Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (8 timer siden):

Hei. 

Lurer på om det er noen her som bor i bemannet bolig? Hvordan er det egentlig? 

Jeg har bodd på krisesenteret i to måneder og det var jo litt som bemannet bolig og da ble jeg veldig stabil. Nå vil sykehuset at jeg skal i slik bolig, men det tar jo mange år å få plass. I mellomtiden vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Håper ruskonsulent kan være bra, men ja. Jeg har prøvd i ganske mange år nå. 

Hvor mange år tok det for deg? 

Her jeg bor i Vestfold er det bemanna bolig i min by og også ledige plasser. Jeg flyttet da jeg synes personale ikke var særlige koselige. 

Altså jeg hadde min egen bolig i bofellesskap.  Der var det bemanna døgnet rundt.de kunne tilby deg tjenester som å rødde og vaske leilighet. Eller gi deg piller. 

Jeg trivdes ikke med dette da jeg foretrekker privatliv.

Anonymkode: d365c...9bc

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bare et undrings spørsmål, men du vil ikke synes det er nedvergiende at en på f.eks 18 har makt over deg til å skrive hva hen vil om deg i et journalsystem? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 95658...12c

Hva er da mest "nedverdigende" - å kunne klare å bo i sitt eget hjem, hvor en selv kan velge graden av tilsyn og ev. kun oppsøke det ved behov om det er avtalen, eller å leve et privat liv, men noen ganger i året bli såpass dårlig at en midlertidig har mistet grepet om livet og omverdenen, slik at det er nødvendig med legetilsyn og ev. innleggelse.

Jeg vil si at @Glitter er moden og klok i sin refleksjon der. Det er ikke nedverdigende å motta hjelp. Det er mer nedverdigende å ikke ville ta imot hjelpen når den trengs.

Glitter skrev (11 timer siden):

Okei. Jeg aner ikke, men innleggelsene og annet styr krever jo endel ressurser og nå mener sykehuset at nok er nok. Jeg blir nærmest presset inn i det fordi de ikke vil gi meg behandling. Men det er greit jeg har vært innom tanken selv da siden jeg flere ganger i året får skikkelig dårlige perioder. 

Dette ligner på saken til en god venn av meg. H*n ble prioritert i køen av tildeling av leilighet i bofellesskap fordi h*n var innlagt på avd. frem til overføring i leilighet. Da mener jeg å huske at det tok litt mer enn et halvt år.

Jeg vet at noen bofellesskap er også bygget slik at en bor i hver sin leilighet i samme etasje, til og med i hvert sitt hus, med en felles base sentralt mellom 5-6 boenheter.

Kanskje du kan søke litt på nettet om hvordan det fungerer å bo i bofellesskap? Flere og flere bofellesskap har en eller annen variant av recovery-tenkning i bunnen.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her jeg bor i Vestfold er det bemanna bolig i min by og også ledige plasser. Jeg flyttet da jeg synes personale ikke var særlige koselige. 

Altså jeg hadde min egen bolig i bofellesskap.  Der var det bemanna døgnet rundt.de kunne tilby deg tjenester som å rødde og vaske leilighet. Eller gi deg piller. 

Jeg trivdes ikke med dette da jeg foretrekker privatliv.

Anonymkode: d365c...9bc

Jeg tror dette vil gå bra for meg. Jeg er jo vant til å ikke ha så mye privatliv når jeg er innlagt og sånt. 

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Hva er da mest "nedverdigende" - å kunne klare å bo i sitt eget hjem, hvor en selv kan velge graden av tilsyn og ev. kun oppsøke det ved behov om det er avtalen, eller å leve et privat liv, men noen ganger i året bli såpass dårlig at en midlertidig har mistet grepet om livet og omverdenen, slik at det er nødvendig med legetilsyn og ev. innleggelse.

Jeg vil si at @Glitter er moden og klok i sin refleksjon der. Det er ikke nedverdigende å motta hjelp. Det er mer nedverdigende å ikke ville ta imot hjelpen når den trengs.

Dette ligner på saken til en god venn av meg. H*n ble prioritert i køen av tildeling av leilighet i bofellesskap fordi h*n var innlagt på avd. frem til overføring i leilighet. Da mener jeg å huske at det tok litt mer enn et halvt år.

Jeg vet at noen bofellesskap er også bygget slik at en bor i hver sin leilighet i samme etasje, til og med i hvert sitt hus, med en felles base sentralt mellom 5-6 boenheter.

Kanskje du kan søke litt på nettet om hvordan det fungerer å bo i bofellesskap? Flere og flere bofellesskap har en eller annen variant av recovery-tenkning i bunnen.

Okei. Men jeg er jo ikke innlagt fram til slik bolig kommer, men ja. Kan jo håpe det blir en form for prioritering. Jeg er spent på hva sykehuset blir å skrive. Behandler er helt ny for meg. Har jo dessverre ikke hun som kjente meg så godt lenger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...