Gå til innhold

Jeg har alvorlig depresjon, men klarer likevel å være i full jobb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan dra på jobb og være alvorlig deprimert, det er bare det at man bruker utrolig mye energi på jobben. Det kommer litt an på hvilken type jobb det er, hvis det er noe man må konsentrere seg om så går nok ikke det så bra hvis man er alvorlig deprimert. Man kan også slite med å lære nye ting, sosialisere med kolleger, som sagt konsentrere seg. Man har som oftest ikke noe særlig liv utenom jobber heller. Tankesettet når man er alvorlig deprimert er helt endret fra en glad person. Man trenger også kanskje flere ferier og sykemeldinger.

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg klarte å være i full jobb i noen mnd med alvorlig depresjon, men tilslutt knakk jeg helt.

Jeg klarer å dusje hver dag og ta vare på meg selv selvom jeg har alvorlig depresjon. Det går ann bare man er sterk nok og jeg er flink til å maskere. 

Anonymkode: a6adc...252

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer å dusje hver dag og ta vare på meg selv selvom jeg har alvorlig depresjon. Det går ann bare man er sterk nok og jeg er flink til å maskere. 

Så bra at du ikke er sykere enn at du klarer dette. 

Anonymkode: 526f9...692

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det blir som om du sier at de som ikke klarer det ikke er sterke nok. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er vel ikke så uvanlig? Jeg har da hørt om flere som klarer det til tross for alvorlig depresjon. Klarer å være på kafé med venninner også noe jeg ofte er. 

Det er fullt mulig, og mange som har alvorlig depresjon spesielt menn er de som tar sucid for ingen i omgivelsene derres har registret sykdom. 

Anonymkode: 17590...89c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det du gjør her er og sette deg selv i en høyere posisjon enn andre ved og si dette. En depresjon rammer forskjellig, med varighet og hvordan sykdommen påvirker en. Det er en grunn for at alvorlig deprimerte der det går utover personlig hygiene mat inntak ofte ender opp på psykiatrisk! 

Anonymkode: 17590...89c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er vel ikke så uvanlig? Jeg har da hørt om flere som klarer det til tross for alvorlig depresjon. Klarer å være på kafé med venninner også noe jeg ofte er. 

Jeg trodde jeg var alvorlig deprimert og aktiv, så ble det gått igjennom symptomene og siden jeg faktisk var aktiv, greide å dusje, være med venner, ha samboer o.s.v ble diagnosen byttet fra alvorlig deprimert til dystymi aka høytfungerende depresjon. Jeg har enda suicidale tanker, sliter med selvtillit, havner i negative spiraler o.s.v, men siden jeg var aktiv ble det byttet til dystymi.

Anonymkode: 24424...6e9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde jeg var alvorlig deprimert og aktiv, så ble det gått igjennom symptomene og siden jeg faktisk var aktiv, greide å dusje, være med venner, ha samboer o.s.v ble diagnosen byttet fra alvorlig deprimert til dystymi aka høytfungerende depresjon. Jeg har enda suicidale tanker, sliter med selvtillit, havner i negative spiraler o.s.v, men siden jeg var aktiv ble det byttet til dystymi.

Mente du at du bare trodde du var alvorlig deprimert eller ga de deg først alvorlig depresjon før de endret den til dystymi? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 22.34):

Mente du at du bare trodde du var alvorlig deprimert eller ga de deg først alvorlig depresjon før de endret den til dystymi? 

Jeg hadde alvorlig deprimert som diagnose. Så hadde jeg den en del år, gikk igjennom masse typer antideppresiva, gikk igjennom ett dødsfall hos kjæresten,  og mye annet. Og etter en dårlig episode kom jeg inn på ny runde hos DPS. Da syntes psykologen at sånn jeg hadde det stemt jo ikke med alvorlig deprimert mtp symptomer og hun begynte å undersøke litt. Da ble hun forslått dystymi av en ganske nyutdannet psykiater på DPS'en og det ble tatt opp på neste time. Endte opp med at jeg fikk dystymi som diagnose, selv om de fleste andre legene på DPS mente det var noe tull og at dystymi var "for nytt" til at noen kunne ha det. 

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 18.14):

Man kan presse seg selv lenge, så kan det knekke - jeg klarer å dusje ca 1 gang i uka 😞

AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 18.14):

Hva legger du i styrke? 

AnonymBruker

Jeg dro på jobb alvorlig deprimert, men jeg klarte ikke noe annet. Dårlig hygiene, ingen hobbyer, ingen sosial kontakt, ingen fritidsaktiviteter. Til slutt klarte jeg ikke jobb heller, men det gikk ei stund.

Anonymkode: 0ffdd...639

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Hva legger du i styrke? 

Jeg prøver hardt. Å gjør det helt til jeg klarer det, gir meg ikke. Er derfor jeg fortsatt klarer å være i jobb. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver hardt. Å gjør det helt til jeg klarer det, gir meg ikke. Er derfor jeg fortsatt klarer å være i jobb. 

Ok. Du er sta da. Ellers tenker jeg jo at styrke kan være mye, som fks god selvdisiplin osv også. Noen går jo mer på autopilot enn andre. Jeg jobbet selv da jeg var deprimert, men ikke full stilling. Jeg gjorde ikke det fordi jeg var sterk, men fordi jeg ville blitt verre av å kun være i eget selvskap- så mer redsel enn styrke sånn sett. 

Tror ikke at det er noen fasit på hva som er best å gjøre, selv om vi vet at å bevege seg alltid er bra, men utover det så er det jo individuelt hva som gjør oss friske eller holder oss på et visst nivå. Selv om følelsene kan være de samme, så reagerer vi jo forskjellig på ulike aktiviteter. Ikke at jeg er psykolog, men jeg tror det er ganske riktig 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...