Gå til innhold

To like syke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å være innlagt. Derimot ønsker jeg kontakt med DPS. Men de prioriterer de mer dramatiske. Jeg bare stusser over hvor mye hjelp enkelte får, det er naturligvis ikke deres feil de får for mye ressurser, slik at de fleste blir avspist med lite.

Anonymkode: 73a9a...9a3

Hva? 

Jeg er vel "dramatisk", men jeg har altså bare vært litt over ett år på DPS og jeg ble dårlig i 2016. 

Og for øvrig min dramatikk har ingenting med å fremprovosere hjelp å gjøre. Jeg ble senest i går framstilt for legevakt og jeg sa nei til innleggelse. Jeg sier alltid nei til innleggelse når jeg har hatt en "episode". 

Jeg er så lei av disse trådene. Nesten hvert innlegg ser tydelig ned på meg som kan reagere selvdestruktivt og dramatisk. Men ingen ser ut til å skjønne HVORFOR en har den måten å reagere på og nei det er IKKE for å få hjelp. Jeg har snakket meg ut av mange tvangsinnleggelser. 

Og hvem som er mest syk ut av de som bare er stille og de som er mer synlig er det ikke et fasitsvar på. Jeg kan være sykere enn en som er stille og en som er stille kan være sykere enn meg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4164807
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Nå antar du at jeg er en annen.

Jeg feks har fått under gjennomsnitt av behandling. Jeg lurer på hvorfor? Og om en med mer utagering enn meg vil bli bedre?

Jeg synes det brukes vanvittig av ressurser på enkelte og nesten null på andre. Dette er ikke kritikk av dem. Det er kritikk av systemet. Jeg har nok fått under middels. Særlig da jeg var syk første gangen. Så jeg kjenner jeg blir litt bitter på systemet.

Men dette er første gangen jeg lager en tråd om dette.

Hva er det du kaller for "under snittet med behandling"? Noen kaller å få 1 time  i uka på dps i et helt år for lite hjelp,mens andre vil si det er mye hjelp.. 

Anonymkode: b143c...6c3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4164808
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Der en får veldig mye hjelp, type masse innleggelser. Mens den andre er mer innadvendt og mindre dramatisk.

Er det gitt at den som får mest hjelp blir friskest?

Spørs jo på diagnose, men tror at den som lever med ubehandlet alvorlig depresjon, angst, psykose eller traumer i den grad at man blir svært isolert så fører det ofte til kognitiv svikt av at man er så mye alene. Store traumer fører til en redsel for mennesker og man klarer ofte ikke stole på mennesker derfor blir man isolert ved store traumer. 

Det er vanskelig å være en innadvendt introvert person å bli sett av folk rundt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4164810
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Spørs jo på diagnose, men tror at den som lever med ubehandlet alvorlig depresjon, angst, psykose eller traumer i den grad at man blir svært isolert så fører det ofte til kognitiv svikt av at man er så mye alene. Store traumer fører til en redsel for mennesker og man klarer ofte ikke stole på mennesker derfor blir man isolert ved store traumer. 

Det er vanskelig å være en innadvendt introvert person å bli sett av folk rundt. 

Ja slik er det nok. Nå legger jeg merke til at flere tar tråden som ett angrep på seg selv. Det var ikke det jeg var ute etter. Det nytter altså ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4164925
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 18.14):

Det du sier her er direkte feil, og jeg er så lei spredning av feilinformasjon. Det er masse mennesker med barn og jobb, under utdanning etc som prioriteres hos DPS. Du må på ingen måte være dramatisk

Anonymkode: 9529c...cf6

Vil vel tenke at dere begge tar feil. De færreste i dag får god behandling for sin lidelse for å rope ut om sitt symptomtrykk.

Om en ser på statistikken fra Helsedirektoratet (PDF-dokument) kan en vise til tall fra 2016 som sier at 5-10% av pasientene i det offentlige psykiske helsevesenet får tildelt opp mot 63-76% av ressursene innen poliklinisk helsevern for voksne. Men IKKE fordi de roper opp om hjelp og er dramatiske i egen adferd. Fordi helsevesenet mener at de trenger det.

Om legene skal få den tilliten fra befolkningen og politikerne å gi pasienter hjelp etter hva de trenger, må vi også gi de den tilliten.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4165063
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (17 minutter siden):

Vil vel tenke at dere begge tar feil. De færreste i dag får god behandling for sin lidelse for å rope ut om sitt symptomtrykk.

Om en ser på statistikken fra Helsedirektoratet (PDF-dokument) kan en vise til tall fra 2016 som sier at 5-10% av pasientene i det offentlige psykiske helsevesenet får tildelt opp mot 63-76% av ressursene innen poliklinisk helsevern for voksne. Men IKKE fordi de roper opp om hjelp og er dramatiske i egen adferd. Fordi helsevesenet mener at de trenger det.

Om legene skal få den tilliten fra befolkningen og politikerne å gi pasienter hjelp etter hva de trenger, må vi også gi de den tilliten.

Amen, dette stemmer på en prikk. Jeg er i behandling hos dps for tiden. Godt voksent menneske med jobb og unger. Trenger ordning med medisinene. Har ikke grått eller klagd eller laget drama over hodet. Men har en diagnose som gir rett til behandling i spes.helsetjenesten. 

Anonymkode: 7ce44...bc9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4165064
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 13.31):

Der en får veldig mye hjelp, type masse innleggelser. Mens den andre er mer innadvendt og mindre dramatisk.

Jeg mener at hjelp, f.eks i form av "masse innleggelser" (også) kan være skadelig og gjøre vondt verre, så det kommer blant mye an på kvaliteten på hjelpen. 

Hvis du er en som har blitt oversett, ikke klart å formidle hjelpebehov eller avvist når du har vært veldig syk, skjønner jeg at det er vanskelig å se at noen får tilbud om mye ivaretakelse. Jeg syns det er noe riv ruskende galt med hele systemet og samfunnet i så måte. Synd at vi ikke klarer å hjelpe og bygge opp hverandre i større grad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4165080
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 13.31):

Det er ikke gitt, tror ikke det er sunt å vanke for mye/lenge i psykiatrien. Best å være så selvstendig som mulig.

Anonymkode: 13884...0d8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472559-to-like-syke/page/2/#findComment-4165425
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...