Gå til innhold

Middags løsning når man er bare 1 person

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt dette problemet siden jeg flyttet for meg selv og tenkte at det var på tide å finne en god løsning på det. Håper noen her kanskje har forslag?

Jeg blir fort lei av mat og klarer som oftest bare spise samme middagen 2 dager på rad på det meste. Det jeg gjerne ønsker er i alle fall å kunne spise 5 ulike middager på en uke. Uken begynner som oftest bra og jeg kjøper inn kjøtt, fisk grønnsaker og annet. Men så ender det ofte opp med å bli dårlig før jeg får brukt det opp. Jeg er heller ikke så glad i å lage mat heller og ser på det som ett ork. Jeg har endt opp med å av og til bare kjøpe fjordland, som jo egentlig ikke er helt bra. En ting jeg har tenkt på (men aldri komt frem til å faktisk gjøre) er jo å lage større middager også fryse ned porsjonsvis. Men da vil jeg jo ha fryseren full. Også er det ikke alt som er så godt når man fryser det og varmer det opp igjen heller.

Anonymkode: f744e...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt dette problemet siden jeg flyttet for meg selv og tenkte at det var på tide å finne en god løsning på det. Håper noen her kanskje har forslag?

Jeg blir fort lei av mat og klarer som oftest bare spise samme middagen 2 dager på rad på det meste. Det jeg gjerne ønsker er i alle fall å kunne spise 5 ulike middager på en uke. Uken begynner som oftest bra og jeg kjøper inn kjøtt, fisk grønnsaker og annet. Men så ender det ofte opp med å bli dårlig før jeg får brukt det opp. Jeg er heller ikke så glad i å lage mat heller og ser på det som ett ork. Jeg har endt opp med å av og til bare kjøpe fjordland, som jo egentlig ikke er helt bra. En ting jeg har tenkt på (men aldri komt frem til å faktisk gjøre) er jo å lage større middager også fryse ned porsjonsvis. Men da vil jeg jo ha fryseren full. Også er det ikke alt som er så godt når man fryser det og varmer det opp igjen heller.

Middag en: brødskiver med makrell i tomat. Middag to: brødskiver med sild på boks + en agurk, middag tre: winerpølse. Middag fire: lammefrikassé. God middag. 

Anonymkode: 81031...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Middag en: brødskiver med makrell i tomat. Middag to: brødskiver med sild på boks + en agurk, middag tre: winerpølse. Middag fire: lammefrikassé. God middag. 

Hehe 😅 Helt ærlig, lammefrikasse er det eneste som frister ut i fra listen din. Wienerpølse er ikke så verst da, går an å spise. Men de to andre forslagene hadde jeg ikke spist om jeg fikk betalt for det en gang 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hehe 😅 Helt ærlig, lammefrikasse er det eneste som frister ut i fra listen din. Wienerpølse er ikke så verst da, går an å spise. Men de to andre forslagene hadde jeg ikke spist om jeg fikk betalt for det en gang 🤣

Si hva du liker så skal jeg hjelpe deg ned et forslag 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg spiser ofte brødskive med makrell i tomat til middag. Da bruker jeg hele boksen (110g)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å lage ulike retter av samme råvarer. Jeg kjenner til problemet, så handler nå så jeg kan bruke kjøtt og fisk på to ulike retter, mest med en dag imellom med noe annet. Kjøper du kjøtt kan det være både i gryte og med ris og poteter i ulik form. Fisk blir alltid til fiskesuppe en dag i uka her, etter å ha spist wrap med laks eller laks med potet og grønnsaker. Det er også mye som kan lages i form med ost i stekeovnen. Nå spiser jeg mye ris med grønnsaker da, og har ulikt krydder og sauser, så det smaker ikke det samme. Ris med karri er noe helt annet stekt ris med egg fks. Vær litt oppfinnsom med krydder og urter. Det kan forandre måltidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er godt å steke løk og andre grønnsaker, ha på godt med krydder og evt noe saus og blande med pasta (kokt parallelt). Ha evt oppi litt kjøttrester, gjerne kylling, om du mot formodning har.

Kjøp ferdig stekt kyllinglår på butikken og ha en enkel salat til (ja, selvstekt kylling er hakket bedre, men dette er enkelt).

Synes også det er godt med rå Salma-laks i biter blandet med f.eks kuttet avokado, mango, vårløk og tomat, lag en dressing blandet av olje, soyasaus, honning, chili og evt fish sauce, evt også sesamfrø og fersk koriander.

Nå ble jeg sulten…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager opp en base som består av f.eks hvitløk, løk, kjøttdeig og tomatsaus så kan du fryse dette i porsjonpakker. Utfra denne basen kan du lage:

Pasta
Pizza
Mexicansk gryte
Taco

Mange former kan lett fryses og er gode igjen varmet opp, som f.eks lasagne og makaroni/pølseform. Her kan du ha oppi hva som helst du liker. 

Som nevnt over - kjøper du en pakke med kjøtt eller fisk så kan du ha dem som to helt ulike retter. Kylling til en asiatisk rett en dag og så med pommes frites og salat dagen etter, f.eks. 

Så med noen få grunnretter laget kan du variere ganske mye i løpet av en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du glemte kjøttkaker med stua tyttebær inntil.

Anonymkode: 857ac...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du glemte kjøttkaker med stua tyttebær inntil.

Anonymkode: 857ac...5cf

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (25 minutter siden):

Jeg spiser ofte brødskive med makrell i tomat til middag. Da bruker jeg hele boksen (110g)

Seriøst hele boksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Seriøst hele boksen? 

Ja, med det er ikke den største, det finnes en større boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/1-porsj-9788276311099 Denne kokeboka har oppskrifter på 1 porsjon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...