AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 Del Skrevet 25. mai 2023 Jeg har alltid hatt en indre uro og rastløshet. Er veldig rotete og uorganisert. Var mye redd som barn og hadde tvangsadferd allerede i barneskolen. Senere i tenårene depresjon og anorexi. Jeg er nå en godt voksen dame med flere angstdiagnoser og stadig plaget med moderate depresjoner. Jeg har klart meg godt i livet med utdannelse, familie og sosiale relasjoner selv om jeg etter hvert ble uføretrygdet. Uansett hvor mye terapi jeg har hatt , uansett medisinering, uansett hvor god kontroll jeg har på livet mitt er jeg rastløs og urolig. Absolutt hele tiden. Jeg har en datter som nylig fikk diagnosen ADHD, kan det tenkes at jeg ikke bare har angst men at jeg har ADHD?. En psykiater sa at det kunne vær mulig men at det ikke var nødvendig å finne ut av? Dessuten har tankekjørte blitt litt mindre med alderen. Men den indre uroen er konstant. Anonymkode: 82245...572 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473044-kupton-er-det-un%C3%B8dvendig-%C3%A5-finne-ut-om-man-har-adhd-i-godt-voksen-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 25. mai 2023 Del Skrevet 25. mai 2023 Hvis du har ADHD og får korrekt medisin, vil du få langt bedre livskvalitet. Så må du avgjøre om det er nødvendig eller ikke 🙂 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473044-kupton-er-det-un%C3%B8dvendig-%C3%A5-finne-ut-om-man-har-adhd-i-godt-voksen-alder/#findComment-4171853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gammelsang Skrevet 25. mai 2023 Del Skrevet 25. mai 2023 Jeg antar at denne psykiateren ikke er kjent med din personlige sykehistorie. Når ADHD blir oppdaget i et barn er det forventet at en av foreldrene også har ADHD, fordi hovedårsaken til ADHD er genetisk. Det er derfor det er «mulig». Hvis situasjonen hadde vært at du ikke var plaget, er det ikke nødvendig å utrede ADHD. Hvis psykiateren kjenner din sykehistorie skal (ikke et valg) psykiateren som et minimum anbefale deg å bli utredet for ADHD når barnet ditt får diagnosen. Vedkommende må ikke utrede deg selv, men du skal ikke forlate konsultasjonen i tvil om hvor alvorlig dette kan være og hva neste steg burde være. Hvis du har ADHD øker sannsynligheten for både angst og depresjon, spesielt hvis det er ubehandlet ADHD. Uføretrygd blir tildelt basert på varig nedsatt funksjonsnivå. ADHD kan gi betydelig nedsatt funksjonsnivå. Ubehandlet ADHD gir da varig nedsatt funksjonsnivå. Depresjon og angst kan gi tilsvarende nedsatt funksjonsnivå, men hvis funksjonsnivået fortsetter å være dårlig når man behandler angst og depresjon, øker sannsynligheten for at det er en annen årsak. Hvis du ikke har noen andre lidelser og nå som barnet ditt har fått påvist ADHD, er ADHD er en sannsynlig årsak til angst, depresjon og uførhet. Hvis det viser seg at du har ADHD, kan du (fordi du har vært behandlet tidligere) søke om økonomisk erstatning på grunn av forsinket diagnose. Det vil da bli vurdert om diagnosen skulle vært oppdaget på er tidligere tidspunkt, og hvorvidt det har ført til et økonomisk tap for deg. Denne vurderingen er helt gratis. Det vil være verdifullt for deg å lære om diagnosen, men jeg anbefaler å være kildekritisk. Sosiale medier er stappfulle av feilinformasjon om ADHD. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473044-kupton-er-det-un%C3%B8dvendig-%C3%A5-finne-ut-om-man-har-adhd-i-godt-voksen-alder/#findComment-4171876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gammelsang Skrevet 25. mai 2023 Del Skrevet 25. mai 2023 (endret) Dette er en forelesning av en verdens fremste eksperter på ADHD. Forelesningen var for å hjelpe foreldre med barn med ADHD, men det er nyttig for oss som har eller potensielt har ADHD også. Endret 25. mai 2023 av Gammelsang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/473044-kupton-er-det-un%C3%B8dvendig-%C3%A5-finne-ut-om-man-har-adhd-i-godt-voksen-alder/#findComment-4171882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.