Gå til innhold

Personlighetsstruktur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har søkt både her inne og på google, men sliter litt med å forstå hva personlighetsstruktur betyr? Noen som har en veldig enkel forklaring? 

For å sette det i sammenheng limer jeg inn litt av journalnotatet det gjelder under her:

"Man ser at det ble gjort en omfattende diagnostisk utredning ved voksenpsykiatrisk avdeling Sykehuset xxxx gjennom vinter/vår/sommer 2019. Det konkluderes med andre spesifisert bipolare lidelser, med hovedvekt på alvorlige depressive episoder med psykotiske symptomer og suicidale ønsker. Nevropsykologiske tester viser kognitiv evner i normalområdet. Det konkluderes med at hun ikke fyller kriteriene for en personlighetsforstyrrelse på bakgrunn av klinisk inntrykk og stabil fungering under poliklinisk behandling gjennom 2019. Hun oppfylte imidlertid flere kriterier ift engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Aktuelt oppleves det at pasienten strever med å opprettholde kontroll. En del psykomotorisk uro, plutselige latterutbrudd. Mye spørsmål rundt hva som skjedde i forkant av innleggelsen. Hun er sårbar for avvisning, og virker engstelig for hva som skal skje videre. Mye kan nok forklares ut fra tidligere erfaringer i psykiatrien, inkl tvangsbruk. Det fremkommer ikke aktive suicidale tanker. Det er et blandet symptombilde med svingende affekter, psykomotorisk uro, søvnforstyrrelser og grensepsykotisk fungering.

Uklart om dette er ledd i bipolar diagnose, eller en personlighetsstruktur."

Anonymkode: f1138...efe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472868-personlighetsstruktur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlighetsstruktur brukes gjerne i sammenheng med personlighetsforstyrrelse. Selv om du ikke fikk en PF diagnose så skrives det også at du har mange trekk på unnvikende og emosjonelt ustabil PF og de symptomene på disse PF er en del av din personlighetsstruktur, altså en del av hvordan din personlighet har utviklet seg i løpet av oppvekst. 

Så det er usikkert om visse symptomer kommer av din bipolare lidelse eller om det er en del av hvordan din personlighet er/fungerer.

Ble dette forståelig? 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Personlighetsstruktur brukes gjerne i sammenheng med personlighetsforstyrrelse. Selv om du ikke fikk en PF diagnose så skrives det også at du har mange trekk på unnvikende og emosjonelt ustabil PF og de symptomene på disse PF er en del av din personlighetsstruktur, altså en del av hvordan din personlighet har utviklet seg i løpet av oppvekst. 

Så det er usikkert om visse symptomer kommer av din bipolare lidelse eller om det er en del av hvordan din personlighet er/fungerer.

Ble dette forståelig? 

Ja, det var veldig greit forklart! Tusen takk! Når jeg først har lagt ut journalnotatet så lurer jeg også på hva "grensepsykotisk fungering" betyr? Jeg vet hva grensepsykose er, men jeg forstår ikke helt hva grensepsykotisk fungering vil si. Vet ikke om du vet noe om det? Men tar sjansen og spør.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det var veldig greit forklart! Tusen takk! Når jeg først har lagt ut journalnotatet så lurer jeg også på hva "grensepsykotisk fungering" betyr? Jeg vet hva grensepsykose er, men jeg forstår ikke helt hva grensepsykotisk fungering vil si. Vet ikke om du vet noe om det? Men tar sjansen og spør.

Det vet jeg ikke helt dessverre. 

Det kan kanskje @kupton svare på. 

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mer komplisert enn at tankene (de grenspsykotiske) også viser seg i personens fungering.

Åja. Så det vil si at om man feks er stresset pga at man tenker at studiet man går er en test så vil man også fremstå generelt stresset? Og det tar mye kapasitet at man er mindre konsentrert og sliter med å følge med? Har jeg skjønt det rett da?

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Det vet jeg ikke helt dessverre. 

Det kan kanskje @kupton svare på. 

Skjønner. Jeg føler de har en del vanskelige ord og uttrykk i psykiatrien som er vanskelig å forstå seg på egentlig. Men så jeg fikk svar fra Kupton nå så det er jo supert.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Åja. Så det vil si at om man feks er stresset pga at man tenker at studiet man går er en test så vil man også fremstå generelt stresset? Og det tar mye kapasitet at man er mindre konsentrert og sliter med å følge med? Har jeg skjønt det rett da?

Du har skjønt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...