Gå til innhold

Jeg gjør alt men det hjelper ikke og livet er fortsatt meningsløst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har havnet der at jeg føler jeg gjør alt, men det gir meg ingenting og livet føles fortsatt meningsløst. 

Jeg jobber to dager i uken når jeg tenker over det så føler jeg meg jo til nytte (noe som tidligere har hatt en del betydning for meg og som har gjort en forskjell i livet mitt) bare ikke nå. Jeg har en hobby jeg brant for tidligere (fotografering) og jeg bruker fortsatt en del tid i uka på å ta bilder og redigere dem selv om det nå ikke gir meg den gleden det gjorde før. Jeg har også en dag i uka jeg er i stallen og driver med hest og som barn var det drømmen. Jeg klatrer også en dag i uka. Før kunne jeg kjenne adrenalin av høyder osv. men nå er det bare likegyldighet. Nå er alle disse tingene noe jeg gjør bare for å gjøre det, det gir meg som sagt ingenting og det føles meningsløst men jeg forsetter fordi jeg vet at det å slutte ikke ville gjøre meg noe bedre (kanskje ville det til og med gjort meg verre?). 

Hva er det som feiler meg? Jeg føler meg ikke deprimert sett bort fra likegyldigheten. 
Og hva kan jeg gjøre med dette? Jeg vil jo føle at jeg lever... 

Anonymkode: e2971...c9c

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skulle kanskje lagt til at jeg har bipolar og står på stemningsstabiliserende og antidepressiva og at dette har vart siden jeg ble syk i 2015. Jeg bare håper på at livsgnisten skal komme tilbake, så derfor har jeg ikke gitt opp ennå. 

Jeg har merket at når jeg blir deprimert på Litium så er det mest dette med likegyldighet og tiltaksløshet som er mest framtredende. Den kjempetunge og triste følelsen er ikke der. 

Kan det være slik for deg? At du faktisk er deprimert, men at medisinen tar noe av det? 

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg har merket at når jeg blir deprimert på Litium så er det mest dette med likegyldighet og tiltaksløshet som er mest framtredende. Den kjempetunge og triste følelsen er ikke der. 

Kan det være slik for deg? At du faktisk er deprimert, men at medisinen tar noe av det? 

Kanskje? Vet ikke om du så det jeg skrev over her, men det har vart siden 2015. Når jeg tenker meg om så har det vel vert i varierende grad, så ikke absolutt likegyldig hele tiden. Men stort sett. Er vel som en grunnleggende følelse av meningsløshet og likegyldighet om jeg skal forsøke forklare det bedre. Tror du det fortsatt kan være depresjon, selv om det har vart siden 2015? 8 år er jo lenge å være deprimert, og man skulle jo at medisinene skulle hjelpe i en viss grad? Jeg bruker også litium for øverig om det skulle ha noe å si. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje? Vet ikke om du så det jeg skrev over her, men det har vart siden 2015. Når jeg tenker meg om så har det vel vert i varierende grad, så ikke absolutt likegyldig hele tiden. Men stort sett. Er vel som en grunnleggende følelse av meningsløshet og likegyldighet om jeg skal forsøke forklare det bedre. Tror du det fortsatt kan være depresjon, selv om det har vart siden 2015? 8 år er jo lenge å være deprimert, og man skulle jo at medisinene skulle hjelpe i en viss grad? Jeg bruker også litium for øverig om det skulle ha noe å si. 

Ja 8 år er jo lenge. Kanskje det er bivirkning av medisinen? 

AnonymBruker
Glitter skrev (15 minutter siden):

Ja 8 år er jo lenge. Kanskje det er bivirkning av medisinen? 

Ja, det kan det jo også være. Nå har jeg ikke brukt samme medisin i 8 år da, har prøvd litt forskjellig i tillegg til at jeg også har vert uten medisiner i perioder. Men så har jeg jo ikke alltid vert flink å gjøre de tingene som jeg har nevnt (foto, stall, klatring). Så det blir jo litt vanskelig å sammenligne meg med vs. uten medisiner egentlig. 

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, det kan det jo også være. Nå har jeg ikke brukt samme medisin i 8 år da, har prøvd litt forskjellig i tillegg til at jeg også har vert uten medisiner i perioder. Men så har jeg jo ikke alltid vert flink å gjøre de tingene som jeg har nevnt (foto, stall, klatring). Så det blir jo litt vanskelig å sammenligne meg med vs. uten medisiner egentlig. 

Ok. Da er det kanskje ikke medisinene. 

Nei jeg vet ikke. Det er sikkert andre her, som Kupton som vet bedre. 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Ok. Da er det kanskje ikke medisinene. 

Nei jeg vet ikke. Det er sikkert andre her, som Kupton som vet bedre. 

Nei, ikke så lett å vite... Får håpe Kupton kanskje har mulighet til å svare da.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle kanskje lagt til at jeg har bipolar og står på stemningsstabiliserende og antidepressiva og at dette har vart siden jeg ble syk i 2015. Jeg bare håper på at livsgnisten skal komme tilbake, så derfor har jeg ikke gitt opp ennå. 

Hvis du vanligvis ikke har mye angst, ville jeg diskutert om den AD du må bruke kunne være Wellbutrin. Den kan være riktig medisin i en slik situasjon. Er det ikke anhedoni du plages med?

AnonymBruker
kupton skrev (32 minutter siden):

Hvis du vanligvis ikke har mye angst, ville jeg diskutert om den AD du må bruke kunne være Wellbutrin. Den kan være riktig medisin i en slik situasjon. Er det ikke anhedoni du plages med?

Det er wellbutrin jeg bruker, men har ikke brukt den så lenge ennå da, så mulig jeg må gi det mer tid? Men om det ikke skulle fungere, er der noen andre alternativer eller noe annet man kan gjøre? 

AnonymBruker
kupton skrev (På 6.5.2023 den 19.24):

En faktor er tid. Det andre er dose. Det må dere også diskutere.

Vi diskuterte det i timen nå og jeg skal øke om 2 uker dersom jeg ikke er bedre innen da. Er veldig spent på hvordan dette går. Jeg forsøker holde håpet oppe. Behandler mente i alle fall at dette ville være en veldig bra antidepressiva for meg ettersom den skulle visst gi økt energi, og at det ikke ville bli noe problem (at jeg ble hypoman) ettersom jeg går på stemningsstabiliserende. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...