Gå til innhold

Lystbetont å legges inn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man synes det hadde vært behagelig med innleggelse på akutt psyk eller en instutisjon en ukes tid for å få et «avbrekk» fra livet, er det rart? Og er det rart å føle seg ivaretatt, trygg og beroligende på et sykehus?

Anonymkode: 2f438...4f6

Kommer an på hvem du spør. Jeg synes det er rart å ønske om innleggelse. 

Anonymkode: e9fff...6c9

Det kommer helt an på hvordan livet ditt er tenker jeg. Er du helt nede og ute av stand til å fungere eller er i fare for å skade deg selv eller andre, så er det jo naturlig å ønske innleggelse. Da er heller ikke rart å føle seg trygg og ivaretatt på sykehus om man trenger å være der. 

Hvis du bare vil ha et avbrekk, så er det rart å ønske seg akkurat dit. 

AnonymBruker

Jeg er velfungerende i dagliglivet med eget firma, fin leilighet og en nydelig sønn. Men synes livet er som et hamsterhjul, og det er ingen andre plasser jeg føler meg mer beroliget enn på et sykehus, så derfor tenker jeg det hadde vært veldig deilig med en uke på akutt psyk  for å bare samle meg og føle litt på tryggheten og bli ivaretatt. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er velfungerende i dagliglivet med eget firma, fin leilighet og en nydelig sønn. Men synes livet er som et hamsterhjul, og det er ingen andre plasser jeg føler meg mer beroliget enn på et sykehus, så derfor tenker jeg det hadde vært veldig deilig med en uke på akutt psyk  for å bare samle meg og føle litt på tryggheten og bli ivaretatt. 

Hva med en uke i syden eller på et hotell?

Anonymkode: 1051c...87b

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gir ikke samme roa. Føler meg trygg med helsepersonell rundt meg.

Du kan jo sjekke om det finnes private klinikker som tilbyr slike tjenester. Jeg vet at her jeg bor tilbys slike tjenester for 2500 kr for en natt. 

Anonymkode: 1051c...87b

Lystbetont vil jeg ikke kalle det. Men trygt og godt er det å få hjelp av empatiske, hyggelige, hjelpsomme og dyktige mennesker når en ikke har det bra. Da jeg ble hjerteoperert, ville jeg ikke blitt lei meg om jeg hadde fått beskjed om å være noen flere dager på sykehuset.

kupton skrev (8 minutter siden):

Lystbetont vil jeg ikke kalle det. Men trygt og godt er det å få hjelp av empatiske, hyggelige, hjelpsomme og dyktige mennesker når en ikke har det bra. Da jeg ble hjerteoperert, ville jeg ikke blitt lei meg om jeg hadde fått beskjed om å være noen flere dager på sykehuset.

Skjønner godt de som ønsker å bli innlagt når de føler seg dårlig nok. Det er trygt å være innlagt da. Ønsker selv en innleggelse nå.

Da jeg var syk hadde jeg ofte et ønske om å bli innlagt. Mest for å få hjelp til å håndtere tankene og følelsene, men også for å få på plass rutiner for mat, søvn og hygiene.

Nå ønsker jeg absolutt ikke noen innleggelse. Nå er jeg på en helt annen plass i livet 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, dette er det mest forstyrrende jeg har lest på lenge. Du tar ikke opp en plass på akuttpsykiatrisk bare fordi "livet ditt er som et hamster hjul og du føler deg beroliget på sykehus". Ikke rart det er så mye selvmord ute å går når det her er årsakene til at folk opptar plassene på akuttpsykiatrisk. Og du har barn, du har sikkert mann også så du klarer å ta vare på deg selv. Du har mannen din som du får kose litt med isteden. Er ikke alle som har det! 

Som en annen sier så skaff deg heller et hotellrom. 

Anonymkode: fa00c...ab6

Annonse

kupton skrev (8 timer siden):

Nei, ikke lystbetont - og det handler selvsagt om hvem som har et medisinsk utbytte av å bli innlagt.

For meg var det verste å bli fratatt frihet og selvbestemmelse på psykiatrisk avdeling (nå er det 9 år siden sist innleggelse), og de første årene etter siste utskrivelse, valgte jeg å ta meg noen dager på hotell tre-fire ganger i året, for å få litt tid for meg selv uten forpliktelser - for å unngå innleggelse. Det fungerte.

I blant kan det også være noen i våre omgivelser som tilbyr oss å gi omsorg på ulike måter, men som vi avviser av ulike årsaker.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 21.28):

Om man synes det hadde vært behagelig med innleggelse på akutt psyk eller en instutisjon en ukes tid for å få et «avbrekk» fra livet, er det rart? Og er det rart å føle seg ivaretatt, trygg og beroligende på et sykehus?

Min venninne gjør det noen ganger, legger seg inn for å få et avbrekk i hverdagen. Hun har brukerstyrt seng. Det er ikke noe for meg å være innlagt, har bare dårlige minner om å være veldig dårlig. 

Worriesome Plenty 2

Jeg har vært innlagt på sykehus psykiatrisk 2 ganger. Den første gangen var det ett fint miljø. Den andre bare sov jeg bort. Skulle legges inn på dps for 5 år siden og endte med å reise hjem etter 50 minutter.

Dagtilbud er mye bedre.

Nå er jeg ute av psykisk helsevern og det er helt greit. Selv om jeg gjerne skulle hatt en kontakt der om det ble for ille.

Det er ikke noe særlig å be om henvisning og sånn. Jeg vil gjerne holde FL til somatiske ting.

Endret av Worriesome Plenty 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 0.42):

Eh, dette er det mest forstyrrende jeg har lest på lenge. Du tar ikke opp en plass på akuttpsykiatrisk bare fordi "livet ditt er som et hamster hjul og du føler deg beroliget på sykehus". Ikke rart det er så mye selvmord ute å går når det her er årsakene til at folk opptar plassene på akuttpsykiatrisk. Og du har barn, du har sikkert mann også så du klarer å ta vare på deg selv. Du har mannen din som du får kose litt med isteden. Er ikke alle som har det! 

Som en annen sier så skaff deg heller et hotellrom. 

Anonymkode: fa00c...ab6

For det første tar jeg ikke opp en plass før jeg evt velger å bli innlagt. Det er derfor jeg lufter tanken her, for å høre om folk synes det er moralskt riktig eller ikke. 
For det andre så er jeg ikke kvinne, jeg er en mann som har en hyggelig samboer (kvinne). 
For det tredje er jeg åpen for alternativer, som noen her har nevnt allerede. Om noen har navn på slike klinikker, så gjerne anbefal dem her. 
For det fjerde så er ikke hotell det samme, årsaken til at jeg blir beroliget er pga det er autorisert helsepersonell rundt meg, og det er det ikke på et hotell.

For det femte så tror jeg ikke den dystre selvmordstatistikken skyldes at folk som vil ha et avbrekk opptar plassene til de som kanskje har mer alvorlige lidelser. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...