skogbrann Skrevet 15. mai 2023 Del Skrevet 15. mai 2023 Min BP1 diagnose ble forresten nylig endret til schizoaffektiv lidelse,(bipolar type). De aller fleste av oss har vel en indre monolog eller stemme som vi "hører" inni oss. Hovedsakelig (men også i andre perioder med psykotiske symptomer osv) i depressive og maniske episoder opplever jeg at jeg har tanker som ikke "høres ut" som mine, og som heller ikke føles ut som mine. Det høres ut som noen andres tanker, nesten som om de prøver å fortelle meg noe eller at noen andres tanker har havnet inni hodet mitt. Jeg kan fysisk høre stemmer hvis jeg er psykotisk nok, men det forekommer uansett sjeldent. Da kan de "fremmede" tankene bli til stemmer som jeg fysisk kan høre. Disse tankene kan dreie seg om noe uforståelig og usammenhengende, kommanderende, kommenterende eller fortelle meg ting. At noe kommer til å hende osv. Jeg vet jo (i hvert fall i ettertid) at dette er mine tanker, men er dette normale fenomener? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 15. mai 2023 Del Skrevet 15. mai 2023 skogbrann skrev (31 minutter siden): Min BP1 diagnose ble forresten nylig endret til schizoaffektiv lidelse,(bipolar type). De aller fleste av oss har vel en indre monolog eller stemme som vi "hører" inni oss. Hovedsakelig (men også i andre perioder med psykotiske symptomer osv) i depressive og maniske episoder opplever jeg at jeg har tanker som ikke "høres ut" som mine, og som heller ikke føles ut som mine. Det høres ut som noen andres tanker, nesten som om de prøver å fortelle meg noe eller at noen andres tanker har havnet inni hodet mitt. Jeg kan fysisk høre stemmer hvis jeg er psykotisk nok, men det forekommer uansett sjeldent. Da kan de "fremmede" tankene bli til stemmer som jeg fysisk kan høre. Disse tankene kan dreie seg om noe uforståelig og usammenhengende, kommanderende, kommenterende eller fortelle meg ting. At noe kommer til å hende osv. Jeg vet jo (i hvert fall i ettertid) at dette er mine tanker, men er dette normale fenomener? Det er visst ikke normale fenomener etter hva jeg har skjønt. Det er psykotiske symptomer. Jeg har også Schizoaffektiv, bipolar type. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4169151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogbrann Skrevet 16. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2023 Vendi skrev (20 timer siden): Det er visst ikke normale fenomener etter hva jeg har skjønt. Det er psykotiske symptomer. Jeg har også Schizoaffektiv, bipolar type. Hm, ja det rett og slett er kanskje en del av det schizoaffektive? Men trodde at man måtte «høre» stemmene for at det skulle være psykotisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4169331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 16. mai 2023 Del Skrevet 16. mai 2023 (endret) skogbrann skrev (2 timer siden): Hm, ja det rett og slett er kanskje en del av det schizoaffektive? Men trodde at man måtte «høre» stemmene for at det skulle være psykotisk. Nei, ikke i følge de som satte diagnosen på meg. Det er "nok" å bare høre dem som andres tanker/stemmer som kommer inn i hodet utenfra, liksom sånn telepatisk. De høres fremmede ut og noe som ikke kommer fra meg. Det er liksom ikke mine tanker, om du skjønner. Det er sånn jeg har det, og de kaller det stemmer. Endret 16. mai 2023 av Vendi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4169357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 17. mai 2023 Del Skrevet 17. mai 2023 Er forskjell på tanker som føles som ikke dine egne, som om de kommer utenfra.,telepati på et vis, og å høre stemmer . Typisk schizoaffektivt tror jeg Når man hører stemmer er det ikke tvil. De høres som om en ekte person hadde snakket til deg. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4169439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hurja Skrevet 17. mai 2023 Del Skrevet 17. mai 2023 Marye skrev (3 timer siden): Er forskjell på tanker som føles som ikke dine egne, som om de kommer utenfra.,telepati på et vis, og å høre stemmer . Typisk schizoaffektivt tror jeg Når man hører stemmer er det ikke tvil. De høres som om en ekte person hadde snakket til deg. To med samme symptomer og diagnose kan også oppleve ting ulikt, det er ingen fasit på det. Viktig å huske det også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4169458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogbrann Skrevet 17. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2023 Vendi skrev (23 timer siden): Nei, ikke i følge de som satte diagnosen på meg. Det er "nok" å bare høre dem som andres tanker/stemmer som kommer inn i hodet utenfra, liksom sånn telepatisk. De høres fremmede ut og noe som ikke kommer fra meg. Det er liksom ikke mine tanker, om du skjønner. Det er sånn jeg har det, og de kaller det stemmer. Så du har «interne» stemmer på en måte? De høres ikke på samme måte som når noen snakker til deg? Det har jeg kun opplevd relativt sjeldent. Hva er forskjell på det og tvangstanker eller blant annet fenomenet @Glitter har beskrevet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4169476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 (endret) skogbrann skrev (På 17.5.2023 den 16.24): Så du har «interne» stemmer på en måte? De høres ikke på samme måte som når noen snakker til deg? Det har jeg kun opplevd relativt sjeldent. Hva er forskjell på det og tvangstanker eller blant annet fenomenet @Glitter har beskrevet? Etter et par dager med skam og fravær fra forumet pga det, er jeg nå klar for å forklare litt nærmere. Jeg skammet meg veldig over at jeg var så åpen under nick i egen tråd ("Kupton og andre. Schizoaffektiv") her om dagen, og var redd for å bli sett på som "klin gæren" og at det skulle henge ved nicket mitt videre. Det kommer det jo til å gjøre, men jeg har valgt nå å si litt mer om det likevel, for nå blåser jeg i det. Jeg er jo meg uansett, og jeg vet at dette ikke er noe kronisk. Dessuten er det ingen her som vet min egentlige identitet. 🙂 Jo, det høres ut som om noen snakker til meg og om meg, bare at det oppleves som telepatisk. Det oppleves ikke som mitt, de kommer utenfra (fra avdøde mennesker, Gud og djevelen og onde ånder), og inn i hjernen/hodet mitt. De sender meg beskjeder, kommenterer meg og kommanderer meg. I mani en gang fikk jeg et stort oppdrag fra Gud, og det har jeg fått flere ganger. Nå nylig er jeg f.eks blitt kommandert til å ta livet mitt, noe jeg også er blitt flere ganger. Det opplever jeg som er fra djevelen eller onde ånder. De som pleier å kommentere meg er som regel avdøde mennesker. De snakker ofte om meg i 3. person, men kan også si ting direkte til meg. Jeg har fått lære at dette er "ekte" psykotiske symptomer, selv om jeg ikke hører dem med ørene. Og jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse på bakgrunn av det. Jeg har også tidvis andre psykotiske symptomer jeg ikke har nevnt her, som paranoia og magisk tenkning. Lenge var jeg i tvil om diagnosen stemte, men jeg har slått meg til ro nå med at det er den diagnosen jeg har. Men hva så om jeg har en sånn diagnose? Det er uansett ikke jeg som har satt denne diagnosen på meg selv. 🙂 Jeg har tro på at det finnes "naturlige" forklaringer for dette fenomenet. Jeg tror det er sykdom som gjør dette, men det er lettere å forstå i ettertid. Når det gjelder tvangstanker og det Glitter opplever, har jeg ikke så mange tanker. Endret 19. mai 2023 av Vendi 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4170062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hurja Skrevet 19. mai 2023 Del Skrevet 19. mai 2023 Vendi skrev (40 minutter siden): Etter et par dager med skam og fravær fra forumet pga det, er jeg nå klar for å forklare litt nærmere. Jeg skammet meg veldig over at jeg var så åpen under nick i egen tråd ("Kupton og andre. Schizoaffektiv") her om dagen, og var redd for å bli sett på som "klin gæren" og at det skulle henge ved nicket mitt videre. Det kommer det jo til å gjøre, men jeg har valgt nå å si litt mer om det likevel, for nå blåser jeg i det. Jeg er jo meg uansett, og jeg vet at dette ikke er noe kronisk. Dessuten er det ingen her som vet min egentlige identitet. 🙂 Jo, det høres ut som om noen snakker til meg og om meg, bare at det oppleves som telepatisk. Det oppleves ikke som mitt, de kommer utenfra (fra avdøde mennesker, Gud og djevelen og onde ånder), og inn i hjernen/hodet mitt. De sender meg beskjeder, kommenterer meg og kommanderer meg. I mani en gang fikk jeg et stort oppdrag fra Gud, og det har jeg fått flere ganger. Nå nylig er jeg f.eks blitt kommandert til å ta livet mitt, noe jeg også er blitt flere ganger. Det opplever jeg som er fra djevelen eller onde ånder. De som pleier å kommentere meg er som regel avdøde mennesker. De snakker ofte om meg i 3. person, men kan også si ting direkte til meg. Jeg har fått lære at dette er "ekte" psykotiske symptomer, selv om jeg ikke hører dem med ørene. Og jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse på bakgrunn av det. Jeg har også tidvis andre psykotiske symptomer jeg ikke har nevnt her, som paranoia og magisk tenkning. Lenge var jeg i tvil om diagnosen stemte, men jeg har slått meg til ro nå med at det er den diagnosen jeg har. Men hva så om jeg har en sånn diagnose? Det er uansett ikke jeg som har satt denne diagnosen på meg selv. 🙂 Jeg har tro på at det finnes "naturlige" forklaringer for dette fenomenet. Jeg tror det er sykdom som gjør dette, men det er lettere å forstå i ettertid. Når det gjelder tvangstanker og det Glitter opplever, har jeg ikke så mange tanker. Fantastisk bra skrevet 😀 takk for at du deler dette med oss ❤️ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4170070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogbrann Skrevet 19. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2023 Vendi skrev (1 time siden): Etter et par dager med skam og fravær fra forumet pga det, er jeg nå klar for å forklare litt nærmere. Jeg skammet meg veldig over at jeg var så åpen under nick i egen tråd ("Kupton og andre. Schizoaffektiv") her om dagen, og var redd for å bli sett på som "klin gæren" og at det skulle henge ved nicket mitt videre. Det kommer det jo til å gjøre, men jeg har valgt nå å si litt mer om det likevel, for nå blåser jeg i det. Jeg er jo meg uansett, og jeg vet at dette ikke er noe kronisk. Dessuten er det ingen her som vet min egentlige identitet. 🙂 Jo, det høres ut som om noen snakker til meg og om meg, bare at det oppleves som telepatisk. Det oppleves ikke som mitt, de kommer utenfra (fra avdøde mennesker, Gud og djevelen og onde ånder), og inn i hjernen/hodet mitt. De sender meg beskjeder, kommenterer meg og kommanderer meg. I mani en gang fikk jeg et stort oppdrag fra Gud, og det har jeg fått flere ganger. Nå nylig er jeg f.eks blitt kommandert til å ta livet mitt, noe jeg også er blitt flere ganger. Det opplever jeg som er fra djevelen eller onde ånder. De som pleier å kommentere meg er som regel avdøde mennesker. De snakker ofte om meg i 3. person, men kan også si ting direkte til meg. Jeg har fått lære at dette er "ekte" psykotiske symptomer, selv om jeg ikke hører dem med ørene. Og jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse på bakgrunn av det. Jeg har også tidvis andre psykotiske symptomer jeg ikke har nevnt her, som paranoia og magisk tenkning. Lenge var jeg i tvil om diagnosen stemte, men jeg har slått meg til ro nå med at det er den diagnosen jeg har. Men hva så om jeg har en sånn diagnose? Det er uansett ikke jeg som har satt denne diagnosen på meg selv. 🙂 Jeg har tro på at det finnes "naturlige" forklaringer for dette fenomenet. Jeg tror det er sykdom som gjør dette, men det er lettere å forstå i ettertid. Når det gjelder tvangstanker og det Glitter opplever, har jeg ikke så mange tanker. Takk for svar. Det er litt sånn jeg har opplevd det også. At f.eks Gud har "sendt" meg tanker eller beskjeder inn i hodet mitt. Har også opplevd at disse "tankene" snakker om meg i 3. person, selvfølgelig også 2.person. Kan også kommandere meg til å gjøre ting. I depressive perioder dreier det seg mer om kommenterende "tanker" og kommanderende (f.eks om selvmord). Men jeg hører det sjeldent fysisk på lik linje som at noen snakker til meg. Det er inni hodet mitt, det bare oppleves som at det ikke er mine tanker hvor noen prøver å fortelle meg noe, få meg til å gjøre noe etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472842-normale-tanker-tvangstanker-eller-noe-annet/#findComment-4170097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.