Gå til innhold

Borderline og forholdsvis god fungering under utredning, gir det grunnlag for å IKKE diagnostisere en pasient med denne diagnosen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gikk til behandler poliklinisk for revurdering av diagnose (obs: jeg ble ikke utredet da jeg fikk den første diagnosen min, den ble basert på observasjoner ved innleggelse). Dermed var revurdering/ny utredning omfattende og veldig grundig. Jeg husker ikke hvilken score jeg fikk på borderline, men etter det som sto i journalen og det han sa så mener jeg på at det sto at jeg oppfylte nok kriterier til å få diagnosen (beklager, jeg har dårlig hukommelse), men at behandler ikke stilte denne likevel fordi jeg hadde stabil fungering i den tiden jeg gikk i terapi hos han. 

Er det rett? Gjør alle behandlere det slik? Eller skulle jeg kanskje egentlig hatt diagnosen likevel? I perioder fungerer jeg forholdsvis dårlig.

Anonymkode: ab38e...81f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Obs! Jeg vet ikke om det blir rett å kalle det for "god fungering", det blir nok mer rett å si "normal fungering" i mitt tilfelle. 
- TS

Jeg vet ikke hvordan det er når det utredes på nytt, eller jeg har blitt utredet og da hadde jeg ikke nok til å ha diagnosen. Men min faste behandler var likevel uenig.

Men jeg som deg var da stabil. Min behandler mener derimot at stabiliteten må vare i minst ett år for å ta vekk diagnosen. Jeg har jo innimellom tilbakefall. Men det er hovedsakelig når jeg ruser meg. 

Men poenget mitt er at du kan vel ha diagnosen dersom du har perioder med dårlig fungering i den retningen. Samtidig har jo det jo her blitt sagt at for å ha diagnosen skal det være stabil dårlig fungering. I så fall har vel verken du eller jeg diagnosen. 

Så konklusjonen min blir at behandlere tolker dette noe ulkt. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvordan det er når det utredes på nytt, eller jeg har blitt utredet og da hadde jeg ikke nok til å ha diagnosen. Men min faste behandler var likevel uenig.

Men jeg som deg var da stabil. Min behandler mener derimot at stabiliteten må vare i minst ett år for å ta vekk diagnosen. Jeg har jo innimellom tilbakefall. Men det er hovedsakelig når jeg ruser meg. 

Men poenget mitt er at du kan vel ha diagnosen dersom du har perioder med dårlig fungering i den retningen. Samtidig har jo kupton her sagt at for å ha diagnosen skal det være stabil dårlig fungering. I så fall har vel verken du eller jeg diagnosen. 

Så konklusjonen min blir at behandlere tolker dette noe ulkt. 

Det er jo litt interessant, det med at det tolkes ulikt altså. Men uavhengig av om man har diagnosen eller ikke så er det jo ganske avklart at man sliter og trenger hjelp til å håndtere symptomer. Vet ikke om det er veldig viktig å få diagnosen på papiret for at man skal få det? De fleste behandlere ser vel en pasient mer helhetlig enn det? Ser person og ikke diagnose.  - TS

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo litt interessant, det med at det tolkes ulikt altså. Men uavhengig av om man har diagnosen eller ikke så er det jo ganske avklart at man sliter og trenger hjelp til å håndtere symptomer. Vet ikke om det er veldig viktig å få diagnosen på papiret for at man skal få det? De fleste behandlere ser vel en pasient mer helhetlig enn det? Ser person og ikke diagnose.  - TS

Ja det viktigste er jo at man får hjelp med symptomene, og det er jo ikke en bra diagnose å ha på papiret da man kan oppleve stigmatisering. Men i møte med Nav så må du jo ha en diagnose å vise til. Slik jeg skjønner det. Dersom det er aktuelt da. 

AnonymBruker
Glitter skrev (16 minutter siden):

Samtidig har jo det jo her blitt sagt at for å ha diagnosen skal det være stabil dårlig fungering. I så fall har vel verken du eller jeg diagnosen. 

...?

Anonymkode: 2f29a...3ab

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

...?

Altså symptomene skal være stabil over tid. Har man lange perioder uten symptomer så er det ikke riktig å få diagnosen. Hvis jeg ikke har misforstått det som ble sagt. 

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Altså symptomene skal være stabil over tid. Har man lange perioder uten symptomer så er det ikke riktig å få diagnosen. Hvis jeg ikke har misforstått det som ble sagt. 

Men du har jo stabil dårlig fungering. 

AnonymBruker
Glitter skrev (16 minutter siden):

Ja det viktigste er jo at man får hjelp med symptomene, og det er jo ikke en bra diagnose å ha på papiret da man kan oppleve stigmatisering. Men i møte med Nav så må du jo ha en diagnose å vise til. Slik jeg skjønner det. Dersom det er aktuelt da. 

Ja, det har jeg hørt om. Har sett noen skrive at de ble oppfattet som manipulerende blant annet. Også har jeg hørt flere si at de aldri får lengre innleggelser, bare en natt eller to, og det er det jo stort sett ikke særlig hjelp i. Jeg har andre diagnoser, så det gjør jo ikke noe om jeg ikke har borderline diagnosen i møte med NAV. Men jeg tenker på i forhold til behandling at det kan ha litt å si, men så får jeg jo hjelp til alt det jeg sliter med som en helhet så det er kanskje bedre det. - TS

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men du har jo stabil dårlig fungering. 

Nei jeg har perioder hvor jeg fungerer bra/bedre. Men det lengste har vært to måneder når jeg har vært I egen bolig. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det har jeg hørt om. Har sett noen skrive at de ble oppfattet som manipulerende blant annet. Også har jeg hørt flere si at de aldri får lengre innleggelser, bare en natt eller to, og det er det jo stort sett ikke særlig hjelp i. Jeg har andre diagnoser, så det gjør jo ikke noe om jeg ikke har borderline diagnosen i møte med NAV. Men jeg tenker på i forhold til behandling at det kan ha litt å si, men så får jeg jo hjelp til alt det jeg sliter med som en helhet så det er kanskje bedre det. - TS

Ja det er de tingene der. Bare du får hjelp til de symptomene du har så er det bedre å ikke ha diagnosen på papiret tenker jeg. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Ja det er de tingene der. Bare du får hjelp til de symptomene du har så er det bedre å ikke ha diagnosen på papiret tenker jeg. 

Ja, når du sier det så tenker jeg også det. Så jeg får legge fra meg den tanken om at jeg kanskje skulle vert diagnostisert. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...