Gå til innhold

Kupton og andre. Schizoaffektiv


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

Vendi skrev (51 minutter siden):

Men en ting jeg sitter og lurer litt på. Er jeg syk? Trenger dette å være sykt? 

Ja, jeg tenker på slike stemmer som sykdom, men akkurat hvor syk du er, bestemmes ikke av om du har stemmer eller ikke🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vendi
frosken skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tenker på slike stemmer som sykdom, men akkurat hvor syk du er, bestemmes ikke av om du har stemmer eller ikke🙂

Skjønner. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
frosken skrev (16 minutter siden):

Det eneste jeg med sikkerhet kan si om stemmene dine, er at de kommer ikke fra noen andre. Verken mennesker eller ånder. Akkurat hvorfor hjernen din sørger for stemmene vet jeg ikke, men det kan i allefall like gjerne være uttrykk for angst for selvmord som et selvmordsønske. Jeg tror du mest er redd.

Ja, det kan godt være du har rett. Takk igjen. 

Noen ganger har jeg jo egne selvmordsønsker da, som jeg vet kommer fra meg selv. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vendi skrev (1 time siden):

Akkurat det samme har jeg tenkt/tenker. At det er onde ånder...

Er usikker på hva det var nå da, alt er jo snudd på hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at stemmene ikke kommer utenfra. Men jeg mener det er helt feil å se på dem som om de er et uttrykk for din "egentlige" vilje. Tolking av hørselshallucinasjoner tilhører en snever del av psykologien som jeg verken har noen tro på eller har noe til overs for.

Det var et klokt valg av deg å øke dosen medisin slik at stemmene nå er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vendi
kupton skrev (1 time siden):

Det var et klokt valg av deg å øke dosen medisin slik at stemmene nå er borte.

Takk for svar. Kan jeg spørre deg om hvor lenge du tror det er fornuftig å ta den nye dosen? 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
kupton skrev (5 timer siden):

Det er riktig at stemmene ikke kommer utenfra. Men jeg mener det er helt feil å se på dem som om de er et uttrykk for din "egentlige" vilje. Tolking av hørselshallucinasjoner tilhører en snever del av psykologien som jeg verken har noen tro på eller har noe til overs for.

Det var et klokt valg av deg å øke dosen medisin slik at stemmene nå er borte.

Det var forresten interessant (og fint) å høre at du mener at disse stemmene ikke er et uttrykk for min egen egentlige vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å si at jeg synes at det er bra at du skriver såpass åpent om dette i forum. Du gir et innblikk i hvordan det oppleves å høre stemmer, og demonstrerer også en god mestringsstrategi. 

Håper du har det bedre i dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
frosken skrev (9 minutter siden):

Jeg har lyst til å si at jeg synes at det er bra at du skriver såpass åpent om dette i forum. Du gir et innblikk i hvordan det oppleves å høre stemmer, og demonstrerer også en god mestringsstrategi. 

Håper du har det bedre i dag:-)

Enig ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (21 timer siden):

Jeg har relativt nylig fått diagnosen schizoaffektiv lidelse og prøver bare å lære meg å forstå sykdommen litt bedre, så blir takknemlig for tilbakemeldinger. 

De siste to dager (i går og i forgårs) har jeg vært plaget av stemmer som vil at jeg skal ta livet mitt. De kommanderer meg faktisk, men jeg har ikke handlet på det og gjort noen forsøk. Jeg kan få det sånn i blant, det et ikke noe kronisk. Jeg valgte å øke dosen Zyprexa, og i dag er det nesten helt borte. De er ganske langt i bakgrunnen nå og lett å overhøre. 

Så til spørsmålet. Jeg har jo hørt at disse stemmene egentlig kommer fra meg selv og ikke utenfra som det kan oppfattes som. Vil det da si at det egentlig er jeg som ønsker å ta livet mitt? Litt skummelt å tenke på i så fall, for jeg har jo lukket døra til selvmord. Hvorfor dukker de opp da? 

Jeg har også dårlig selvbilde, og jeg kan også oppleve å høre veldig negative og stygge ting om meg selv, fra disse stemmene. Vil det da si at det egentlig er jeg som sier dette til meg selv/tenker dette om meg selv? Det er i grunnen vanskelig å forstå, for det oppleves jo ikke sånn at det kommer fra meg. 

Hei!

Kjenner jeg er litt forsiktig med å svare deg fordi vi muligens har havnet litt skjevt ut her inne. Ville bare poppe innom tråden for å si at jeg syns du er en hyggelig og bra dolerdame, og godt å se at du nå ivaretar deg selv med å ta mer medisiner for å roe det hele ned. 

Etter min erfaring kan man jobbe både medikamentelt og psykologisk med ulike symptomer, (vanskeligere å jobbe psykologisk når de er på sitt verst, da og det har gått for langt inn i "kaos"). 

God bedring til deg, Vendi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
frosken skrev (10 minutter siden):

Jeg har lyst til å si at jeg synes at det er bra at du skriver såpass åpent om dette i forum. Du gir et innblikk i hvordan det oppleves å høre stemmer, og demonstrerer også en god mestringsstrategi. 

Håper du har det bedre i dag:-)

Tusen takk, det var hyggelig sagt! 😊❤️

Joda, det går nå framover 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
cathlin skrev (1 minutt siden):

Hei!

Kjenner jeg er litt forsiktig med å svare deg fordi vi muligens har havnet litt skjevt ut her inne. Ville bare poppe innom tråden for å si at jeg syns du er en hyggelig og bra dolerdame, og godt å se at du nå ivaretar deg selv med å ta mer medisiner for å roe det hele ned. 

Etter min erfaring kan man jobbe både medikamentelt og psykologisk med ulike symptomer, (vanskeligere å jobbe psykologisk når de er på sitt verst, da og det har gått for langt inn i "kaos"). 

God bedring til deg, Vendi

Tusen takk, cathlin! Satte pris på svaret ditt. 😊 Jeg bærer ikke noe nag til deg for noe som helst, og det ser ut til at du heller ikke gjør det ovenfor meg. Jeg tror også at du er en bra dolerdame 😊❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (3 minutter siden):

Tusen takk, cathlin! Satte pris på svaret ditt. 😊 Jeg bærer ikke noe nag til deg for noe som helst, og det ser ut til at du heller ikke gjør det ovenfor meg. Jeg tror også at du er en bra dolerdame 😊❤️

Takk:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
Vendi skrev (13 timer siden):

Takk for svar. Kan jeg spørre deg om hvor lenge du tror det er fornuftig å ta den nye dosen? 

Hvis du ikke får svar fra kupton vil jeg råde deg til å spørre fastlegen din om det. Du tar jo ansvar for sykdommen din, og det er kjempebra at du gjør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Kan jeg spørre deg om hvor lenge du tror det er fornuftig å ta den nye dosen? 

Hei.

Som du vet er det ingen her som har lov til å gi noen konkrete doseanbefalinger.

Jeg er enig med Kupton, det var et klokt valg å ta grep selv rundt dette. Men jeg blir litt bekymret hvis du ikke har noen du kan støtte deg på i vanskelige vurderinger rundt medisiner. Du burde nok ha hatt en kontaktperson i psykiatrien som kunne sett hvordan det går med deg med jevne mellomrom, for slik jeg oppfatter deg har sykdommen din et utrolig svingende forløp og det er ikke umulig at det må være en viss "dynamikk" i medisinbruken din. F.eks. noe fast og noe ved behov.

Stemmer er som tanker. Innholdet er egentlig komplett irrelevant. Jeg tror innholdet i sånne stemmer gjerne handler om ting man er redd for, f.eks. nedsettende ting, eller kommandoer om å gjøre ett eller annet uhensiktsmessig. I seg selv ikke farlig, så lenge man ikke handler etter det, men høres ekstremt skremmende og ubehagelig ut, og det er bra du tok grep med medisiner.

Men i lys av denne symptomforverringen synes jeg du skal gjøre som Hurja sier og gå til fastlegen. Så skjønner jeg at du gjerne vil være friskest mulig og ikke liker psykiatrien, men jeg håper du tenker litt på at regelmessig oppfølging kanskje er lurt for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Hurja skrev (1 time siden):

Hvis du ikke får svar fra kupton vil jeg råde deg til å spørre fastlegen din om det. Du tar jo ansvar for sykdommen din, og det er kjempebra at du gjør :) 

Tusen takk, og takk for råd. Ja, jeg kan jo spørre fastlegen ❤️ 😊

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
ISW skrev (11 minutter siden):

Hei.

Som du vet er det ingen her som har lov til å gi noen konkrete doseanbefalinger.

Jeg er enig med Kupton, det var et klokt valg å ta grep selv rundt dette. Men jeg blir litt bekymret hvis du ikke har noen du kan støtte deg på i vanskelige vurderinger rundt medisiner. Du burde nok ha hatt en kontaktperson i psykiatrien som kunne sett hvordan det går med deg med jevne mellomrom, for slik jeg oppfatter deg har sykdommen din et utrolig svingende forløp og det er ikke umulig at det må være en viss "dynamikk" i medisinbruken din. F.eks. noe fast og noe ved behov.

Stemmer er som tanker. Innholdet er egentlig komplett irrelevant. Jeg tror innholdet i sånne stemmer gjerne handler om ting man er redd for, f.eks. nedsettende ting, eller kommandoer om å gjøre ett eller annet uhensiktsmessig. I seg selv ikke farlig, så lenge man ikke handler etter det, men høres ekstremt skremmende og ubehagelig ut, og det er bra du tok grep med medisiner.

Men i lys av denne symptomforverringen synes jeg du skal gjøre som Hurja sier og gå til fastlegen. Så skjønner jeg at du gjerne vil være friskest mulig og ikke liker psykiatrien, men jeg håper du tenker litt på at regelmessig oppfølging kanskje er lurt for deg :)

Tiden takk for svar fra deg også! Dere er så snille alle sammen som svarer og prøver å hjelpe meg! 😊❤️

Ja, sykdommen svinger en del dessverre. Og det beste er nok regelmessig fast oppfølging på DPS som jeg hadde før. Jeg kan be om rehenvisning, jeg trenger jo bare ikke å gå så hyppig der at jeg blir lei igjen. Jeg savner i grunnen oppfølgingen jeg hadde også. Det var litt trygt å vite at noen holdt øye med meg 😛 Takk for nærmere forklaring rundt stemmer! 

Og jeg vil gjøre som du og Hurja sier og gå til fastlegen nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...