Gå til innhold

Tvang i psykiatrien: Pasientansvarlig sa at «det er ingen kjære mor her»

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

Pasientansvarlig spurte meg: «Føler du at du får trøst når vi må holde deg når du utagerer?».

Jeg svarte: «Nei, jeg tror ikke det.».

Han svarte: «Nei, for det får du ikke her. Det er ingen kjære mor her.»

Jeg ble litt satt ut og jeg vurderer å ta det opp med vedkommende. Dette er en ansatt som i utgangspunktet er dyktig og har gode holdninger, men jeg reagerte på uttrykket. Er det jeg som er hårsår eller var det unødvendig fra han? Det er jo et krav at tvang skal utføres på en mest mulig skånsom måte…

Endret av Frøya Alilde

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Noen folk, eller egentlig ganske mange liker omsorgen de får av tvang. Er derfor mange fortsetter å selvskade seg eller dunke hodet i veggen osv. 

Anonymkode: d5afb...680

Anonymkode: 4bb57...eb3

Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (49 minutter siden):

Jeg forstår godt språkbruken. Over 300 beltelegginger på litt over et år er ikke det jeg forbinder med begrepet "kjære mor".

Det gjør ikke jeg heller, men med «ingen kjære mor» siktet han til omsorgsbiten i disse tvangssituasjonene. Uttrykket «Ingen kjære mor» sikter jo til en tøff og nådeløs virkelighet. Det høres litt brutalt ut…

Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (Akkurat nå):

Beltelegging er brutalt. Dessverre er det av og til nødvendig.

Absolutt, men phvl. sier at den skal utføres på en mest mulig «skånsom» og «omsorgsfull» måte? De er stort sett forsiktige med meg fordi jeg er en normalvektig kvinne, men det er lite omsorg. Lite dialog, lite trøst. Jeg forventer heller ikke trøst, men det er voldsomt å si: «du får ingen kjære mor her». 

Frøya Alilde skrev (10 minutter siden):

Absolutt, men phvl. sier at den skal utføres på en mest mulig «skånsom» og «omsorgsfull» måte? De er stort sett forsiktige med meg fordi jeg er en normalvektig kvinne, men det er lite omsorg. Lite dialog, lite trøst. Jeg forventer heller ikke trøst, men det er voldsomt å si: «du får ingen kjære mor her». 

Det er sannsynligvis svært hensiktsmessig at evt. trøst og omsorg ikke kommer i forbindelse med utagering, men på andre tidspunkt. 

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Det er sannsynligvis svært hensiktsmessig at evt. trøst og omsorg ikke kommer i forbindelse med utagering, men på andre tidspunkt. 

Tror du man blir klemt på en sånn avdeling? 

Anonymkode: 4bb57...eb3

Annonse

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (8 timer siden):

De er sikkert bevisst på å ikke gi deg ekstra oppmerksomhet eller «omsorg» i belteleggingssituasjonene, fordi du er en krevende pasient som syntes å oppsøke nye belteleggingssituasjoner til stadighet, og å gjøre disse ekstra hyggelige vil være ugunstig for deg som pasient og for personalet som sikkert har andre pasienter å bruke kapasiteten sin på også. 

Du har kanskje vansker med å forstå metaforer? Du henger deg opp i en helt ok frase sagt i konteksten du refererer til. Denne ansatte har ikke krenker deg med dette utsagnet. Den som krenker er nok du, de ansatte står o stor fare for å krenkes på måten du ter deg på.

Anonymkode: 74315...a52

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (9 timer siden):

Det skal ikke være attraktivt å utagere. Du opplever det kanskje som en måte å få omsorg og oppmerksomhet på? 

Anonymkode: 3ea9a...11f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...