Gå til innhold

Fra hylgråt til latteranfall = blandet episode?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skrev igrunn littegrann om dette i en annen tråd, men tenkte det ville bli mest ryddig å opprette en ny for dette spørsmålet. Håper det er ok? 🙂 Jeg bare lurer litt på om det jeg opplevde var blandet episode, og tenkte kanskje noen her med erfaring kunne si noe om det.

Jeg opplevde mye følelser og gikk kjapt fra hylgråt til latteranfall og motsatt, oftest helt uten grunn også. Var all over the place. Det kjentes også som at hodet skulle sprengtes og jeg slet med å "holde på bevisstheten" når ting ble vanskelig for meg (øynene mine bare gikk automatisk igjen og kroppen gikk over i shut down, alt ble svart og jeg slet også med å høre). Jeg ble også så stresset at jeg kastet opp 😟 Følte at behandler snakket sykt sakte og ba han flere ganger om han ikke værsåsnill kunne snakke kjappere 😅 Han bare lo av meg... Jeg satt på rommet mitt i ett kaos av musikk og notater på papir og på pc og skulle forsøke øve til eksamen. 

Jeg var også veldig redd for at om kontaktpersonen min gikk fra meg og ikke var i syne at jeg ville glemme hvordan han/hun så ut og var kjemperedd for det. Også var jeg redd for å bli tvingt til å ta medisiner (har dessverre erfaring med det) så med en gang de forsøkte snakke om eller tilby meg medisiner begynte jeg å gråte, samme om det var antipsykotika, sobril eller antidepressiva 🤨 Disse to tingene har helt sikkert ingenting med blandet episode å gjøre, men tar det med likevel i tilfelle det skulle være relevant(?) Det var i hovedsak det jeg slet med...

Hva tenker dere?

Anonymkode: cf67a...e0d

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Jeg forstår det som at dette  har skjedd i en avgrenset periode, så blandet episode virker ganske så sannsynlig på meg. Personlighetsforstyrrelser gir stort sett symptomer hver dag, ikke i avgrensede perioder. Likevel er det ikke noe tvil om at både depresjon og mani gjør en emosjonelt ustabil akkurat mens det pågår. Det minner i alle fall om hvordan jeg har hatt det under blandet episode. Da var behandler også klar på at det var forklaringen i mitt tilfelle. 

Ved mer alvorlig mani kan jeg også fluktuere mellom plutselige latteranfall og hylgråt. Følelsene kan være svært avhengige av hva som skjer eller eksisterer rundt meg. 

Fra wikipedia om mani:

"Mania, also known as manic syndrome, is a mental and behavioral disorder defined as a state of abnormally elevated arousal, affect, and energy level, or "a state of heightened overall activation with enhanced affective expression together with lability of affect." During a manic episode, an individual will experience rapidly changing emotions and moods, highly influenced by surrounding stimuli. Although mania is often conceived as a "mirror image" to depression, the heightened mood can be either euphoric or  dysphoric. As the mania intensifies, irritability can be more pronounced and result in anxiety or anger."

Jeg har lest litt i boken "Manic-depressive illness"  av Frederick K. Goodwin og Kay Redfield Jamison. Hvor det skrives om at jo mer alvorlig manien er, jo mer dysfori opplever man, på generelt grunnlag, da forfatterne deler mani opp i tre stadier, hvor det første stadiet er hypomani med hovedsakelig eufori (men selvfølgelig også dysfori for dem som opplever irritabilitet fremfor oppstemthet) , men gjennom maniens utvikling blir også angst, sinne og dysfori mer og mer fremtredende. Ved det siste stadiet er primærfølelsen intens angst eller frykt, i følge forfatterne av boken vel og merke. 

Men det du beskriver høres ut som en blandet episode. Man kan ha latterkrampe men føle seg svært trist på samme tid. Man kan føle seg svært glad men likevel sitte og gråte. Veldig mye motsettende følelser. Som kan svinge raskt, og tilsynelatende ut av det blå. Man kan virke oppstemt for andre, men føle på en sterk tristhet på innsiden. Husker jeg var innlagt for en blandet episode hvor de oppfattet meg som ganske høyt oppe (altså ikke i en blandet episode, men bare høyt oppe. Innleggende lege la meg inn for en blandet episode, men innvendig følte jeg meg svært nedstemt og deprimert. Men "All over the Place" var i grunn en god beskrivelse av blandede episoder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...