Gå til innhold

Erfaring med elektroencefalografi (EEG)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (10 minutter siden):

Det er akkurat like lite vondt som EKG. Du merker kort sagt ingenting.

Det er jo betryggende. Jeg bruker forresten lamictal, vil det si at jeg må slutte på den før undersøkelsen? Jeg regner med den kan påvirke resultatet av EEG? Jeg skal IKKE slutte uten å høre med min behandler først altså, jeg bare lurer på generelt grunnlag.

Anonymkode: a8756...758

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er jo betryggende. Jeg bruker forresten lamictal, vil det si at jeg må slutte på den før undersøkelsen? Jeg regner med den kan påvirke resultatet av EEG? Jeg skal IKKE slutte uten å høre med min behandler først altså, jeg bare lurer på generelt grunnlag.

Jeg har tatt EEG samtidig som jeg brukte Lamictal. Ingen sa noe om å slutte på de. :)

Annonse

FjellOgDalar

Du kan fint ta EEG når du bruker Lamictal. Imidlertid bør du unngå benzo og benzo-lignende sovemedisiner som Imovane og Stilnoct de siste dagene før undersøkelsen, dersom du bruker det. 

Undersøkelsen er ikke smertefull på noen måte. Det kan hende de ber deg hyperventilere i tre minutter, og det kan jo skape litt ubehag. Også må du forberede deg på hårvask-offensiv etterpå, for å få vekk pasta de bruker til å feste elektrodene med.

AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 12.34):

Noen her som har erfaring med EEG? Hvordan var det? Jeg er så redd for at det skal gjøre vondt selvom det står at det ikke skal det. Det ser bare så skummelt ut de greiene de fester til hodet.

De "greiene" som festes til hodet er absolutt ikke smertefullt, verken å få satt på, ha på eller å få tatt av.

Nå er det en del år sist jeg tok EEG, men mener at den pastaen som elektrodene festes til hodet med, er så vidt kjølnende i de første sekundene etter at den er smurt på hodet. Som @FjellOgDalar nevner, må du belage deg på en heftig vask av håret etterpå. Der jeg har tatt EEG-undersøkelser poliklinisk, har de hatt personell som har vasket håret for oss etterpå.

I tillegg til noen minutters hyperventilering, pleier det også å være en rød lampe som lyser og du kan få beskjed om å blunke - men det kan muligens komme an på hvorfor du skal ta EEG. Om det ikke står annet i brevet du har fått, ville jeg ha gått ut ifra at jeg visste det som var verdt å vite...

Om du er engstelig for undersøkelsen, synes jeg at du bør formidle dette til de som er med deg i rommet og gir deg beskjed om hva du skal gjøre. De har 110% hørt det før. Selv har jeg mange ganger opplevd vansker med å skulle hyperventilere, og hver gang jeg har formidlet dette møtes jeg med et vennlig og betryggende smil og "du gjør det du klarer". Jeg har også vært med som pårørende til en som skulle ta EEG og som følte seg utrygg - det er også en løsning. Jeg vil mene at de strekker seg svært langt for at det skal bli en god opplevelse for pasienten - det er min erfaring :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...