Gå til innhold

Alvorlig sinnslidelse

Anbefalte innlegg

Kan kombinasjonen av enkelte diagnoser være sidestilt med å ha en alvorlig sinnslidelse, selv om diagnosene hver for seg ikke betyr at det er det? 

Jeg spør bare av nysgjerrighet fordi en psykiater sa til meg for noen uker siden at med den kombinasjon av lidelser jeg har samt funksjonsnivå til tider så har jeg en alvorlig sinnslidelse. 

Dette kan vel ikke være riktig? Det er første gang noen har sagt det til meg så jeg har lurt litt på det. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472781-alvorlig-sinnslidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, kombinasjonen av visse diagnoser kan føre til alvorlige psykiske lidelser selv om de enkelte diagnosene hver for seg ikke nødvendigvis anses som alvorlige sinnslidelser. Dette skyldes at ulike diagnoser kan samvirke og forsterke hverandre, og dermed resultere i mer komplekse og utfordrende symptomer og funksjonssvikt.

For eksempel kan noen enkeltpersoner oppleve både angstlidelser og depresjon samtidig. Selv om hver av disse diagnosene kan behandles og håndteres på egen hånd, kan kombinasjonen av dem føre til mer alvorlige symptomer og større funksjonshemminger. Dette kan kreve en mer omfattende og spesialisert behandlingsplan for å håndtere både angst- og depresjonssymptomene.

Det er også verdt å merke seg at noen diagnostiske kategorier, som schizoaffective lidelse som nevnt tidligere, allerede kombinerer forskjellige lidelser. Schizoaffective lidelse innebærer både psykotiske symptomer (som i schizofreni) og symptomer på en stemningslidelse (som i en stemningsforstyrrelse). Denne kombinasjonen av symptomer kan føre til alvorlige funksjonshemminger og kreve en spesialisert tilnærming til behandling.

Everybody skrev (9 minutter siden):

Ja, kombinasjonen av visse diagnoser kan føre til alvorlige psykiske lidelser selv om de enkelte diagnosene hver for seg ikke nødvendigvis anses som alvorlige sinnslidelser. Dette skyldes at ulike diagnoser kan samvirke og forsterke hverandre, og dermed resultere i mer komplekse og utfordrende symptomer og funksjonssvikt.

For eksempel kan noen enkeltpersoner oppleve både angstlidelser og depresjon samtidig. Selv om hver av disse diagnosene kan behandles og håndteres på egen hånd, kan kombinasjonen av dem føre til mer alvorlige symptomer og større funksjonshemminger. Dette kan kreve en mer omfattende og spesialisert behandlingsplan for å håndtere både angst- og depresjonssymptomene.

Det er også verdt å merke seg at noen diagnostiske kategorier, som schizoaffective lidelse som nevnt tidligere, allerede kombinerer forskjellige lidelser. Schizoaffective lidelse innebærer både psykotiske symptomer (som i schizofreni) og symptomer på en stemningslidelse (som i en stemningsforstyrrelse). Denne kombinasjonen av symptomer kan føre til alvorlige funksjonshemminger og kreve en spesialisert tilnærming til behandling.

Er dette fra chat GTP? 

Det er jo interessant da. Jeg har trodd det kun var psykoselidelse og manisk med psykose som gikk under den betegnelsen. 

Det har jo ingen stor betydning, men kanskje det kan hjelpe meg til å få bemannet bolig før det har gått seks år. Jeg vet ikke. 

Men jeg vet ikke en gang om jeg ønsker bemannet bolig. Men det er det som nå er planen til sykehuset. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (Akkurat nå):

Er dette fra chat GTP? 

Det er jo interessant da. Jeg har trodd det kun var psykoselidelse og manisk med psykose som gikk under den betegnelsen. 

Det har jo ingen stor betydning, men kanskje det kan hjelpe meg til å få bemannet bolig før det har gått seks år. Jeg vet ikke. 

Hehe, ja det er chat GPT. De gir alltid utfyllende svar.

Glitter skrev (35 minutter siden):

Kan kombinasjonen av enkelte diagnoser være sidestilt med å ha en alvorlig sinnslidelse, selv om diagnosene hver for seg ikke betyr at det er det? 

Jeg spør bare av nysgjerrighet fordi en psykiater sa til meg for noen uker siden at med den kombinasjon av lidelser jeg har samt funksjonsnivå til tider så har jeg en alvorlig sinnslidelse. 

Dette kan vel ikke være riktig? Det er første gang noen har sagt det til meg så jeg har lurt litt på det. 

Hvordan forstår du begrepet "alvorlig sinnslidelse"? Begrepet brukes primært i juridisk sammenheng, og er ikke egentlig et medisinsk - eller klart avgrenset - begrep. 

Endret av frosken

Annonse

frosken skrev (2 minutter siden):

Hvordan forstår du begrepet "alvorlig sinnslidelse"? Begrepet brukes primært i juridisk sammenheng, og er ikke egentlig et medisinsk - eller klart avgrenset - begrep. 

Det vet jeg egentlig ikke. Det var han overlegen som sa det. Jeg har aldri tenkt sånn selv. Altså jo jeg vet jeg har alvorlig problematikk. Men er det rett å kalle det alvorlig sinnslidelse? Jeg er jo feks samtykkekompetent og ansvarlig for egne handlinger.

Det er sikkert ikke så viktig å definere da, men du vet jo at jeg henger meg opp i ting som blir sagt. Hehe. 

Endret av Glitter
stjernestøv
Glitter skrev (1 time siden):

Føler jo at din sinnslidelse er mer alvorlig enn min, tenker på handlingene dine. 

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Føler jo at din sinnslidelse er mer alvorlig enn min, tenker på handlingene dine. 

Hm jo. Men det skjer jo når jeg ruser meg. Men rusavhengighet er jo en del av mine lidelser. Det er jo sant. 

Mulig mine tanker om hva som er alvorlig sinnslidelse er feil. At jeg har misforstått.

Endret av Glitter
stjernestøv
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hm jo. Men det skjer jo når jeg ruser meg. Men rusavhengighet er jo en del av mine lidelser. Det er jo sant. 

Er det at du har skadet deg og prøvd å ta livet ditt og i rus? Ja det å være rusavhengig er jo en tung diagnose som er vanskelig å komme unna. 

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Er det at du har skadet deg og prøvd å ta livet ditt og i rus? Ja det å være rusavhengig er jo en tung diagnose som er vanskelig å komme unna. 

Jeg har prøvd å ta livet mitt i rus, men også helt nykter. 

Ja det å ha rusavhengighet med multiple stoffer er jo alvorlig. Samt min adferd når jeg ruser meg, min fungering når jeg er umedisinert fra det bipolare og diverse destruktive tanker jeg har. 

Kanskje har jeg tenkt at alvorlig sinnslidelse er det samme som å ikke være samtykkekompetent? Men 98% av tiden vurderes jeg jo til å ha det. Alle tvangsinnlagte hendelde ender å I bli tatt imot på frivillig. Så jeg skjønner ikke det med alvorlig sinnslidelse.

Endret av Glitter
stjernestøv
Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg har prøvd å ta livet mitt i rus, men også helt nykter. 

Ja det å ha rusavhengighet med multiple stoffer er jo alvorlig. Samt min adferd når jeg ruser meg, min fungering når jeg er umedisinert fra det bipolare og diverse destruktive tanker jeg har. 

Kanskje har jeg tenkt at alvorlig sinnslidelse er det samme som å ikke være samtykkekompetent? Men 98% av tiden vurderes jeg til å ha det. 

Da er det jo alvorlig, ser jo hvordan du sliter med alt mulig. 

De har skrevet at jeg har alvorlig sinnslidelse og jeg har alltid vært samtykkekompetent. Du har jo vært tvangsinnlagt. 

Endret av stjernestøv
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Da er det jo alvorlig, ser jo hvordan du sliter med alt mulig. 

De har skrevet at jeg har alvorlig sinnslidelse og jeg har alltid vært samtykkekompetent. Du har jo vært tvangsinnlagt. 

Hmm ja sant nok. 

Lurer på om det hjelper på å få bolig. Jeg håper på å få det samtidig som jeg ikke vil ha det. Er ikke det tullete?

Annonse

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Hmm ja sant nok. 

Lurer på om det hjelper på å få bolig. Jeg håper på å få det samtidig som jeg ikke vil ha det. Er ikke det tullete?

Håper du får det og at det hjelper deg, du var jo mer stabil på krisesenteret og når du er innlagt. Tror det vil bli bra for deg, noen trenger jo det. Det er ikke så tullete å tenke det, det blir jo en forandring i livet ditt. 

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Håper du får det og at det hjelper deg, du var jo mer stabil på krisesenteret og når du er innlagt. Tror det vil bli bra for deg, noen trenger jo det. Det er ikke så tullete å tenke det, det blir jo en forandring i livet ditt. 

Sant nok..

Glitter skrev (1 time siden):

Hmm ja sant nok. 

Du er vel egentlig ganske ambivalent i forhold til å gi helt opp muligheten til å ruse deg? Dermed er det også logisk at du ikke er helt sikker på hva du vil fremover. 

kupton skrev (17 timer siden):

Alvorlig sinnslidelse er et juridisk begrep. Ja, det er åpnet for at det kan vurderes som en alvorlig sinnslidelse selv om det ikke er en psykoselidelse.

også ved at noen vurderes som utilregnelig pga. sin alvorlige sinnslidelse og blir dømt til tvungent psykisk helsevern? Eller kan dette kun skje ved psykose og mani?

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det pga at du eier egen bolig nå at du ikke vil gi i omsorgsbolig? Skjønner det må være vanskelig å selge sitt eget bolig for å flytte i leilighet. 

Anonymkode: 4605b...3e9

Det er pga jeg har egen bolig, fordi jeg ønsker meg hund og har et (urealistisk?) håp om å kunne flytte nærmere ungene og være mer mamma for de. Så ja. Men jeg får jo ikke til å bo selvstendig. Jeg blir dårlig av det. Tror det har med autismen å gjøre. Hun nevropsykologen jeg har som behandler på akuttposten sa at noen med asperger har den type problemer. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...