Gå til innhold

Ufør. Kan FACT tvinge meg i jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er ufør pga psykisk lidelse, og får ukentlig oppfølging fra FACT. Det var FACT som foreslo uføretrygd for 1.5 år siden, og jeg var litt redd men synes det var en god ide. Det har hjulpet meg mye og redusert mye stress. Er for øyeblikket fornøyd med å være ufør, og hverdagen går akkurat rundt. Nå har FACT fått ny lege, og vedkommende er veldig gira på at alle burde være i jobb, og sånn. Maser veldig om at jeg burde jobbe litt, og jeg synes det er litt irriterende sa personen ikke kjenner meg. Kan legen tvinge meg på noen måte? Føler meg ikke klar for jobb enda. Har jo omtrent nettopp blitt ufør. 

Anonymkode: c080b...8cb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472459-uf%C3%B8r-kan-fact-tvinge-meg-i-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei. Jeg er ufør pga psykisk lidelse, og får ukentlig oppfølging fra FACT. Det var FACT som foreslo uføretrygd for 1.5 år siden, og jeg var litt redd men synes det var en god ide. Det har hjulpet meg mye og redusert mye stress. Er for øyeblikket fornøyd med å være ufør, og hverdagen går akkurat rundt. Nå har FACT fått ny lege, og vedkommende er veldig gira på at alle burde være i jobb, og sånn. Maser veldig om at jeg burde jobbe litt, og jeg synes det er litt irriterende sa personen ikke kjenner meg. Kan legen tvinge meg på noen måte? Føler meg ikke klar for jobb enda. Har jo omtrent nettopp blitt ufør. 

Anonymkode: c080b...8cb

Jeg kjenner folk som er uføretrygdet med mye dårligere grunn enn deg å lever et aktivt liv så det skal du si nei for. 

Anonymkode: f99cb...eb3

AnonymBruker

Hvis du er så syk at du ellers i hverdagen din bare sitter hjemme alene uten noe å gjøre på så er du kanskje for syk til å jobbe, men greier du å handle, være sosial, trene, være ute osv så tenker jeg at du også som de fleste andre hadde hatt bare godt av å komme seg ut i jobb for det klarer du da. Om så bare en liten jobb så er det bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 2e2f7...fc9

Jeg må le av disse helsepersonellet som mener at alle må være i jobb. Hvis du klarer å leve fint av uføretrygden og har det bra sånn som du har det nå så bare sier du nei. Ja, det er viktig å være i aktivitet og kanskje møte litt andre mennesker, men folk er forskjellige og har forskjellige behov. De som har uføretrygd har som regel prøvd seg i jobb flere ganger og ikke klart det. Man må også binde seg faste dager i uka når man har jobb og det er ikke mulig for folk som er så syke at de er uføre. Hvorfor mener hun at du skal jobbe når du allerede har uføretrygd egentlig? Du kan jo sysselsette deg med hobbyer og diverse andre ting for å ha ting å gjøre, hvis du klarer det da.

Annonse

Jeg har hørt det selv "du bør komme deg i aktivitet", "aktivitet er fra for helsa", "skal vi ha et møte med NAV og diskutere jobbmuligheter"? Og det av en fastlege som var så sikker på at jobb ja det var tingen. Eh jeg fikk senebetennelse, smell i ryggen og psyken ble bare mer ustabil av jobb. Nei jobb er ikke for alle og man blir jo ikke ufør for moro skyld. Ingen uføre kan tvinges ut i jobb. Og selv om man klarer å handle og være sosial betyr ikke det at man kan jobbe.  

aa-k-j skrev (26 minutter siden):

Jeg har hørt det selv "du bør komme deg i aktivitet", "aktivitet er fra for helsa", "skal vi ha et møte med NAV og diskutere jobbmuligheter"? Og det av en fastlege som var så sikker på at jobb ja det var tingen. Eh jeg fikk senebetennelse, smell i ryggen og psyken ble bare mer ustabil av jobb. Nei jobb er ikke for alle og man blir jo ikke ufør for moro skyld. Ingen uføre kan tvinges ut i jobb. Og selv om man klarer å handle og være sosial betyr ikke det at man kan jobbe.  

Helt sant. På  KG er det masse uføre-diskusjoner, jeg er vel med i to av de nå, og det er så mye tull om at hvis man klarer x og y så klarer man å jobbe, men sånn er det ikke nødvendigvis. Det vet heldigvis Nav så man mister ikke trygden hvis det viser seg at man har et liv selv om man er ufør. :) Man oppfordres jo til å gjøre det man klarer. Nav visste feks om at jeg trente så mye som jeg gjorde. Fikk likevel uføretrygd uten arbeidsutprøving først. 

Og selv om TS sin lege sikkert mener godt, så bør han være bevisst på å ikke presse noen som kan bli forverret av å prøve seg i jobb. Å foreslå jobbing er jo greit, men viktig å respektere et nei. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...