Gå til innhold

Hurdalsjøen er det nedlagt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

@kupton Gjelder dette Modum og?

Anonymkode: 8f741...7e9

Dette gjelder alle private institusjoner en kunne velge blant i "Fritt behandlingsvalg".

Det ble blant annet argumentert med at det var rikelig med plasser i det offentlige.

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Dette gjelder alle private institusjoner en kunne velge blant i "Fritt behandlingsvalg".

Det ble blant annet argumentert med at det var rikelig med plasser i det offentlige.

Men hvis man bor i samme fylke som f. Eks hurdalsjøen, kan man søke da? 

Anonymkode: 1e0d1...ba4

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Ja det finnes jo flust av døgnbehsndlingsopplegg for oss med alvorlige traumer og dissosiasjon 🙄 Her er dps så presset at døgn ikke lenger kan gi stabiliserende opphold men vente til vedkommende er så syk at det trengs akutte tiltak🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 8f741...7e9

AnonymBruker
kupton skrev (På 14.5.2023 den 13.29):

De kan ikke ta inn nye pasienter etter 01.01.23 fordi sosialistene (AP+SP+SV+Rødt) ikke vil ha private helsetilbud.

Hvis disse såkalte sosialistiske partiene hadde fulgt sosialismen som sosiologisk teori ville de kjøpt opp disse behandlingsstedene, latt dem fortsette som før og bygget ned unødvendig deler av byråkratiet. 

Anonymkode: 1b253...54c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis disse såkalte sosialistiske partiene hadde fulgt sosialismen som sosiologisk teori ville de kjøpt opp disse behandlingsstedene, latt dem fortsette som før og bygget ned unødvendig deler av byråkratiet. 

Anonymkode: 1b253...54c

Sosialister altså. 🤬

Anonymkode: 11c5b...c25

kupton skrev (På 14.5.2023 den 13.29):

De kan ikke ta inn nye pasienter etter 01.01.23 fordi sosialistene (AP+SP+SV+Rødt) ikke vil ha private helsetilbud.

Nei - men at det offentlige kjøper helsetjenester av de samme tilbyderne som man hadde bl.a. fritt behandlingsvalg av tidligere, ser ut til å være akseptabel løsning inntil man selv har et eget tilbud på beina, i hovedsak innen rusrehabilitering. Jeg blir ikke overrasket om det blir en langvarig og komfortabel løsning... Det var en artikkel om dette i NRK for en stund siden.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så nå er det bare dps man kan legge seg inn på? 

Er fekjær og alle de andre også nedlagt? 

Anonymkode: 1e0d1...ba4

Nå er det bare offentlige.

Ikke alle er nedlagt (så langt). Pasienter som var innlagt ved årsskiftet får fortsette sitt tilbud i maks et år. Det betyr at noen institusjoner fortsatt er i gang, men i en nedbyggingsfase.

Her er en lenke til helsenorge som gir oversikt over tilgjengelige behandlingssteder innen ulike kategorier, både døgn, poliklinisk og avtalespesialist. Velg hvilken type behandling du ønsker og ev. sorter på sted.

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger

Fritt behandlingsvalg, slik det ble innført i 2015, er nå dessverre sluttført. Det heter nå istedenfor Fritt Sykehusvalg, om jeg har forstått det riktig, dersom du oppfyller rett til å få behandling.

Endret av Eva Sofie
kupton skrev (7 minutter siden):

Fritt sykehusvalg er ikke istedenfor Fritt behandlingsvalg. Fritt sykehusvalg har vi hatt parallelt med Fritt sykehusvalg i mange år. Fritt sykehusvalg gjør at du kan velge mellom ulike offentlige tilbud.

Takk for oppklaringen. Det er ikke godt å bli klok på, og fint at du retter på oss når vi farer med utilsiktede feilopplysninger. Jeg var ikke helt sikker der, så takk.

Men, om fritt behandlingsvalg nå opphører, er det kun fritt sykehusvalg som står igjen?

Hva er f.eks. Unilab sitt tilbud - er det FBHV? 😕

Beklager om jeg forvirrer flere enn meg selv her... 🌭

Eva Sofie skrev (11 minutter siden):

Men, om fritt behandlingsvalg nå opphører, er det kun fritt sykehusvalg som står igjen?

Hva er f.eks. Unilab sitt tilbud - er det FBHV? 😕

Ja, som generell ordning er det kun Fritt sykehusvalg som gjenstår.

Som jeg tidligere har skrevet, ble Fritt behandlingsvalg nedlagt ved nyttår. Bl.a. begrunnet med at det var rikelig med behandlingsplasser i det offentlige. Men som om ikke det var nok, åpnet en for at det enkelte RHF likevel kunne inngå avtaler med private dersom det likevel viste seg at det ikke var så rikelig med behandlingsplasser likevel.

Når det gjelder Unilab så er ikke det ikke innenfor døgnbehandling, men er begrenset til undersøkelser slik jeg leser. Det har ingenting med private behandligngsinstitusjoner og Fritt behandlingsvalg å gjøre. Unilab er i gruppen med private innen laboratoriemedisin og billeddiagnostikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...