Gå til innhold

Søke ufør - med schizoaffektiv lidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er schizoaffektiv, har vært diagnostisert både med både depressiv og manisk type. Jeg tar 15 mg Zyprexa pluss Fontex og 30 mg Sobril.  Nå orker jeg ikke mer i arbeidslivet mellom annet pga en konflikt på arbeidsplassen. Jeg ønsker å søke 100 prosent ufør og fastlegen støtter meg. Men jeg er redd for hva NAV mener. Skal ha dialogmøte snart og det gruer jeg meg til. Er det noen her med alvorlige psykiske lidelser som vil dele sine erfaringer med NAV? Måtte dere gå lenge på AAP? Hvordan ble dere møtt?

Anonymkode: 7a12e...900

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er schizoaffektiv, har vært diagnostisert både med både depressiv og manisk type. Jeg tar 15 mg Zyprexa pluss Fontex og 30 mg Sobril.  Nå orker jeg ikke mer i arbeidslivet mellom annet pga en konflikt på arbeidsplassen. Jeg ønsker å søke 100 prosent ufør og fastlegen støtter meg. Men jeg er redd for hva NAV mener. Skal ha dialogmøte snart og det gruer jeg meg til. Er det noen her med alvorlige psykiske lidelser som vil dele sine erfaringer med NAV? Måtte dere gå lenge på AAP? Hvordan ble dere møtt?

Jeg gikk på AAP 8 år og har nettopp sendt inn søknad så vet ikke utfallet ennå. 

Anonymkode: 745d2...02d

Jeg var ett år sykemeldt og 4,5 år på AAP før Nav åpnet opp for å søke trygd. Jeg var aldri i arbeidsutprøving. Bortsett fra samfunnstjeneste hvor jeg bare klarte å jobbe 50 av 250 timer. Så på samarbeidsmøte sa KIF til Nav at jeg ikke klarer å jobbe. 

Det var absolutt ingen kamp for min del jeg hadde så mye dokumentert gjennom gjentatte innleggelser, regelmessige samarbeidsmøter osv. 

Det tok 5 mnd fra jeg søkte til jeg fikk det innvilget. Så totalt 5 år på AAP. 

Tror kanskje de fleste må i arbeidsutprøving, men for min del så var det visst ikke aktuelt fra Nav sin side. De hadde ikke tro på at det var noe vits i. 

Du må nok gjennom AAP og tiltak. Får nok avslag på nåværende tidspunkt. Det er stort sett bare enkelte diagnoser som alvorlig og terminal kreft hvor man går rett fra jobb til uføretrygd. 

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle svar, men jeg hadde ikke forventet å gå direkte fra yrkesaktiv til ufør heller, tenkte mer på om det vil være vanskelig å få innvilget etter AAP med min diagnose. Men det blir jo en konkret vurdering  TS 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar, men jeg hadde ikke forventet å gå direkte fra yrkesaktiv til ufør heller, tenkte mer på om det vil være vanskelig å få innvilget etter AAP med min diagnose. Men det blir jo en konkret vurdering  TS 

De ser på funksjonsnivå ikke diagnose i seg selv. Men det er jo en alvorlig diagnose du har så det "hjelper" sikkert på. Sånn i forhold til folk som har mer diffuse lidelser. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan du ikke prøve en annen jobb? 

Anonymkode: b9ad2...885

stjernestøv
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde positive opplevelser med NAV og de var med å anbefale uføretrygd for jeg klarte jo ingenting, tror det het trygdekontoret før det gikk over til NAV så jeg var i kontakt med dem og. Men gikk på rehabiliterings penger og tidsbegrenset ufør først, prøvde ulike ting. Da det var håpløst ble jeg ufør, tror du må prøve en del ting først og feile. Men det var ikke mye jeg klarte, jeg klarte å ta lappen som de betalte så det er jeg litt stolt av men kjører jo ikke. Jeg og har schizoaffektiv. Da jeg ble uføretrygdet var det schizofreni. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (14 timer siden):

Jeg hadde positive opplevelser med NAV og de var med å anbefale uføretrygd for jeg klarte jo ingenting, tror det het trygdekontoret før det gikk over til NAV så jeg var i kontakt med dem og. Men gikk på rehabiliterings penger og tidsbegrenset ufør først, prøvde ulike ting. Da det var håpløst ble jeg ufør, tror du må prøve en del ting først og feile. Men det var ikke mye jeg klarte, jeg klarte å ta lappen som de betalte så det er jeg litt stolt av men kjører jo ikke. Jeg og har schizoaffektiv. Da jeg ble uføretrygdet var det schizofreni. 

Takk for svar SS. Jeg har vært i en lederstilling inntil nylig, men har fått veldig mye kritikk for alt jeg ikke gjør og alt som ikke blir gjennomført. Men jeg klarer ikke bedre. Sist jeg var hos fastlegen skrev hun schizofreni som diagnose, men jeg forstår det sånn at schizoaffektiv sorterer som underkategori under schizofreni? 

Trur ikke jeg heller kommer til å klare noe tiltak de setter meg til blant annet fordi jeg i flere år har vært avhengig av store doser Sobril for å kunne fungere noenlunde sosialt. Men jeg må sikkert belage meg på tiltak ja.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar SS. Jeg har vært i en lederstilling inntil nylig, men har fått veldig mye kritikk for alt jeg ikke gjør og alt som ikke blir gjennomført. Men jeg klarer ikke bedre. Sist jeg var hos fastlegen skrev hun schizofreni som diagnose, men jeg forstår det sånn at schizoaffektiv sorterer som underkategori under schizofreni? 

Trur ikke jeg heller kommer til å klare noe tiltak de setter meg til blant annet fordi jeg i flere år har vært avhengig av store doser Sobril for å kunne fungere noenlunde sosialt. Men jeg må sikkert belage meg på tiltak ja.

Tror schizofreni og schizoaffektiv er to ulike diagnoser

Ja spørs om du ikke må prøve noen tiltak først, går det ikke så går det ikke. 

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Tror schizofreni og schizoaffektiv er to ulike diagnoser

Ja spørs om du ikke må prøve noen tiltak først, går det ikke så går det ikke. 

Ja, det er to ulike diagnoser, men i denne sammenheng (arbeidsevne) er de svært like. 

Annonse

stjernestøv
kupton skrev (20 minutter siden):

Ja, det er to ulike diagnoser, men i denne sammenheng (arbeidsevne) er de svært like. 

Bare trodde man ble enda mer dårlig av schizofreni, en psykiater sa jeg var for frisk til å ha det selv om jeg var dårlig. 

kupton skrev (18 minutter siden):

Jeg ser ikke slik på det. Jeg ser på schizoaffektiv som schizofreni+bipolar lidelse eller alvorlig depresjon. 

Trodde prognosen og funksjonsnivået ved schizoaffektiv lidelse er bedre enn schizofreni, men noe verre enn ved bipolar lidelse?  Men Schizoaffektiv er kanskje et bredt spekter hvor det affektive kan dominere, samtidig som de psykotiske symptomene kan være lite uttalte, og motsatt? Har det noe å si for prognose? 

stjernestøv
skogbrann skrev (40 minutter siden):

Trodde prognosen og funksjonsnivået ved schizoaffektiv lidelse er bedre enn schizofreni, men noe verre enn ved bipolar lidelse?  Men Schizoaffektiv er kanskje et bredt spekter hvor det affektive kan dominere, samtidig som de psykotiske symptomene kan være lite uttalte, og motsatt? Har det noe å si for prognose? 

Min prognose er ikke bra tror jeg og ikke funksjonsnivået mitt heller. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...