Gå til innhold

Avhengig av smileys

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (33 minutter siden):

Jeg har det som frosken. Jeg synes det er vanskelig å virke blid skriftlig hvis ikke jeg putter på et smilefjes.

Jeg bruker det mye, både her på dol, i private meldinger og i mailer på jobb. 

Ca 20 ganger pr dag avslutter jeg en mail slik : Jeg ønsker deg en fin dag ! :) eller Ha en fortsatt fin dag ! :) Jeg synes disse setningene hadde blitt veldig rare uten et smilefjes...eller ? 

Man høres nesten sint ut uten smileys:

"Husk at timelistene skal føres før kl 16:00.

Ha en fin dag!"

Samtidig synes jeg det er verre å bruke smilefjes uten å mene det. Det blir passiv aggressivt:

"Sett gjerne koppene inn i oppvaskmaskina, så slipper vi andre å rydde etter dere🙂".

Endret av Grendel

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Ekstra skrev (11 minutter siden):

Forsøker å begrense bruken selv, men det spørs helt på sammenhengen og type kommunikasjon. På jobb brukes ikke smileys annet enn internt mellom kolleger. Det virker useriøst med smileys i kommunikasjon med kunder og leverandører.

Til den siste setningen : Det er i disse mailene jeg avslutter med et smilefjes. Er det useriøst altså ? Jeg får ofte et smilefjes tilbake. - Tusen takk ! Ha en fin dag du også :)

Jeg synes det kommer litt an på hva slags jobb man har og hva man sender i fra seg. Jeg ser absolutt for meg jobber hvor det ikke passer seg. 

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (10 minutter siden):

Til den siste setningen : Det er i disse mailene jeg avslutter med et smilefjes. Er det useriøst altså ? Jeg får ofte et smilefjes tilbake. - Tusen takk ! Ha en fin dag du også :)

Jeg synes det kommer litt an på hva slags jobb man har og hva man sender i fra seg. Jeg ser absolutt for meg jobber hvor det ikke passer seg. 

Vi fikk faktisk smileys fra namsmannen flere ganger 😊 det føles tryggere med smileys. 

Anonymkode: 4ad8c...261

Grendel skrev (1 time siden):

Ha en fin dag!"

Samtidig synes jeg det er verre å bruke smilefjes uten å mene det. Det blir passiv aggressivt:

"Sett gjerne koppene inn i oppvaskmaskina, så slipper vi andre å rydde etter dere🙂".

Ja, gjetter det har med type jobb å gjøre.

Jeg får jo f.eks. ofte smileys om jeg kommuniserer privat med ansatte i diverse bedrifter (ved bestillinger og annet), og det er hyggelig, det er noen annet enn B2B-kommunikasjon. Også i B2B er det sikkert ulik praksis i ulike bransjer.

Jeg jobber med profesjonelle skribenter i hverdagen, og når jeg kommuniserer med dem, bruker jeg minimalt med smileys. Privat bruker jeg det en god del. «Ok.» på tekstmelding gir rett og slett helt andre vibber enn «Ok 😊»

Men himmel så lett det er å overtolke. En bekjent av meg avslutter alle meldinger med «…» eller blunkefjes, og det tok meg litt tid å forstå at det bare er en uvane. Som i «Det går greit …» «Ok …» «Jeg blir med …»

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2023 den 22.22):

Jeg vet det høres dumt ut.. men jeg er altså avhengig av smileys for at jeg skal føle meg trygg på at det ikke er noe galt. Jeg har hørt om flere som har det sånn. Hva gjør man med det? 

Anonymkode: 4ad8c...261

Vi har alle vårt. 🙃

Anonymkode: c2367...149

Grendel skrev (2 timer siden):

Ha en fin dag!"

Den setningen er passiv aggresiv både med og uten smilefjes altså. Den siste. 

Endret av Kashmir
adhoc skrev (30 minutter siden):

Jeg jobber med profesjonelle skribenter i hverdagen, og når jeg kommuniserer med dem, bruker jeg minimalt med smileys. Privat bruker jeg det en god del. «Ok.» på tekstmelding gir rett og slett helt andre vibber enn «Ok 😊»

Men himmel så lett det er å overtolke. En bekjent av meg avslutter alle meldinger med «…» eller blunkefjes, og det tok meg litt tid å forstå at det bare er en uvane. Som i «Det går greit …» «Ok …» «Jeg blir med …»

Enig i at utstrakt bruk av prikker etter svar er en uting, man får jo alltid inntrykk av at det ligger et forbehold i prikkene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...