Gå til innhold

Avhengig av smileys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet det høres dumt ut.. men jeg er altså avhengig av smileys for at jeg skal føle meg trygg på at det ikke er noe galt. Jeg har hørt om flere som har det sånn. Hva gjør man med det? 

Anonymkode: 4ad8c...261

🙂

Anonymkode: 76826...d09

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165349
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er sikkert morsomt for dere at jeg sliter med dette. 

Jeg har lest om tematikken. Men er det et problem? Det er et fenomen i tiden. Språk og måte å uttrykke seg på har endret seg gjennom alle år, enten en liker det eller ikke. 

Om du er ung og under 30 år, kanskje midten av 25 årene helst, kan jeg forstå det. Da er det helt normalt. Da kan det å skrive uten smilies oppfattes som litt surt og tamt, f.eks. om du får en sMs med kun "OK." I den unge generasjonen nå, har punktum gjerne blitt erstattet med et smilies eller fem av en eller annen sort for mange. Bare ikke gjør det i en bachelor- eller mastergradsoppgave...

Jeg vil tro at mange gjør som meg, å differansiere på hvor de brukr smilies, avhengig av om det er i en sammenhengende tekst, i en chat med venner, en SMS osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165416
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg har lest om tematikken. Men er det et problem? Det er et fenomen i tiden. Språk og måte å uttrykke seg på har endret seg gjennom alle år, enten en liker det eller ikke. 

Om du er ung og under 30 år, kanskje midten av 25 årene helst, kan jeg forstå det. Da er det helt normalt. Da kan det å skrive uten smilies oppfattes som litt surt og tamt, f.eks. om du får en sMs med kun "OK." I den unge generasjonen nå, har punktum gjerne blitt erstattet med et smilies eller fem av en eller annen sort for mange. Bare ikke gjør det i en bachelor- eller mastergradsoppgave...

Jeg vil tro at mange gjør som meg, å differansiere på hvor de brukr smilies, avhengig av om det er i en sammenhengende tekst, i en chat med venner, en SMS osv.

Jeg er faktisk godt voksen.. og det har en sammenheng med traumer i fortiden å gjøre.  Jeg føler jeg har dummet meg ut med denne tråden. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165420
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er faktisk godt voksen.. og det har en sammenheng med traumer i fortiden å gjøre.  Jeg føler jeg har dummet meg ut med denne tråden. 

Hvorfor har du det? Beklager om jeg svarte deg støtende. Det sier i så fall følelsene dine, dine tidligere erfaringer, det du nå forventer at skal skje... Husk at oftest er det den som føler seg dum, som har minst/ingen grunn til å føle på følelsen. Det er andre i denne tråden som har større grunn til å føle på det enn deg. Jeg vil tro du stilte et spørsmål som flere går og stiller seg. Om du er vant til å lese tekst med smilies, kan min tekst kanskje misforstås, tenk deg at det er et smiletryne der det står punktum 😍

Jeg skrev hvem som normalt sett bruker mange smilies, men ingen regel uten unntak - det finnes nokså mange unntak vil jeg tro. Når du oppgir at du er godt voksen, har jeg sett i sosiale medier flere steder at det er mange som slenger på smilies. Jeg har også noen i familien, på min alder og eldre, som bruker smilies flittig.

Hvilken funksjon opplever du at smilies dekker for deg? Svar kun om du føler deg komfortabel med det... 😍

Jeg leste i en artikkel for litt siden at smilies ofte brukes enten for å forsterke følelser, dekke over egne følelser eller å dekke over usikkerhet. Alt det kan jeg selv kjenne meg godt igjen i... At en slenger på noe for å understreke at "dette var positivt ment" eller "dette var ment som en fleip" osv. Eller om en er usikker, så forsøker en å dempe usikkerheten med et lite smil eller noe annet...

Hmm... Før vi fikk Emoji-tastatur og smarttelefoner, og ev. skrev dagbøker på barneskolen, laget i hvert fall jeg enkle former for emojier, av hjerter og sure og smilende ansikter for å understreke egne følelser i egen dagbok - men det het ikke emojies eller smilies på den tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165426
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (12 minutter siden):

Hvorfor har du det? Beklager om jeg svarte deg støtende. Det sier i så fall følelsene dine, dine tidligere erfaringer, det du nå forventer at skal skje... Husk at oftest er det den som føler seg dum, som har minst/ingen grunn til å føle på følelsen. Det er andre i denne tråden som har større grunn til å føle på det enn deg. Jeg vil tro du stilte et spørsmål som flere går og stiller seg. Om du er vant til å lese tekst med smilies, kan min tekst kanskje misforstås, tenk deg at det er et smiletryne der det står punktum 😍

Jeg skrev hvem som normalt sett bruker mange smilies, men ingen regel uten unntak - det finnes nokså mange unntak vil jeg tro. Når du oppgir at du er godt voksen, har jeg sett i sosiale medier flere steder at det er mange som slenger på smilies. Jeg har også noen i familien, på min alder og eldre, som bruker smilies flittig.

Hvilken funksjon opplever du at smilies dekker for deg? Svar kun om du føler deg komfortabel med det... 😍

Jeg leste i en artikkel for litt siden at smilies ofte brukes enten for å forsterke følelser, dekke over egne følelser eller å dekke over usikkerhet. Alt det kan jeg selv kjenne meg godt igjen i... At en slenger på noe for å understreke at "dette var positivt ment" eller "dette var ment som en fleip" osv. Eller om en er usikker, så forsøker en å dempe usikkerheten med et lite smil eller noe annet...

Hmm... Før vi fikk Emoji-tastatur og smarttelefoner, og ev. skrev dagbøker på barneskolen, laget i hvert fall jeg enkle former for emojier, av hjerter og sure og smilende ansikter for å understreke egne følelser i egen dagbok - men det het ikke emojies eller smilies på den tiden.

Det jeg reagerte på det du skrev var at du kunne skjønne det om jeg var ung og at du stilte spørsmål om det var et problem, at det var et fenomen i tiden, noe jeg også skjønner at det er. Jeg vet du mente det godt, og jeg setter pris på at du er ærlig. Man trenger konfronterende svar for å utvikle seg. Men i kombinasjon med de flåsete svarene jeg fikk over her følte jeg meg dum og at jeg hadde dummet meg ut. Men jeg tok jo opp noe jeg vet flere sliter med. 
Ja, jeg føler meg dum fordi jeg som nesten 50 år blir påvirket av slikt. Men som skrevet har det med fortiden min å gjøre. Det har med trygghet å gjøre, jeg får med smileys en slags forsikring om at det ikke er noe galt og at jeg jeg ikke har gjort noe galt. Jeg har alltid hatt det sånn at jeg blir så påvirket av andres humør og blir utrygg om jeg føler at noe er galt. Med smileys så vet jeg at alt er ok, og da kan jeg slappe av. 
Vil legge til at det ikke er enten/eller her. Jeg mener ikke at smileys alltid skal brukes mht trygghetsfølelsen. Det kan være mange innlegg uten som jeg ikke reagerer på, men i noen situasjoner er jeg avhengig av det for å føle meg trygg. Jeg prøver å venne meg av det og har kommet et stykke på vei i tillegg til at jeg selv prøver å ikke bruke det hele tiden. Før brukte jeg det nesten alltid fordi jeg alltid var så usikker på andre og følte jeg måtte bruke det for å ikke bli misfornstått og mislikt, jeg klarer å gi litt mer faen i hva andre tenker om meg.  
Så ja, det handler om usikkerhet, det leser du sikkert av dette svaret. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165429
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det jeg reagerte på det du skrev var at du kunne skjønne det om jeg var ung og at du stilte spørsmål om det var et problem, at det var et fenomen i tiden, noe jeg også skjønner at det er. Jeg vet du mente det godt, og jeg setter pris på at du er ærlig. Man trenger konfronterende svar for å utvikle seg. Men i kombinasjon med de flåsete svarene jeg fikk over her følte jeg meg dum og at jeg hadde dummet meg ut. Men jeg tok jo opp noe jeg vet flere sliter med. 
Ja, jeg føler meg dum fordi jeg som nesten 50 år blir påvirket av slikt. Men som skrevet har det med fortiden min å gjøre. Det har med trygghet å gjøre, jeg får med smileys en slags forsikring om at det ikke er noe galt og at jeg jeg ikke har gjort noe galt. Jeg har alltid hatt det sånn at jeg blir så påvirket av andres humør og blir utrygg om jeg føler at noe er galt. Med smileys så vet jeg at alt er ok, og da kan jeg slappe av. 
Vil legge til at det ikke er enten/eller her. Jeg mener ikke at smileys alltid skal brukes mht trygghetsfølelsen. Det kan være mange innlegg uten som jeg ikke reagerer på, men i noen situasjoner er jeg avhengig av det for å føle meg trygg. Jeg prøver å venne meg av det og har kommet et stykke på vei i tillegg til at jeg selv prøver å ikke bruke det hele tiden. Før brukte jeg det nesten alltid fordi jeg alltid var så usikker på andre og følte jeg måtte bruke det for å ikke bli misfornstått og mislikt, jeg klarer å gi litt mer faen i hva andre tenker om meg.  

Må presisere at jeg ikke siktet til dine svar når skrev «i kombinasjon med de flåsete svarene over her». Jeg siktet til svarene jeg fikk før dine. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165431
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å kommunisere mer personlig på nett, og jeg setter på smiletegn der hvor det jeg skriver kan bli misforstått. Jeg har blitt beskyldt for å være både sur og sint hvis jeg ikke bruker dem, men jeg er ikke i nærheten av å være det engang. Problemet er jo at vi ikke ser kroppspråk elker hører tonefall på nett, og det er vi ganske avhengige av ellers. Det sier seg selv at vi kan misforstå mye, og jeg syns ikke at det er rart at du blir utrygg. Du er langt fra alene om det, og nettopp fordi vi kun har skrift å forholde oss til. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165432
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 10.06):

Jeg er absolutt ingen ekspert på menneskeheten, men av det lille jeg kjenner til og forstår meg på av mennesker, synes jeg du beskriver helt normale trekk med hvem som helst. Alle har vi de trekkene i varierende grad.

Jeg har en tro på at vi mennesker utfyller hverandre, både i interesse, humør og væremåte. Der den ene tar mye initiativ, holder andre seg i bakgrunnen. Der andre er organisatorer, er noen kreative og/eller flinke med mennesker. Ulike kombinasjoner.

Og det var vel også flåsete sagt av meg å implisitt uttrykke at det mest var unge som bruker smilies. Jeg har ingen statistiske belegg for den påstanden, som jeg har dukket ned i, men kun en magefølelse. Du ser at når jeg undersøkte den tanken mer, ble den mer nyansert. Ikke for å tilpasse meg deg, men fordi min forutinntatthet trolig ikke stemmer så mye...

Men synes det er bra du jobber med å bli mer trygg på deg selv. Jeg har selv vært fryktelig utrygg og usikker på meg selv. Til tider er jeg det enda, og store folkemengder er det verste jeg vet. Men, jeg vet også at for å overvinne frykten, er det å eksponere meg for det og koble inn den logiske tanken som gjelder. Ikke la oss styre av følelsene. Ta en dag av gangen. Ett steg tilbake er ikke det samme som å rykke tilbake til start. Som du sier, du har kommet langt. Jeg heier på eg! 😀

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165762
Del på andre sider

Jeg tviholdt lenge på å ikke bruke smileys, men må bare innse at språket har forandret seg.

Nå må man noen ganger bruke emojis for å ikke virke sur. 

Det siste er at folk bruker hjerter. Altså: Når jeg sender en Teams-melding med et regneark, så kvitteter voksne menn med et lite rødt hjerte. Jeg har etter hvert skjønt at det bare betyr "mottatt".

Det eneste som er igjen for å vise at man er glad i noen er peach og aubergine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165850
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (24 minutter siden):

Jeg tviholdt lenge på å ikke bruke smileys, men må bare innse at språket har forandret seg.

Det siste er at folk bruker hjerter. Altså: Når jeg sender en Teams-melding med et regneark, så kvitteter voksne menn med et lite rødt hjerte. Jeg har etter hvert skjønt at det bare betyr "mottatt".

Det er ikke viktig for meg at andre bruker emojis når de skriver til meg, men jeg har begynt å synes det er vanskelig å skrive en vanlig hverdagslig mail/sms uten å putte på smilefjes. Det irriterer meg egentlig , og når jeg bruker det i mail, så må jeg jo i tillegg skifte format til HTML før jeg sender:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165851
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har det som frosken. Jeg synes det er vanskelig å virke blid skriftlig hvis ikke jeg putter på et smilefjes.

Jeg bruker det mye, både her på dol, i private meldinger og i mailer på jobb. 

Ca 20 ganger pr dag avslutter jeg en mail slik : Jeg ønsker deg en fin dag ! :) eller Ha en fortsatt fin dag ! :) Jeg synes disse setningene hadde blitt veldig rare uten et smilefjes...eller ? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165853
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (1 time siden):

Det betyr : Jeg er takknemlig :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165856
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Ca 20 ganger pr dag avslutter jeg en mail slik : Jeg ønsker deg en fin dag ! :) eller Ha en fortsatt fin dag ! :) Jeg synes disse setningene hadde blitt veldig rare uten et smilefjes...eller ? 

Jeg ville ikke ha inkludert smileyene her - du har allerede en hyggelig melding etterfulgt av utropstegn. (Men hvis du hadde skrevet de samme setningene med punktum uten smiley, ville det ha hørtes passivt-aggressivt ut 😅

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165857
Del på andre sider

Nicklusheletida
adhoc skrev (5 minutter siden):

Jeg ville ikke ha inkludert smileyene her - du har allerede en hyggelig melding etterfulgt av utropstegn. (Men hvis du hadde skrevet de samme setningene med punktum uten smiley, ville det ha hørtes passivt-aggressivt ut 😅

Du har sikkert rett, men nå ligger det i fingrene mine, så tror det blir vanskelig å slutte. Det skjer automatisk. Jeg bruker hjerter på jobb også, men vi er en stor bedrift med mange avdelinger, så hjertene er kun forbeholdt de nærmeste kollegene som jeg kjenner godt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472591-avhengig-av-smileys/#findComment-4165859
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...