Gå til innhold

Legen mente det ikke var normalt å høre sine egne tanker, stemmer virkelig det? (Jeg har schizofreni, men har aldri hatt hallusinasjoner... tror jeg...)

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener her. Hører egne tanker som stemmer eller hva? Jeg snakker ganske mye med meg selv, og hører jo ikke stemmen sånn i hodet, men jeg kan jo liksom "høre" meg selv likevel når jeg tenker da. 

Blir egentlig litt forvirret her 😀

Fortsetter under...

Jeg tenker med ord, men hører ikke ordene sånn fysisk. Jeg har bilder i hodet uten at jeg bokstavelig talt ser de tingene. Folk kan bruke ulike ord om samme ting, og det var rart at legen var så kjapp med å kalle det hallusinasjoner.

Han burde ha stilt noen kontrollspørsmål.

Faktisk synes jeg legen var fullstendig på bærtur hvis dialogen er korrekt gjengitt. 

AnonymBruker

Jeg har masse tanker, dialoger og ord i hodet som er egne tanker. Men jeg hører ikke ordene som stemmer slik man gjør ved hørselshallusinasjoner. Jeg er trygg på at det er tanker i ordform. Hadde jeg hørt min egen stemme eller andre stemmer, ville jeg blitt redd regner jeg med. Da hadde jeg hatt hørselshallusinasjoner. Virker som at nevnte lege ikke skillet godt nok mellom å høre stemmer, egen eller andres, og å ha tanker i ordform. 

Anonymkode: 48607...2a8

Nå har jeg aldri hatt hallusinasjoner, men jeg er ganske sikker på at hallusinasjoner høres med ørene, på en måte. Jeg tror det er helt normalt å tenke i ordform. Hvordan kan noen ellers lese? 

Jeg tror dere skulle brukt noe mer tid på å snakke om hvordan dere forstår begrepet "høre". 

For meg betyr det at det må være lyd, så jeg "hører" ikke mine egne tanker.

Annonse

ISW skrev (14 timer siden):

Alle mennesker har vel en indre stemme?

Hvis jeg må tisse, så tenker jeg: «Nå må jeg tisse så jeg går på do». Gjør ikke alle det? Man tenker vel med ord? 

Enig i at alle mennesker har en indre stemme. Men begynte å tenke over hva slags form den stemmen har, og der kjenner jeg meg igjen i det Eksra skriver - at tankene går kjappere. Tenker du eksplisitt den setningen når du må tisse? Der tror jeg bare jeg får opp en impuls som ikke går via formulerte ord. Hvis jeg forestiller meg en samtale, forbereder meg på en presentasjon eller liknende, da tenker jeg nok i fulle setninger. Men resten av tiden tror jeg kanskje at min indre stemme har form av enkeltord, bilder og kognitive snarveier basert på tidligere erfaringer og kunnskap - og som «settes sammen» kjappere enn ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...