Gå til innhold

Kan dette være pga asperger? Hvis ikke, hva kan det komme av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter med tomhetsfølelse, jeg føler liksom ingenting og føler meg flat, jeg sliter med relasjoner og tør ikke slippe folk innpå meg og bli ordentlig kjent med meg, har derfor overfladiske forhold til venner. Jeg er veldig sårbar for avvisning og tør derfor ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit og følelsen av å ikke vite hvem jeg er og føle at jeg mangler identitet, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til, jeg er redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person og bli avvist, og jeg bryr meg veldig mye om hva andre tenker og mener om meg. 

Anonymkode: eda67...44c

Fortsetter under...

Det kan være pga asperger, men det kan også komme av unnvikende personlighetsfungering. Om det er nok til en PF diagnose er jo ikke sikkert da. Men du beskriver flere typiske trekk. 

Jeg hadde unnvikende PF, men da jeg fikk AS så ble den diagnosen tatt vekk. Ikke for at jeg ikke har nok symptomer til å ha diagnosen, men fordi diagnosen AS også kan forklare disse trekkene. Og siden jeg har vært sånn fra jeg var født omtrent så tyder det kanskje mer på å være trekk fra AS enn å være noe jeg har utviklet pga oppveksten. Samtidig kan man ha begge deler og jeg har hatt en oppvekst hvor man kan ende med å utvikle en slik PF. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (55 minutter siden):

Det kan være pga asperger, men det kan også komme av unnvikende personlighetsfungering. Om det er nok til en PF diagnose er jo ikke sikkert da. Men du beskriver flere typiske trekk. 

Jeg hadde unnvikende PF, men da jeg fikk AS så ble den diagnosen tatt vekk. Ikke for at jeg ikke har nok symptomer til å ha diagnosen, men fordi diagnosen AS også kan forklare disse trekkene. Og siden jeg har vært sånn fra jeg var født omtrent så tyder det kanskje mer på å være trekk fra AS enn å være noe jeg har utviklet pga oppveksten. Samtidig kan man ha begge deler og jeg har hatt en oppvekst hvor man kan ende med å utvikle en slik PF. 

Så interessant. Var ikke klar over at unnvikende og asperger var så nære hverandre... Jeg burde kanskje ta det opp med nåværende behandler? Eller er det kanskje ikke så viktig? Jeg vet ikke helt hva jeg tenker... 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan komme av mye, men om du har asperger så må du ha mer symptomer enn det der. Men syns det kan virke som borderline eller unnvikende pf. 

Anonymkode: dce51...9d1

Jeg har diagnosen asperger (og bipolar) førstnevnte i hovedsak basert på det at jeg er sårbar for stress og at relasjoner og sosial fungering er vanskelig for meg. Men det kan jo godt være det er borderline eller unnvikende i stedet da, slik som du sier? Jeg har for øverig ingen av personlighetsforstyrrelsene diagnosene basert på "klinisk inntrykk og stabil fungering" i utredningsperioden. Men det kan jo være jeg egentlig skulle vert diagnostisert med en eller begge likevel da... Vanskelig å si... ellers så kan det jeg sliter meg også kanskje sees på som forholdsvis normalt også? Alt trenger jo ikke være sykdom... 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så interessant. Var ikke klar over at unnvikende og asperger var så nære hverandre... Jeg burde kanskje ta det opp med nåværende behandler? Eller er det kanskje ikke så viktig? Jeg vet ikke helt hva jeg tenker... 

Jeg har diagnosen asperger (og bipolar) førstnevnte i hovedsak basert på det at jeg er sårbar for stress og at relasjoner og sosial fungering er vanskelig for meg. Men det kan jo godt være det er borderline eller unnvikende i stedet da, slik som du sier? Jeg har for øverig ingen av personlighetsforstyrrelsene diagnosene basert på "klinisk inntrykk og stabil fungering" i utredningsperioden. Men det kan jo være jeg egentlig skulle vert diagnostisert med en eller begge likevel da... Vanskelig å si... ellers så kan det jeg sliter meg også kanskje sees på som forholdsvis normalt også? Alt trenger jo ikke være sykdom... 

Hvor viktig må noe være før du tar det opp med behandler? Jeg tenker at det er nok at du tenker på det til at det kan være fint å spørre behandler om det. Hver ting du tar opp trenger ikke være kjempeviktig. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alt trenger ikke være en sykdom nei. Sykdom blir det først om disse problemene virkelig påvirker hverdagslivet ditt. Klarer du å fungere på livet viktigste områder? 

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (26 minutter siden):

Hvor viktig må noe være før du tar det opp med behandler? Jeg tenker at det er nok at du tenker på det til at det kan være fint å spørre behandler om det. Hver ting du tar opp trenger ikke være kjempeviktig. 

Ja, det er jo egentlig sant det. Jeg burde defintivt bli bedre på det, for jeg tenker alltid at alt må være så viktig for at det skal være verdt å bruke tid på... 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alt trenger ikke være en sykdom nei. Sykdom blir det først om disse problemene virkelig påvirker hverdagslivet ditt. Klarer du å fungere på livet viktigste områder? 

Det varierer litt hvordan jeg fungerer. Jeg klarer ikke jobbe mer enn 6 timer i uka i en tillrettelagt jobb så har nettopp søkt 100% ufør. Jeg har ingen venner nå, klarte få 2 venner på barneskolen, men ingen i nyere tid. Har aldri hatt kjæreste (selv om jeg ønsker det), synes som sagt det er vanskelig å være sosial. Ja, var det flere områder du så på som viktigst? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er jo egentlig sant det. Jeg burde defintivt bli bedre på det, for jeg tenker alltid at alt må være så viktig for at det skal være verdt å bruke tid på... 

Det varierer litt hvordan jeg fungerer. Jeg klarer ikke jobbe mer enn 6 timer i uka i en tillrettelagt jobb så har nettopp søkt 100% ufør. Jeg har ingen venner nå, klarte få 2 venner på barneskolen, men ingen i nyere tid. Har aldri hatt kjæreste (selv om jeg ønsker det), synes som sagt det er vanskelig å være sosial. Ja, var det flere områder du så på som viktigst? 

Eksekutive funksjoner er svært ofte nedsatt ved autisme. Dvs din evne til personlig hygiene, ta vare på leiligheten din, planlegge, dra på avtaler osv. Du kan lese litt om det. På hvilke områder du har funksjonsvikt vil si noe om hvilken diagnose du kan ha. 

AnonymBruker
Everybody skrev (På 17.5.2023 den 19.32):

Mye av det du beskriver ble bedre da jeg startet på Effexor. Det viste seg at jeg var veldig, veldig deprimert. Kan det være at du er veldig deprimert?

AnonymBruker
Everybody skrev (På 17.5.2023 den 19.32):

Mye av det du beskriver ble bedre da jeg startet på Effexor. Det viste seg at jeg var veldig, veldig deprimert. Kan det være at du er veldig deprimert?

Nei, jeg har det slik uavhengig om jeg er deprimert eller ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...