Gå til innhold

Hvorfor har jeg aldri startet med selvskading?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selvom jeg har slitt alvorlig psykisk i mange år siden jeg var ungdom så har det aldri slått meg at jeg skulle selvskade ved å kutte meg eller svelge ting. Jeg har liksom aldri hatt det behovet. Føler nesten det er meg det er noe enda galere meg som ikke en gang har drevet med det? 

Anonymkode: ff849...995

Fortsetter under...

Årsakene til selvskading hos personer med psykiske sykdommer kan variere fra individ til individ. Det er ikke en enkel forklaring på hvorfor noen begynner med selvskading mens andre ikke gjør det. Imidlertid er det flere faktorer som kan bidra til økt risiko for selvskading hos personer med psykiske sykdommer:

Mestring av emosjonell smerte: Selvskading kan være en måte for noen mennesker å håndtere eller lindre emosjonell smerte. Det kan fungere som en midlertidig lindring eller distraherende mekanisme for å takle vanskelige følelser, angst, depresjon eller tomhet.

Utdryddelse av følelser: Noen mennesker kan oppleve en emosjonell nummenhet eller følelsesmessig avflatning som en del av deres psykiske lidelse. Selvskading kan være en måte å føle noe fysisk og gjenopprette en følelse av kontroll.

Selvbestraffelse eller selvhat: Selvskading kan være knyttet til følelser av skyld, skam, selvhat eller negative selvbilder som er vanlige i mange psykiske lidelser. Noen kan føle at de fortjener straff og selvskading blir en måte å uttrykke dette på.

Kommunikasjon av indre smerte: For noen mennesker kan selvskading være et forsøk på å kommunisere indre smerte eller følelser som er vanskelig å uttrykke med ord. Det kan være et uttrykk for hjelpeløshet, ensomhet eller behov for omsorg og oppmerksomhet fra andre.

Sosiale påvirkninger: Sosiale påvirkninger kan også spille en rolle. Dersom personen har blitt eksponert for eller har hatt kontakt med andre som selvskader, kan dette påvirke deres atferd og gi dem ideen om å prøve det selv.

GPT.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At det er noe galt. 

Anonymkode: ff849...995

Selv om følelser kan være de samme, så handler vi ikke på samme måte. Som at noen drikker seg fulle hvis de har opplevd noe vondt, for å døyve, mens andre løper tre mil isteden. Smerten kan være akkurat den samme uansett. Hvis jeg blir opprørt over noe, så blir jeg energiløs mens andre vasker vegger og tak. Noe er selvfølgelig mer konstruktivt og rasjonelt enn annet, men vi er generelt ikke særlig rasjonelle når følelser tar overhånd. 

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker

Har heller ikke falt meg inn å gidde å skjøre meg i egen kropp eller svelge gjenstander. Tenker det er flaks for oss at vi har sluppet å oppleve det som en god ide eller nødvendighet eller avlastning eller hva det er.

Anonymkode: 5bc43...aea

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...