Gå til innhold

Hvilken diagnose kan dette tyde på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bare lurer på... hvilken diagnose kan det tyde på at man har dersom man har store utfordringer med å sette ord på følelser, tanker og ønsker? Jeg forstår naturligvis at det ikke nødvendigvis er tegn på noe diagnose og at andre symptomer også er avgjørende. Men ønsker gjerne innspill likevel... 

Anonymkode: 2dfed...d44

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472789-hvilken-diagnose-kan-dette-tyde-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manglende evne til å sette ord på følelser, tanker og ønsker kan være et symptom på forskjellige psykiske tilstander. Her er noen mulige diagnoser som kan være relevante:

Alexithymi: Dette er en tilstand der en person har vanskeligheter med å identifisere, forstå og uttrykke egne følelser. Personer med alexithymi kan oppleve en følelse av følelsesmessig avflatning eller utilstrekkelig bevissthet om sine indre opplevelser.

Nevrologiske tilstander: Enkelte nevrologiske tilstander, som for eksempel afasi (språkforstyrrelse) eller apraksi (motorisk utførelsesforstyrrelse), kan påvirke evnen til å sette ord på følelser, tanker og ønsker. Disse tilstandene kan oppstå som følge av hjerneskader eller nevrologiske lidelser.

Autismespektrumforstyrrelser (ASF): Personer med autismespektrumforstyrrelser kan ha vanskeligheter med sosial kommunikasjon og emosjonell uttrykksfullhet. Dette kan påvirke evnen til å verbalisere følelser og tanker på en måte som er forståelig for andre.

Depresjon: Depresjon kan påvirke både følelsesmessig og kognitiv fungering. En person som lider av alvorlig depresjon kan oppleve redusert evne til å uttrykke eller identifisere følelser og tanker.

Angstlidelser: Alvorlig angst kan føre til redusert evne til å sette ord på følelser og tanker på grunn av økt emosjonell spenning og hyperaktivitet i sinnet.

Angstlidelser: Alvorlig angst kan føre til redusert evne til å sette ord på følelser og tanker på grunn av økt emosjonell spenning og hyperaktivitet i sinnet.

Dette er interessant. Man er altså så spent og hyperaktiv inne i seg at man ikke klarer å snakke? Angsten tar så mye fokus at man ikke klarer å fokusere på å snakke?

UtakknemligDiva

Begynner det ikke å bli litt sykelig nå? Alt vi skal sette diagnose på. 
Jeg var aldri sånn før, men har mister en del ord i det siste. 
Jeg kan skjønne hvordan noe gjøres, men ikke klare å forklare det. 

Men når jeg er på jobb er det flere som sier de er sånn. De kan helt glemme og lærer av å gjøre ting selv, ikke at noen snakker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...