Gå til innhold

Finnes der hemmlige deler av journalen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har blitt hindret fra å se et dokument en gang fordi det kunne "være til skade for meg" eller noe. Var en voldsrisikovurdering (ble altså vurdert som lav mtp framtiden). Så det er en funksjon de har. Jeg leste den et par år senere i forbindelse med en straffesak. Jeg tålte fint å lese det. 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg har blitt hindret fra å se et dokument en gang fordi det kunne "være til skade for meg" eller noe. Var en voldsrisikovurdering (ble altså vurdert som lav mtp framtiden). Så det er en funksjon de har. Jeg leste den et par år senere i forbindelse med en straffesak. Jeg tålte fint å lese det. 

Hvordan fikk du vite at du ble hindret fra å se dokumentet? Sa behandler det til deg eller?

Anonymkode: 561e9...a0e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette lurer jeg også på for behandleren min skriver mistenkelig lite i journalen. De må da ha et eget system eller notater bare for seg selv også

Anonymkode: 3cc79...62e

Merkelig. Har hørt at det er noen behandlere som skriver skyggejournal, kanskje det er det som?

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åja. Kan man spørre behandler om der er noen dokumenter som er sperret for meg? Vil behandler da ha oversikt over det? Om du vet da?

Vet egentlig ikke. Min behandler sa det uoppfordret. Så vil tro de har en oversikt. 

Annonse

Den vanligste grunnen til at informasjon mangler i en journal er dårlig journalføring.

Begrenset innsyn gjelder bare detaljer som er vurdert farlig at pasienten leser. Farlig i den betydning at pasienten vil skade seg selv eller andre på grunn av det som er skrevet.

I de fleste tilfeller er det bare å ta kontakt med der du har blitt behandlet for å få tilsendt kopi av journal.

Jeg anbefaler det ikke.

Endret av Gammelsang

Tror diverse utredninger ligger i en del av journalen man, eller i hvert fall ikke jeg har tilgang til. f.eks SCID-5, PANSS osv. Jeg finner notater om hva disse utredningene viste og noe om hva som ble sagt og gjort, men ikke selve utredningene. Men når det kommer til PANSS finner jeg ingenting i journalen, men andre helsepersonell kan lese utredningen og har kommentert resultatet av PANSS-utredningen i andre notater. Jeg kunne sikkert fått lest utredningene om jeg hadde hatt lyst (fikk tilbud om å få SCID-5 på papir), men svaret og forklaringen jeg har fått av utreder har vært nok for meg. Jeg er uansett ikke så veldig glad i å lese så mye journalen min. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...