Gå til innhold

Hvorfor er det galt at politiet bruker vold mot folk som motsetter seg arrest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Grendel skrev (29 minutter siden):

1. Ikke bruke vold før det er nødvendig. De kaster seg over ham uten å prøve å arrestere ham først.

Dette er ikke jeg som smører tykt på, men det samme som spesialenheten sier. 

Har du noen lenke til at de får kritikk for det.

Er ganske sikker på at når en skal arrestere aggressive folk så bare går en for det uten advarsel, dette for å gjøre prosessen enklere. En aggressiv ruset mann som vet han skal arresteres kan finne på mye rart av mostand så legges han i bakken med en gang sparer du mye trøbbel for begge parter, som regel.

Sletting av video og eventuelle feil i rapporter er selvsagt ikke bra

Anonymkode: 6fa1f...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du noen lenke til at de får kritikk for det.

Er ganske sikker på at når en skal arrestere aggressive folk så bare går en for det uten advarsel, dette for å gjøre prosessen enklere. En aggressiv ruset mann som vet han skal arresteres kan finne på mye rart av mostand så legges han i bakken med en gang sparer du mye trøbbel for begge parter, som regel.

Sletting av video og eventuelle feil i rapporter er selvsagt ikke bra

Anonymkode: 6fa1f...999

Det er også totalt uakseptabelt å denge løs på han etter han er lagt i bakken. Ellers vet man ikke om mannen kom med trusler _før_ han ble lagt i bakken. Så akkurat det kan det være en legitim grunn til at politiet gjorde.

Anonymkode: 96a7e...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Politiet gikk for langt. Om han som ble banket hadde oppført seg dårlig er en mulighet. Men politiet tok for hardt i.

 

Anonymkode: 4e09c...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men, om du hører på vekterens forklaring. Og sammenligner med den mistenkte mannen sin forklaring. Klarer jeg ikke forstå hvorfor du mener hans forklaring er troverdig i det hele tatt. Hva er det som gjør at du tror på han over vekteren. Tror du vekteren bare ringte politiet for morros skyld?

Se hva vekteren sier, etter å ha nektet mannen adgang. En ruset mann mente at vekteren burde latt han inn og ble rasende over ¨å ikke få komme inn:

«Ikke rør meg, jeg knuser trynet på deg», hevder vekteren at Simensen skal ha sagt til ham - blant annet.

«Kevin stirret fornærmede (vekteren, journ.anm.) rett i øynene mens han tok tommelen opp mot halsen som om han skulle kutte strupen på ham».

Vekteren tilkalte politiet som følge av situasjonen

«Kevin kom opp til fornærmede og ropte 'hold kjeft, hold kjeft' og var skikkelig aggressiv mot fornærmede. Fornærmede sa noe sånn som at han ikke hadde tenkt til å holde kjeft og at han tok drapstruslene på alvor», står det i avhørsrapporten.

 

Så politiet kommer til bensinstasjonen, og ser en aggressiv ruset mann som de har fått melding om at har drapstruet en vekter som nå er helt i ansiketet på vekteren på en aggressiv måte. Altså, herregud mann, om politiet ikke skal få lv å legge slike folk i bakken og arrestere dem så vet ikke jeg hva du mener politiet skal gjøre. Mulig du mener at vekteren lyver og "didn' do nuffin" forklaringen hans er mer troverdig, men da tror jeg du er noe naiv....

Anonymkode: 6fa1f...999

Det er forskjell på å legge i bakken og det å denge løs på vedkommende.  Politiet skal ikke bruke mer makt enn nødvendig.  Denne politimannen brukte da vitterlig mer makt enn nødvendig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er mennesker så glad i makt? Her har vi en politimann som tror han kan gjøre hva han vil bare fordi han er politimann og slippe unna med det. Det samme med ansatte i psykiatrien, de har en maktposisjon og kan på en måte gjøre som de vil uten at det blir noe konsekvenser, har sett noen ansatte som er skikkelig bossy og bedritne ovenfor pasientene, mest sannsynlig fordi de vet det ikke kommer til å bli noen konsekvenser av det. Når har det skjedd at ansatte blir sparket eller får en reaksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er mennesker så glad i makt? Her har vi en politimann som tror han kan gjøre hva han vil bare fordi han er politimann og slippe unna med det. Det samme med ansatte i psykiatrien, de har en maktposisjon og kan på en måte gjøre som de vil uten at det blir noe konsekvenser, har sett noen ansatte som er skikkelig bossy og bedritne ovenfor pasientene, mest sannsynlig fordi de vet det ikke kommer til å bli noen konsekvenser av det. Når har det skjedd at ansatte blir sparket eller får en reaksjon? 

Ja for hvem vil tro på den psyke personen? Ingen. 

Er det som er så skummelt me då være innlagt at man blir jo innesperret sammen med kanskje folk som har dårlige intensjoner og man kan ikke gjøre en dritt hvis man er der på tvang. 

Anonymkode: a38a9...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Denne videoen viser litt mer kontekst og hvordan hele patruljen som er på stedet er pill råtten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (13 minutter siden):

Denne videoen viser litt mer kontekst og hvordan hele patruljen som er på stedet er pill råtten. 

Ok, men har du noen forklaring på hvorfor han går med kniv på byen ?

Ganske farlig for folk som blir truet og politiet når folk går med kniv på byen og er ruset. Ikke alltid en gjør de beste valg når en er ruset, selv om denne fyren angivelig gjorde alt riktig og ingenting galt hele natten.

Anonymkode: 6fa1f...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, men har du noen forklaring på hvorfor han går med kniv på byen ?

Hvor har du det fra? Hvorvidt voldsofferet hadde kniv er i alle tilfeller irrelevant for denne politivoldsaken. Det er ingen kniv i denne videoen og politiets overgrep har ingenting med det å gjøre. De slår uprovosert og sletter deretter bevis. Det er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (11 minutter siden):

Hvor har du det fra? Hvorvidt voldsofferet hadde kniv er i alle tilfeller irrelevant for denne politivoldsaken.

Står i dagbladet at han selv sier at han hadde kniv på seg. https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-hevder-de-ble-drapstruet/79147989

At det er helt irrelevant kan jeg ikke si, det sier litt om hva slags fyr dette er og dermed sannsynligheten for at vekteren lyver vs at vekteren forteller sannheten.

Det er faktisk stor forskjell på om du blir julet opp etter å drapstrue folk med kniv på kropp, eller julet opp "helt uten grunnn", dermed er troverdigheten til ordene som sier viktig.

Anonymkode: 6fa1f...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper vi får vite hva utfallet av denne saken blir og at det ikke bare blir glemt som alle andre saker. 

Anonymkode: a38a9...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men folkens, hva syns dere om folk som ønsker seg oppmerksomhet fra politi og helsevesen, og derfor går hjem for å ruse seg psykotisk, for så å dra ut på byen for å gjøre seg synlig som en rabiat person som fremprovoserer arrestasjon, glattcelle og innleggelse på psykiatrisk? 

Anonymkode: 6e443...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men folkens, hva syns dere om folk som ønsker seg oppmerksomhet fra politi og helsevesen, og derfor går hjem for å ruse seg psykotisk, for så å dra ut på byen for å gjøre seg synlig som en rabiat person som fremprovoserer arrestasjon, glattcelle og innleggelse på psykiatrisk? 

Anonymkode: 6e443...fb0

Nå synes jeg du skal slutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er faktisk stor forskjell på om du blir julet opp etter å drapstrue folk med kniv på kropp, eller julet opp "helt uten grunnn", dermed er troverdigheten til ordene som sier viktig.

Politiet skriver jo selv at kniven ble funnet først da han var i arresten, så jo, det er helt irrelevant. Og politimannen som hevder han kom med drapstrusler har jo i følge Spesialenheten skrevet en rapport som åpenbart ikke er riktig (og som alle med øyne kan se ikke er riktig ut fra videoen), så hvordan i alle dager skal man kunne feste lit til en sånn påstand.

Uansett hva voldsofferet har gjort eller ikke gjort (og etter alt å dømme hadde han gjort svært lite) så kan vi ikke som samfunn akseptere at politiet bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men folkens, hva syns dere om folk som ønsker seg oppmerksomhet fra politi og helsevesen, og derfor går hjem for å ruse seg psykotisk, for så å dra ut på byen for å gjøre seg synlig som en rabiat person som fremprovoserer arrestasjon, glattcelle og innleggelse på psykiatrisk? 

Anonymkode: 6e443...fb0

Han burde kanskje vært arrestert og så kunne politiet skrevet en sannferdig rapport om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Står i dagbladet at han selv sier at han hadde kniv på seg. https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-hevder-de-ble-drapstruet/79147989

At det er helt irrelevant kan jeg ikke si, det sier litt om hva slags fyr dette er og dermed sannsynligheten for at vekteren lyver vs at vekteren forteller sannheten.

Det er faktisk stor forskjell på om du blir julet opp etter å drapstrue folk med kniv på kropp, eller julet opp "helt uten grunnn", dermed er troverdigheten til ordene som sier viktig.

Anonymkode: 6fa1f...999

Det var interessant å lese linken, og hvor langt politiet har gått i å dikte opp ting for å dekke over sannheten. De dikter opp en iten historie for hvert blåmerke.

Det er for sent for dem å si at de hadde grunner for å gå frem sånn som de gjorde. Hvorfor lyve om det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Det var interessant å lese linken, og hvor langt politiet har gått i å dikte opp ting for å dekke over sannheten. De dikter opp en iten historie for hvert blåmerke.

Det er for sent for dem å si at de hadde grunner for å gå frem sånn som de gjorde. Hvorfor lyve om det da?

Jeg forsto det slik som at dette var politimennenes egenrapportering før de visste om overvåkningsvideoen. Uten den, kunne det lett blitt ord mot ord, og da kunne de jo hatt mye å tjene på å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Jeg forsto det slik som at dette var politimennenes egenrapportering før de visste om overvåkningsvideoen. Uten den, kunne det lett blitt ord mot ord, og da kunne de jo hatt mye å tjene på å lyve.

Ja, det var et retorisk spørmål. De lyver selvsagt for å dekke over det de har gjort.

Videoen fra overvåkningskameraet ble sikret av venner av Kevin før politiet fikk tak i den. Ellers lurer jeg på hva som ville skjedd.

Det som skjer i arresten blir også filmet, men akkurat det opptaket har politiet rotet bort i kjent stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
AnonymBruker

Ser at det var mye støtte til offeret og ris til poltiimannen her. Deler dere fortsatt samme synspunkter eller har dere endret mening i ettertid? La merke til en ting, 1.8 promille, mens han i den opprinnelige nyhetssaken hevdet han ikke være særlig full, også en del tilknyttinger til kriminalitet delt i hovedsakelig aviser Egmont ikke ønsker å assosieres med, men litt i nettavisen også, som jeg føler reduserer troverdigheten litt.

Fortsatt ACAB stemning her eller? :P 

Anonymkode: 6fa1f...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (På 3.5.2023 den 14.42):

De lyver selvsagt for å dekke over det de har gjort.

I basketak, med folk med harde objekter på kropp (f.eks BATONG), kan en faktisk få et hardt slag mot seg uten å se hva som skjedde og uten at det var et direkte "slag". Altså si hypotetisk at du har en batong i jakkelomma også er vi i et basketak og du vrir på deg så batongen smeller over øyet mitt el.l. Da vil jeg føle at jeg har mottatt et slag, uten at noen "slo" meg mer fysikkens lover i spill.

Sikter her til selve politimannen som mente å ha mottatt et slag i kaoset uten å direkte ha sett det. Kan kalle det å lyve men det blir urimelig å forvente at en skal huske alle detaljer i kaotiske situasjoner.

Anonymkode: 6fa1f...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...