Gå til innhold

Frekk økonomisk forvalter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er ts som skrev om at mange er frekke og respektløse mot meg. I dag har jeg selvhevdet meg mot Nav. Jeg har trygd til forvaltning og den er frivillig. Det var jeg som søkte om det for å få økonomien til å gå rundt. Jeg er minstepensjonist. Så det holder hardt når det gjelder økonomien. I det siste så har jeg hatt mange apotekregninger. Da ringte min økonomiske forvalter og skulle vite hva det er jeg har kjøpt. Hun ser jo at det er apotek regninger, burde ikke det holde? Så jeg skrev en mail til henne som jeg ønsker å gjengi her:

Hei
Jeg regner med at de regninger jeg sender nå betaler du neste trygd med, som ikke kommer om så lenge.

Apotekregningene er som du sikkert forstår medisiner, og jeg synes ikke jeg skal få spørsmål om hva det er for det er en privatsak.

Å skrive mail til meg om at det ikke er penger å betale med synes jeg er unødvendig og bidrar til å skape mye angst. Så slike mailer ønsker jeg ikke få igjen. 

Neste trygd kommer om ikke lenge. Og jeg har allerede forklart at det har hopet seg opp med småregninger på medisinske utgifter på apoteket, noe som var nødvendig, men det blir færre slike regninger fremover. 

Er dette en ok måte å selvhevde seg på? 

Anonymkode: bdbe3...c7e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472639-frekk-%C3%B8konomisk-forvalter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs litt hvordan forvalteren har formulert seg, synes jeg.

Hva man bruker penger på er i utgangspunktet en privatsak, men det blir litt annerledes når man har en økonomisk forvalter. Da er det deres jobb å sørge for at det går rundt, noe som jeg tror vil fungere best om det er en åpen dialog mellom dere.

Det er også riktig av forvalter og informere om det ikke er penger igjen til å dekke utgiftene.

Har dere sammen satt opp et budsjett slik at du vet hvor mye du kan bruke per måned? 

Jeg personlig synes den mailen var litt frekk og jeg hadde reagert som forvalter hvis jeg fikk den. Men har vi nok ulike grenser så andre vil kanskje mene det er innafor og ville ikke reagert.

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det spørs litt hvordan forvalteren har formulert seg, synes jeg.

Hva man bruker penger på er i utgangspunktet en privatsak, men det blir litt annerledes når man har en økonomisk forvalter. Da er det deres jobb å sørge for at det går rundt, noe som jeg tror vil fungere best om det er en åpen dialog mellom dere.

Det er også riktig av forvalter og informere om det ikke er penger igjen til å dekke utgiftene.

Har dere sammen satt opp et budsjett slik at du vet hvor mye du kan bruke per måned? 

Jeg personlig synes den mailen var litt frekk og jeg hadde reagert som forvalter hvis jeg fikk den. Men har vi nok ulike grenser så andre vil kanskje mene det er innafor og ville ikke reagert.

Jeg synes ikke mailen jeg skrev var frekk i det hele tatt. Den var saklig skrevet og konkret. Men ikke frekk. Forvalteren formulerer seg ofte på en frekk måte om du vil vite det. Jeg fikk nok og skrev den mailen for å ivareta mine grenser. Og det står jeg for.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes ikke mailen jeg skrev var frekk i det hele tatt. Den var saklig skrevet og konkret. Men ikke frekk. Forvalteren formulerer seg ofte på en frekk måte om du vil vite det. Jeg fikk nok og skrev den mailen for å ivareta mine grenser. Og det står jeg for.

Jeg ville ikke sendt en slik mail og mener at en kan hevde seg selv på en annerledes og bedre måte.  Hadde jeg sendt en slik mail så hadde jo ikke jeg vært bedre enn den andre. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du spurte om hva vi synes og det var hva jeg svarte. :) 

Mailen var ikke så gal, men du bør nok droppe formuleringer som "som du sikkert forstår" for det virker i overkant aggresivt. Ikke at hun dauer av det at du blir irritert da men..  Problemet kan være at du virker defensiv ved å bli sint. Og ikke skriv at du får angst heller. Det vil oppfattes som manipulerende selv om det ikke er hensikten din. Du vinner mer på å være kort og saklig, men du har rett i at hun ikke skal spørre om spesifikke medisiner. 

Ps. Det ville vært lettere å svare mer konkret om jeg visste hvordan hun formulerte seg til deg . 

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns også mailen var litt frekk og ville reagert på den om jeg var mottaker. 

Jeg syns også mailen var litt frekk og ville reagert på den om jeg var mottaker.

Jeg skal svare deg litt mer utførende senere, men skal på en kontroll og rekker det ikke nå. Ha det fint då lenge :) 

AnonymBruker

Jeg må tåle at andre har sine meninger og jeg ba om meninger.

Men egentlig så føler jeg faktisk at jeg kan stå inne for det jeg skrev i mailen. Litt komisk at noen her mente det er manipulerende å være ærlig.

I forhold til hvordan hun har kommunisert til meg skriftlig/muntlig i lengre tid, så er min mail peanuts.

Så jeg står fortsatt for mailen jeg skrev. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men egentlig så føler jeg faktisk at jeg kan stå inne for det jeg skrev i mailen. Litt komisk at noen her mente det er manipulerende å være ærlig.

I forhold til hvordan hun har kommunisert til meg skriftlig/muntlig i lengre tid, så er min mail peanuts.

Da ser jeg ikke helt hva du ville ha utav tråden? Når så mange reagerer på mailen og du fortsatt vil sende den. Hvis du er så overbevist om at den er riktig så var det ikke behov for å høre andres meninger?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å skrive mail til meg om at det ikke er penger å betale med synes jeg er unødvendig og bidrar til å skape mye angst. Så slike mailer ønsker jeg ikke få igjen. 

Det hører nok til en økonomisk forvalters oppgave å gi beskjed om sånt. Så jeg tviler på at du kan reservere deg mot å få slik informasjon. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skrev jo ikke at du var msnipulerende. Det kan bare oppfattes sånn. Sånn implisitt kan det bety at man ikke vil ha kritiske spørsmål og meninger, og så bruke det at man da får angst hvis noen blir kritiske. Normalt vil jo mennesker ta hensyn og trå litt mer varsomt når sånt blir uttrykt. Eller det kan bli møtt med irritasjon. Alt avhengig av mottager regner jeg med. Og nok også avsender, spesielt hvis vedkommende ofte uttrykker det. Det kommer an på kontekst da...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg er ts som skrev om at mange er frekke og respektløse mot meg. I dag har jeg selvhevdet meg mot Nav. Jeg har trygd til forvaltning og den er frivillig. Det var jeg som søkte om det for å få økonomien til å gå rundt. Jeg er minstepensjonist. Så det holder hardt når det gjelder økonomien. I det siste så har jeg hatt mange apotekregninger. Da ringte min økonomiske forvalter og skulle vite hva det er jeg har kjøpt. Hun ser jo at det er apotek regninger, burde ikke det holde? Så jeg skrev en mail til henne som jeg ønsker å gjengi her:

Hei
Jeg regner med at de regninger jeg sender nå betaler du neste trygd med, som ikke kommer om så lenge.

Apotekregningene er som du sikkert forstår medisiner, og jeg synes ikke jeg skal få spørsmål om hva det er for det er en privatsak.

Neste trygd kommer om ikke lenge. Og jeg har allerede forklart at det har hopet seg opp med småregninger på medisinske utgifter på apoteket, noe som var nødvendig, men det blir færre slike regninger fremover. 

Er dette en ok måte å selvhevde seg på? 

Jeg synes ikke mailen er egnet til å oppnå det du ønsker. 

Hvis apotekregningen kun gjaldt nødvendige medisiner, så kan du jo bare svare det. Det er fullt mulig å kjøpe annet enn medikamenter på apoteket også. 

Siden du ønsker økonomisk forvaltning, så må du også godta at vedkommende gjør jobben sin - inklusive å evt. gi beskjed om at det ikke finnes midler på konto til å dekke regninger. 

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts her. Har gått helt i oppløsning, sitter her bare å gråter. Vet ikke når si fra og når ikke si fra og hvordan. Kunne ønske jeg kunne synke ned i et hull. Har ødelagt alt for meg selv. 

Men du prøvde og mailen var ikke helt krise heller. Du misforsto nok mailen fra henne og ble irritert. Det kan du jo egentlig bare si, og at det var fordi du ble fortvilet. 

Er du sikker på at mailen fra henne var så frekk? 

Og når man skal øve på noe, så er det helt vanlig å feile altså. Det er jo det øving handler om, å lære av feil. Så du trenger ikke gå i oppløsning syns jeg. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Men du prøvde og mailen var ikke helt krise heller. Du misforsto nok mailen fra henne og ble irritert. Det kan du jo egentlig bare si, og at det var fordi du ble fortvilet. 

Er du sikker på at mailen fra henne var så frekk? 

Og når man skal øve på noe, så er det helt vanlig å feile altså. Det er jo det øving handler om, å lære av feil. Så du trenger ikke gå i oppløsning syns jeg. 

Takk for svar❤jeg har sendt henne en beklagelse og forklarte at jeg er fortvila over økonomien. Det har vært mange ekstrautgifter i det siste med eletriker, vannskade osv. Ja jeg prøvde men det ble litt overdrevet. Blitt hakka på hele oppveksten og har ikke lært hva man skal tåle og ikke. Så øver meg, men synd hvis det går utover andre da😬

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar❤jeg har sendt henne en beklagelse og forklarte at jeg er fortvila over økonomien. Det har vært mange ekstrautgifter i det siste med eletriker, vannskade osv. Ja jeg prøvde men det ble litt overdrevet. Blitt hakka på hele oppveksten og har ikke lært hva man skal tåle og ikke. Så øver meg, men synd hvis det går utover andre da😬

Ja, og hun skjønte helt sikkert det du forklarte, og jeg tror virkelig ikke at hun hverken ble veldig støtt eller tenker dårlig om deg altså 🙂 litt tåler folk, og du skrev ingenting stygt. 

Bare fortsett å øv deg. Nå fikk du noen innspill her, så tenk litt over dem. Uansett så er det mulig at hun formulerer seg litt bedre selv neste gang på grunn av dette. Hvis hun da altså var frekk. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja, og hun skjønte helt sikkert det du forklarte, og jeg tror virkelig ikke at hun hverken ble veldig støtt eller tenker dårlig om deg altså 🙂 litt tåler folk, og du skrev ingenting stygt. 

Bare fortsett å øv deg. Nå fikk du noen innspill her, så tenk litt over dem. Uansett så er det mulig at hun formulerer seg litt bedre selv neste gang på grunn av dette. Hvis hun da altså var frekk. 

Jeg håper hun forstår🙂jeg har prøvd å øve meg lenge men får det ikke helt til. Det hender jeg får det til da, men det er ikke ofte. Men jeg skal fortsette å øve meg. Relasjoner er vanskelige altså. Nå hører jeg på rolig jazz, det er beroligende. Og så tenker jeg over dette vi nå prater om. 

Ts her. Har gått helt i oppløsning, sitter her bare å gråter. Vet ikke når si fra og når ikke si fra og hvordan. Kunne ønske jeg kunne synke ned i et hull. Har ødelagt alt for meg selv. 

Tror ikke du har ødelagt så mye for deg selv med denne mailen, om det er det du mener. 

Av og til blir det sånn at folk som synes det er vanskelig å sette grenser, tar i litt for hardt når de skal prøve - og ofte går det ut over personer som ikke egentlig er årsaken til frustrasjonen. 

AnonymBruker
frosken skrev (12 minutter siden):

Tror ikke du har ødelagt så mye for deg selv med denne mailen, om det er det du mener. 

Av og til blir det sånn at folk som synes det er vanskelig å sette grenser, tar i litt for hardt når de skal prøve - og ofte går det ut over personer som ikke egentlig er årsaken til frustrasjonen. 

Takk for svar. Du kan si at jeg tror min økonomiske forvalter bare er sånn- altså hun mener ikke nødvendigvis å være frekk. Ja, jeg tok for hardt i, lærer meg visst aldri denne balansen. Beklaget i en mail jeg skrev i sted. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...