Gå til innhold

Hvordan fungerer antidepressiva? Helt ekstremt lettforklart gjerne : )

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har selvfølgelig googlet spørsmålet om hvordan antidepressiva fungerer, men har ikke funnet noen forklaring som er så lettforklarlig at jeg skjønner den. Noen som kan forklare eller har link til en forklaring som er ekstremt lettforklart? : )

Anonymkode: fc7ed...f94

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har selvfølgelig googlet spørsmålet om hvordan antidepressiva fungerer, men har ikke funnet noen forklaring som er så lettforklarlig at jeg skjønner den. Noen som kan forklare eller har link til en forklaring som er ekstremt lettforklart? : )

De blokker gjenopptak av signalstoffet seratonin som er antatt at har sammenheng med depresjon/angst.
Altså de øker mengden seratonin i hjernen.

Anonymkode: defde...7a0

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Vet du hva en synapse er? Hvis ja, blir det litt enklere å forklare. 

Nei, det vet jeg ikke. Jeg googlet det nå da, og jeg skjønte såpass at det er kontaktpunkt mellom to celler. Men resten av forklaringen (fra sml) skjønte jeg ikke helt. Det ble for avansert for meg (føler meg skikkelig dum nå men). 

UtakknemligDiva

Ok jeg kan prøve.

Du har 2 sider med reseptorer. Det er mange reseptorer. Den ene siden spytter ut serotonin og de på andre siden suger det opp. Når du tar ad så hemmes denne som suger det opp (tror jeg) så det hoper seg opp. Litt som å sette opp en demning. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...