Gå til innhold

Hvordan takle at andre er frekke/respektløse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (17 minutter siden):

Hvis noen sier "hold kjeft!", er det noe man skal tåle eller ikke finne seg i?

Kommer an på hvem. Sagt holdt kjeft til mamma, det var ikke greit. 

Anonymkode: 00f80...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (3 timer siden):

Hvis man er alt for snill ser noen på det som en mulighet til å utnytte deg, og noen også en mulighet til å mobbe fordi de vet at du ikke vil gjøre noe tilbake. Man må derfor ha visse grenser.

Hva sier du egentlig her? Dette gjelder da virkelig ikke for folk flest?

De aller fleste mennesker ønsker å være hyggelige, snille og høflige. Du får meg ikke til å tro at de på legekontoret, hun i kassen på Kiwi eller nær familie blir frekke fordi de ser at den andre er «altfor snill»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (3 minutter siden):

Hva sier du egentlig her? Dette gjelder da virkelig ikke for folk flest?

De aller fleste mennesker ønsker å være hyggelige, snille og høflige. Du får meg ikke til å tro at de på legekontoret, hun i kassen på Kiwi eller nær familie blir frekke fordi de ser at den andre er «altfor snill»? 

Nei, det er feil. Noen mennesker er ikke hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (3 minutter siden):

Nei, det er feil. Noen mennesker er ikke hyggelige.

Alle kan møte uhyggelige folk men de er ikke overalt og i flertall.

TS opplever dette «overalt». Jeg tror ikke hun treffer alle disse som ikke er hyggelige, jeg tror derimot hun oppfatter situasjonen annerledes enn den i virkeligheten er, fordi hun er ekstra vàr/sårbar. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (21 timer siden):

Om en mener de aller fleste er frekke og respektløse mot en, må en nok gå i seg selv. 

Jeg sier ikke at de aller fleste er frekke og respektløse mot meg. De fleste er normalt hyggelige, men det er nok et litt for høyt antall rundt meg som faktisk er frekke mot meg, enn jeg har lyst å finne meg i. Jeg har veldig lav selvfølelse og det kan være en grunn til at noen tør å være frekk. Jeg har bestemt meg for å prøve å si fra når jeg opplever noe sånt igjen. De jeg nevnte, legesenteret feks, det er virkelig ikke innbilning, så jeg står nå på venteliste hos en annen lege. 

Anonymkode: c40c7...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (14 timer siden):

Jeg tror TS sliter med å forstå hva man skal tåle og hva man ikke skal finne seg i.

Jeg synes det noen ganger kan være vanskelig ja, spesielt i nære relasjoner. Det er sant. Men i det siste har det vært mye av det og jeg vet at jeg ikke overreagerer på det jeg har nevnt (og noe til som jeg ikke har nevnt her). 

Anonymkode: c40c7...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (14 timer siden):

Alle kan møte uhyggelige folk men de er ikke overalt og i flertall.

TS opplever dette «overalt». Jeg tror ikke hun treffer alle disse som ikke er hyggelige, jeg tror derimot hun oppfatter situasjonen annerledes enn den i virkeligheten er, fordi hun er ekstra vàr/sårbar. 

Jeg mente ikke at de fleste er uhyggelige, men det har i det siste vært flere enn jeg liker å finne meg i. Ikke alt som er nevnt her. Og jeg vet at jeg ikke overreagerer på disse hendelsene, for man skal ikke tåle alt. Jeg sliter med en viss sårbarhet ja, men tror jeg stort sett kan vurdere hva som er hva. 

Anonymkode: c40c7...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikker og på legesenter kan man oppleve sure og frekke ansatte. I alle serviceyrker egentlig. Det du må slutte å tro er at det er deg det er noe feil med, for når folk oppfører seg sånn så er det de som har et problem, ikke du.

Så er det noen som det tydeligvis er lettere å være frekke mot. Det er jo sjelden at en vellkledd mann på 1, 90 med  autoritær holdning blir møtt sånn, uansett hvor han er. Det tror jeg knapt skjer. Men er du ung, er du kvinne, er du en kvinne med fake vipper, pupper og blondt hår så er du tusen ganger mer utsatt. 

Så, det handler ikke om deg. Ikke legg særlig energi i å være overstrømmende hyggelig. Vær mer alvorlig og kun høflig, så se om det hjelper. Hvis de er frekke så bare gi de et langt blikk. Det fungerer som regel 🙂 går de for langt så spør om de har en dårlig dag. Det kan funke det også, men å ironisere bør være med litt vennlig humor. I verste fall si fra krassere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (8 timer siden):

I butikker og på legesenter kan man oppleve sure og frekke ansatte. I alle serviceyrker egentlig. Det du må slutte å tro er at det er deg det er noe feil med, for når folk oppfører seg sånn så er det de som har et problem, ikke du.

Så er det noen som det tydeligvis er lettere å være frekke mot. Det er jo sjelden at en vellkledd mann på 1, 90 med  autoritær holdning blir møtt sånn, uansett hvor han er. Det tror jeg knapt skjer. Men er du ung, er du kvinne, er du en kvinne med fake vipper, pupper og blondt hår så er du tusen ganger mer utsatt. 

Så, det handler ikke om deg. Ikke legg særlig energi i å være overstrømmende hyggelig. Vær mer alvorlig og kun høflig, så se om det hjelper. Hvis de er frekke så bare gi de et langt blikk. Det fungerer som regel 🙂 går de for langt så spør om de har en dårlig dag. Det kan funke det også, men å ironisere bør være med litt vennlig humor. I verste fall si fra krassere. 

Takk for svar og gode råd🙂Jeg må bare prøve å si til meg selv at det ikke handler om meg. Jeg har dessverre en tendens til å ta alt på meg. Har feks noen i familien som utnytter akkurat det til å hakke på meg. Må jobbe for å få bedre selvfølelse, den sliter jeg med. 

Anonymkode: c40c7...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar og gode råd🙂Jeg må bare prøve å si til meg selv at det ikke handler om meg. Jeg har dessverre en tendens til å ta alt på meg. Har feks noen i familien som utnytter akkurat det til å hakke på meg. Må jobbe for å få bedre selvfølelse, den sliter jeg med. 

Anonymkode: c40c7...6c0

Hvorfor utnytter hun det å hakke på deg? Hvorfor tror hun det er greit? Hvis noen holder på sånn mener jeg at man må tåle og få en på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (11 timer siden):

Hvorfor utnytter hun det å hakke på deg? Hvorfor tror hun det er greit? Hvis noen holder på sånn mener jeg at man må tåle og få en på trynet.

Jeg vet ikke hvorfor hun synes det er greit. Jeg har sagt fra utallige ganger. Ser ingen annen utvei enn å distansere meg mest mulig. Ofte tar jeg ikke telefonen når hun ringer, da hisser hun seg opp over det og, så når jeg endelig snakker med henne så kjefter hun fordi jeg ikke tar tlf. Det er liksom håpløst. Ja kanskje du har rett, men jeg sliter med å være konsekvent nok. Jeg burde nok reagere med å bli tøffere. 

 

Anonymkode: c40c7...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...