Gå til innhold

Kupton. Hvor er fagfolk i kjønnsdebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 180 høy, med hæler fort 190, om jeg ønsker kan jeg bli tatt for å være gutt, det hjalp allikevel ikke mot voldtekten min. 

 

Jeg ser jo hva som nå skjer i USA i statene de har lovfastsatt at man skal gå på toalettene man er født til å gå på, og protestene er heftige når transmenn skal gå på dametoalettet. Noen av disse ville jeg ikke engang gjettet at var biologiske kvinner. Og siden det er en overvekt av kvinner som vil bli menn så er det jo det vi evt må forberede oss på her. 

Anonymkode: 1b885...41e

Trist å høre at du har blitt voldtatt.  Beskrivelsen min av en mann på to meter kunne også inneholde større fysisk styret og en mandig stemme, det ville nok fått den mest nærsynte voldteksforbryter til å ombestemme seg.

Poenget mitt var at det er lett å kle seg ut som kvinne og bare få fordelene med det,og ikke bakdelene  med en lett eller sexy bekledning.   Så er jeg også klar over at transkvinner er utsatt for vold og trakassering og det er trist. Men det er en forskjell og det er at de blir trakassert for di de er trans ,jeg blir trakassert fordi jeg er kvinne. 

Anonymkode: ae7bc...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (19 minutter siden):

De gir info og lærer bort. Det er ikke det samme som å oppfordre barn i bhg til å føle på noe. 

Jeg synes det er helt greit at barnehagebarn lærer at de kan bli kjæreste med hvem de vil, og at det finnes mange forskjellige familietyper, inkludert to mammaer eller to pappaer. Det er det mange som har eksempler på innenfor sin egen familie eller omgangskrets.

Men resten av den rosa kompetansen kan vente til de kommer nærmere puberteten. Jenter som liker å herje og klatre, men misliker å pynte seg, skal ikke få beskjed om at de kanskje egentlig er gutter. Responsen skal være at det er helt i orden å være jente på akkurat den måten de er. Tilsvarende for gutter som foretrekker å perle framfor å leke monster. 

Jeg synes det er positivt at unge jenter (og gutter, men det er stor overvekt av jenter som tror kjønnsskifte er løsningen) opponerer mot kjønnsrollemønstre. Jeg var selv tenåring på 1970-tallet og synes verden har gått bakover på en del fronter de siste årene. Men det trenger ikke være kroppen de er født med, som er feil. Jeg har selv vært en lite feminin jente og er glad ingen forkynte at jeg nok egentlig var gutt. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (40 minutter siden):

Ja, og så lurer jeg på hvor feministene blir av? Når menn kler seg og oppfører seg som kvinner, krever å få dusje med kvinner og små jentebarn, konkurrere mot dem i sport, osv. Hvorfor roper de ikke høyt om at kvinner blir tråkket på? Når transkvinner som Dylan Mulvaney får det "ærefulle" oppdrag å reklamere for tamponger i beste sendetid på TV, blir jeg bare kvalm. Han har ingen kvinnelige medfødte kjønnsorganer og kan ikke menstruere. Og når transmenn påstår at de kan bli gravide og føde barn? Helt sykt. 

Vi blir spyttet etter og kaldt TERFS. 

Anonymkode: 48d3d...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trist å høre at du har blitt voldtatt.  Beskrivelsen min av en mann på to meter kunne også inneholde større fysisk styret og en mandig stemme, det ville nok fått den mest nærsynte voldteksforbryter til å ombestemme seg.

Poenget mitt var at det er lett å kle seg ut som kvinne og bare få fordelene med det,og ikke bakdelene  med en lett eller sexy bekledning.   Så er jeg også klar over at transkvinner er utsatt for vold og trakassering og det er trist. Men det er en forskjell og det er at de blir trakassert for di de er trans ,jeg blir trakassert fordi jeg er kvinne. 

Anonymkode: ae7bc...c95

Dette blir fryktelig rart i mitt hode. Det er nok i svært sjeldne og ekstreme tilfeller at menn vil kle seg ut som kvinne for å voldta noen.

De fleste voldtekter er nok ikke planlagt. De skjer også som i mange andre tilfeller når det gjelder vold, i situasjoner sammen med venner og bekjente og andre de igjen kjenner. Også i parforhold. 

Når det gjelder overfallsvoldtekter så er det usannsynlig som i første eksempel her.

Jeg syns diskusjonen om dette fører til en del paranoide tanker og også tendens til å konspirere forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit at barnehagebarn lærer at de kan bli kjæreste med hvem de vil, og at det finnes mange forskjellige familietyper, inkludert to mammaer eller to pappaer. Det er det mange som har eksempler på innenfor sin egen familie eller omgangskrets.

Men resten av den rosa kompetansen kan vente til de kommer nærmere puberteten. Jenter som liker å herje og klatre, men misliker å pynte seg, skal ikke få beskjed om at de kanskje egentlig er gutter. Responsen skal være at det er helt i orden å være jente på akkurat den måten de er. Tilsvarende for gutter som foretrekker å perle framfor å leke monster. 

Jeg synes det er positivt at unge jenter (og gutter, men det er stor overvekt av jenter som tror kjønnsskifte er løsningen) opponerer mot kjønnsrollemønstre. Jeg var selv tenåring på 1970-tallet og synes verden har gått bakover på en del fronter de siste årene. Men det trenger ikke være kroppen de er født med, som er feil. Jeg har selv vært en lite feminin jente og er glad ingen forkynte at jeg nok egentlig var gutt. 

Jeg tror vi kan koke alt ned til at vi må akseptere uten å forstå. Det er ikke sånn at noen plutselig fikk en vill idé om å fortelle folk at vi kan bytte kjønn og føle på annen kjønnsidentitet. Dette er ikke noe nytt fenomen, men noe mennesker har levd med og opplevd gjennom mange år. Jeg antar vi kan si generasjoner. Sånn er det med mye som fremstår som nytt og revolusjonerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (11 minutter siden):

Jeg tror vi kan koke alt ned til at vi må akseptere uten å forstå. Det er ikke sånn at noen plutselig fikk en vill idé om å fortelle folk at vi kan bytte kjønn og føle på annen kjønnsidentitet. Dette er ikke noe nytt fenomen, men noe mennesker har levd med og opplevd gjennom mange år. Jeg antar vi kan si generasjoner. Sånn er det med mye som fremstår som nytt og revolusjonerende. 

Poenget mitt er at så lenge det handler om barnehagebarn, skal ikke løsningen på slike "følelser" være at man nok egentlig er et annet kjønn og kan bytte. 

Jeg husker for øvrig godt debatten rundt det første "offentlige" kjønnsskiftet: 
https://www.kvinnehistorie.no/artikkel/t-5136

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt er at så lenge det handler om barnehagebarn, skal ikke løsningen på slike "følelser" være at man nok egentlig er et annet kjønn og kan bytte. 

Men det er ingen som sier det. At noen "nok egentlig er et annet kjønn"

Det virker som om noen tror at barn nærmest blir presset til å tenke at de er et annet kjønn enn det de er. Sånn er jo ikke virkeligheten. Informasjon og kunnskap er nødvendig, det er alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Men det er ingen som sier det. At noen "nok egentlig er et annet kjønn"

Hvordan kan du være så sikker på det?

Her er den artikkelen som lå bak betalingsmur i Minerva: 
https://www.minerva.no/bufdir-fhi-fri/barnehage-fortalte-barn-at-man-kan-vaere-hvilket-kjonn-man-vil-deretter-insisterte-jente-3-pa-at-hun-var-gutt/395660

Altså, jeg er ingen hysterisk, konservativ gamlis, og man skal alltid "trekke fra litt" av det som serveres i media. Men jeg har stor respekt for fagpersonen som uttrykker skepsis i den artikkelen. Interesseorganisasjoner skal ikke ha noe monopol på informasjonsformidlingen om dette, i hvert fall ikke til småbarn

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (18 minutter siden):

Men det er ingen som sier det. At noen "nok egentlig er et annet kjønn"

Det virker som om noen tror at barn nærmest blir presset til å tenke at de er et annet kjønn enn det de er. Sånn er jo ikke virkeligheten. Informasjon og kunnskap er nødvendig, det er alt. 

Småbarn blir forstår ikke dette og blir bare forvirret.

Anonymkode: cd9c4...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (8 minutter siden):

Hvordan kan du være så sikker på det?

Her er den artikkelen som lå bak betalingsmur i Minerva: 
https://www.minerva.no/bufdir-fhi-fri/barnehage-fortalte-barn-at-man-kan-vaere-hvilket-kjonn-man-vil-deretter-insisterte-jente-3-pa-at-hun-var-gutt/395660

Altså, jeg er ingen hysterisk, konservativ gamlis, og man skal alltid "trekke fra litt" av det som serveres i media. Men jeg har stor respekt for fagpersonen som uttrykker skepsis i den artikkelen. Interesseorganisasjoner skal ikke ha noe monopol på informasjonsformidlingen om dette, i hvert fall ikke til småbarn

Men dette er jo ett eneste eksempel? Og jeg sa også mye rart som barn hvis jeg ble opptatt av noe, eller syns noe var interessant. Jeg opplyste for eksempel mine foreldre om at jeg var blanding av alien og menneske, og ikke nok med det, jeg fortalte også ene lillesøsteren min at hun var det 😅 lenge ja. Og hun ble redd også. Ellers lærte jeg om hedninger og fortalte min overreligiøse tante at jeg var hedning. Jeg opplyste også om det under en familiemiddag. Og, jeg fortalte læreren min det også. 

Altså.  Vi må være litt nøkterne her og tenke at barn ofte proklamerer både det ene og det andre uten at vi skal bli sjokkerte eller bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Småbarn blir forstår ikke dette og blir bare forvirret.

Anonymkode: cd9c4...5a1

Hvorfor tror du de blir forvirret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
knas skrev (58 minutter siden):

Er du klar over at de kan miste jobben eller i det minste få advarsel fra arbeidsgiver om å holde kjeft offentlig om å si offentlig st det finnes bare to kjønn og at det bør være delte garderober? Det finnes dog noen modige stemmer som ikke holder kjeft, men de er også sikre på at de ikke taper inntekt og omgangskrets. Jeg kjenner folk som har fått anonyme trusler. 

Jeg er klar over at det er sånn enkelte steder i USA. Om det er riktig at det også er sånn her, er det jo helt hårreisende! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi blir spyttet etter og kaldt TERFS. 

Anonymkode: 48d3d...6a3

Da får de bare bli kalt TERFS da.. Hva så liksom? 

Kunne ønske jeg hadde turt å ha en like sterk stemme i det offentlige rom som jeg har her, men jeg er for unnvikende og feig 😅 Men så finnes det MANGE der ute som ikke sliter med det jeg sliter med, så håper inderlig at disse tør å stå opp mot denne regnbuemafiaen. Dette har jo gått alt for langt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (3 minutter siden):

Da får de bare bli kalt TERFS da.. Hva så liksom? 

Kunne ønske jeg hadde turt å ha en like sterk stemme i det offentlige rom som jeg har her, men jeg er for unnvikende og feig 😅 Men så finnes det MANGE der ute som ikke sliter med det jeg sliter med, så håper inderlig at disse tør å stå opp mot denne regnbuemafiaen. Dette har jo gått alt for langt! 

Som sagt, vi risikerer utfrysing, beskjed fra arbeidsgiver om å holde kjeft og i verste fall å miste jobben. Det er ikke bare «å bli kalt TERFS». Det er helt sjukt at det er sånn, men det er det. Den foreningen FRI og ideologien den står får en en helt vilt stor makt fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Men dette er jo ett eneste eksempel?

Det kan vi jo ikke vite. Jeg synes vi skal være forsiktige med å la interesseorganisasjoner få monopol på såpass omstridt informasjonsformidling når de ikke engang vil vise fram hva det handler om. Jeg hørte selv deler av et foredrag der en voksen fortalte med store bokstaver at folk trodde hen var ett bestemt kjønn (husker ikke hvilket) da hen ble født, men at det hadde vist seg at alle tok feil. Sikkert helt grei informasjon noen år senere, men - etter min mening - ikke til småbarn som så vidt har oppdaget hva de selv er født som. 

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Og jeg sa også mye rart som barn hvis jeg ble opptatt av noe, eller syns noe var interessant. Jeg opplyste for eksempel mine foreldre om at jeg var blanding av alien og menneske, og ikke nok med det, jeg fortalte også ene lillesøsteren min at hun var det 😅 lenge ja. Og hun ble redd også. Ellers lærte jeg om hedninger og fortalte min overreligiøse tante at jeg var hedning. Jeg opplyste også om det under en familiemiddag. Og, jeg fortalte læreren min det også. 

Altså.  Vi må være litt nøkterne her og tenke at barn ofte proklamerer både det ene og det andre uten at vi skal bli sjokkerte eller bekymret. 

Det er jeg fullstendig klar over. Det er mer enn nok merkelig informasjon å fordøye for barn i den alderen, ikke minst nå som de har skjermer rundt seg konstant. Derfor synes jeg det er tilstrekkelig å tone ned kjønnsroller og hvilke konsekvenser det har å være det ene eller det andre, så lenge de er så små. Vi kan vente med å presentere kjønnsskifte som løsningen på et problem de færreste av dem har rukket å få noen befatning med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en spørreundersøkelse fra kommunen her en dag. Alle innbyggere får det. Første spørsmål var om jeg var han, hun eller hen. 🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går ikke an å ha en nyansert diskusjon opm dette. En liten gutt likte å gå i kjole, omtalt i en nettavis. Jeg skrev at jeg håpet foreldrene ikke lot han gå slik når han begynte på skolen. PGA risk for mobbing. Da fikk jeg slengt mot meg i en kommentar at jeg seksualiserte barn. Med sånn hersketeknikk og cancel culture tror jeg mange ikke vil snakke det ned.

 

Jeg er liberal og sånn, men regnbuefolkene er veldig fanatiske.

Anonymkode: bce47...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (28 minutter siden):

Hvorfor tror du de blir forvirret? 

Fordi de ikke har forutsetninger til å forstå dette.

Anonymkode: cd9c4...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk en spørreundersøkelse fra kommunen her en dag. Alle innbyggere får det. Første spørsmål var om jeg var han, hun eller hen. 🤦🏻‍♀️

Herregud. 

Anonymkode: cd9c4...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (15 minutter siden):

Det kan vi jo ikke vite. Jeg synes vi skal være forsiktige med å la interesseorganisasjoner få monopol på såpass omstridt informasjonsformidling når de ikke engang vil vise fram hva det handler om. Jeg hørte selv deler av et foredrag der en voksen fortalte med store bokstaver at folk trodde hen var ett bestemt kjønn (husker ikke hvilket) da hen ble født, men at det hadde vist seg at alle tok feil. Sikkert helt grei informasjon noen år senere, men - etter min mening - ikke til småbarn som så vidt har oppdaget hva de selv er født som. 

Det er jeg fullstendig klar over. Det er mer enn nok merkelig informasjon å fordøye for barn i den alderen, ikke minst nå som de har skjermer rundt seg konstant. Derfor synes jeg det er tilstrekkelig å tone ned kjønnsroller og hvilke konsekvenser det har å være det ene eller det andre, så lenge de er så små. Vi kan vente med å presentere kjønnsskifte som løsningen på et problem de færreste av dem har rukket å få noen befatning med. 

Å si at "det kan vi ikke vite" blir igjen spekulasjoner som virker litt paranoide oppi hodet mitt. Det blir så mange mistanker og bekymringer jeg ikke kan se at har rot i virkeligheten.

Og jeg syns heller ikke at barn bør "skånes" for kunnskap om ting som er helt relevante om andre mennesker. 

De blir ikke presentert om at kjønnskifte er en løsning på et problem. De lærer og får info om at noen ikke føler seg som sitt biologiske kjønn og at i noen tilfeller kan de skifte kjønn. Det er ikke for mye å fordøye for et barn. 

Jeg tror at en del voksne mennesker som har problemer med å forstå dette, overfører egne tanker på barn. Barn aksepterer ting i mye mye større grad enn voksne, og de blir heller ikke forvirret når de får informasjon. Tvert i mot faktisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...