Gå til innhold

Hvorfor har enkelte medisiner smak og andre ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lurt på dette en stund. Hvorfor er det slik at enkelte medisiner har smak og noen ikke? Kan ta 3 eksempler: Lamictal står skal smake solbær, men ingenting i smaken minner om meg om det. Vanskelig å beskrive smaken, men ganske fæl. Litium har bare en slags saltsmak. Wellbutrin smaker ingenting. Eneste grunnen jeg har foreløpig hørt er at grunnen til at enkelte medisiner smaker fælt er fordi en prøver å unngå både overdose og det at små barn skal spise dem. Men det med smaken gir jo ikke mening? Litium er jo mye giftigere enn lamictal feks. Og det aller meste er vel dødelig i stor nok dose uansett?

Noen som vet?

Anonymkode: 0c515...6cd

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (9 minutter siden):

Har aldri smakt på noen medisiner. Svelger alltid rett ned.

Det gjør jeg også, men det er umulig å ikke kjenne smaken på tross av det. Jeg svelger til og ned med drikke med smak. Ikke sjans. Kanskje du bruker medisiner som ikke har smak om du ikke merker noe?

UtakknemligDiva
Everybody skrev (15 timer siden):

Har aldri smakt på noen medisiner. Svelger alltid rett ned.

Noen medisiner har en smak så det nesten ikke er til å ungå. Aduvanz smaker jævlig. Det er sikkert filmen utenpå pulveret som smaker da. Zoloft smaker bare kjemisk.

Annonse

AnonymBruker
skogbrann skrev (1 time siden):

Litium, eller medikamentet lithionit smaker salt fordi medisinen inneholder et litiumsalt, mer spesifikt litiumsulfat. Derfor smaker medisinen salt. Ulike stoffer har ulik smak, og noen medisiner tilsettes smak. 

Helt sant. Jeg tar heller litium enn Lamictal både pga smak og forpakning.

Anonymkode: b5940...691

AnonymBruker
Cesium skrev (6 timer siden):

Jeg synes Imovane smaker helt forferdelig. Circadin er heller ikke noe god. 

Også liker jeg ikke smaken av antibiotika…

Men, bruker du da Imovane eller zopiclone. Er forskjell på drasjeringen på disse. Zopiclone gir deg umiddelbar bitter smak.

Anonymkode: 09778...38f

AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 21.23):

Jeg har lurt på dette en stund. Hvorfor er det slik at enkelte medisiner har smak og noen ikke? Kan ta 3 eksempler: Lamictal står skal smake solbær, men ingenting i smaken minner om meg om det. Vanskelig å beskrive smaken, men ganske fæl. Litium har bare en slags saltsmak. Wellbutrin smaker ingenting. Eneste grunnen jeg har foreløpig hørt er at grunnen til at enkelte medisiner smaker fælt er fordi en prøver å unngå både overdose og det at små barn skal spise dem. Men det med smaken gir jo ikke mening? Litium er jo mye giftigere enn lamictal feks. Og det aller meste er vel dødelig i stor nok dose uansett?

Noen som vet?

Godt spørsmål. Jeg lurer på hvorfor man blir tørr i munnen av medisiner. Vet du det?

Hvorfor smaker ulike matvarer ulikt? Hvorfor smaker kaviar og kylling ulikt?

cathlin skrev (9 timer siden):

Jeg lurer på hvorfor man blir tørr i munnen av medisiner. Vet du det?

Ikke av alle, Det er en antikolinerg bivirkning. https://sml.snl.no/antikolinerge_midler

Annonse

FjellOgDalar

Jeg har problemer med å skjønne hvordan noen kan like smaken på Lamictal, barn inkludert. Også Maxalt smeltetabletter (migrenemedisin) har en wannabe mint-smak som ikke akkurat hjelper på kvalmen migreneanfall ofte medfører. 

Marye skrev (4 timer siden):

Litium smaker eklere enn lamictal, men den løser seg ikke opp i munnen så den er lettere å svelge uten å kjenne smaken 

Synes at litium smaker helt greit, smaker jo bare salt. Lamictal derimot smaker ekkelt og direkte kvalmende. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...