Gå til innhold

Hvordan bli kvitt schizofreni-diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk diagnosen for mange år siden. Husker ikke helt hvordan alt med diagnostiseringen foregikk, men det skjedde i relasjon til TOP-prosjektet. 

Jeg har forstått det slik at schizofreni er en slags «samle-diagnose» som dekker et helt spekter av symptomer. Jeg har slitt med litt skrøpelig selvopplevelse men har ikke vært fullstendig psykotisk noen gang (kanskje litt grense-psykotisk for lenge siden) ei heller opplevd hallusinasjoner. Jeg mener at denne diagnosen ikke er «riktig» lenger. 

Jeg har ingen schizofreni-symptomer og synes det er belastende å tenke på at denne diagnosen «henger» på meg fortsatt.

Før jul svarte jeg på en rekke spørsmål Panss (eller hva det het) og jeg scoret da ikke på noe som har med psykose å gjøre. Dette var i forbindelse med en innleggelse.

Hvordan blir jeg kvitt denne diagnosen nå? Hvem skal jeg kontakte? Jeg er jo ikke pasient på dette sykehuset lenger. Jeg tar fortsatt litt AP men det er ikke pga psykose, det er kun for angstreduksjon og søvn.

Hvordan får jeg «bevist» at jeg ikke har schizofreni lenger? (Kanskje litt rart spørsmål, men dette plager meg en hel del).

Håper noen kan hjelpe meg med noen tips/svar.

 

Anonymkode: 97488...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Be fastlegen henvise deg til poliklinikk for revurdering av diagnose (second opinion).

Anonymkode: 7c84c...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er slik at man må være uten AP i et år før diagnosen trekkes tilbake blir det en catch-22-situasjon fordi jeg trenger AP for angst og søvn. Da får jeg aldri bevist at jeg er frisk fra schizofreni.

Anonymkode: 97488...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det ikke gjort noen diagnostisk vurdering i forbindelse med innleggelsen før jul? Hva er diagnosen på siste epikrise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der står det schizofreni mener jeg å huske. Jeg har forklart at symptomene på k-ptsd fremstår mer dekkende, men jeg vet jo ikke om de bruker denne «nye» diagnosen (som vel nå er inkludert i ICD-11 hvis jeg har forstått riktig). 

Må jeg være helt uten AP i et helt år for å bevise at jeg er blitt frisk? Hva kan jeg da i tilfelle ta som alternativ til Zyprexa og Quetiapin?

Anonymkode: 97488...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (13 minutter siden):

Ble det ikke gjort noen diagnostisk vurdering i forbindelse med innleggelsen før jul? Hva er diagnosen på siste epikrise?

Panss-testen ble tatt en av de siste dagene for utskrivelsen. Jeg tror ikke jeg svarte på noen spørsmål da jeg ble innlagt. Ble innlagt via Akutteamet. Det er akkurat som schizofreni-diagnosen liksom sitter fast på meg en gang for alle.

Anonymkode: 97488...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre har sagt er den eneste måten å bevise at diagnosen ikke passer deg å bli vurdert på nytt. Du har rett til en revurdering.

Hvis du ikke blir behandlet for Schizofreni, ser jeg ikke problemet med at du har fått diagnosen på er tidligere tidspunkt. En diagnose er et kompass for å tilby riktig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beskriver siste epikrise og jorunalnotat fra siste innleggelse symptom på schizofreni? Om du nylig har vært innlagt for og behandlet for schizofreni skal det nok litt til å bli kvitt diagnosen. Men jeg ville prøvd, henvisning til ny behandler via fastlege for vurdering av diagnose. Har du «kun» hatt grensepsykoser og lever fint på søvndoser med AP, er det merkelig om du skulle kvalifisere til schizofreni. 

Anonymkode: 3b3e6...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Der står det schizofreni mener jeg å huske. Jeg har forklart at symptomene på k-ptsd fremstår mer dekkende, men jeg vet jo ikke om de bruker denne «nye» diagnosen (som vel nå er inkludert i ICD-11 hvis jeg har forstått riktig). 

Må jeg være helt uten AP i et helt år for å bevise at jeg er blitt frisk? Hva kan jeg da i tilfelle ta som alternativ til Zyprexa og Quetiapin?

Anonymkode: 97488...2f2

Har du forklart dette til dem? At symptomene kom som følge av ptsd? Hva svarte de da? 

Anonymkode: ce7dd...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. Jeg skal be om en henvisning til rediagnostisering. Det som er blitt sagt vedr. symptomer er at det er flere sammenfallende symptomer mellom k-ptsd og schizofreni. I mitt tilfelle er dissosiasjon og depersonalisering aktuelle. 
 

Det ville være fint om noen her inne kunne svare på om det medfører riktighet at jeg må være uten AP et helt år og da uten psykotiske symptomer for å bli kvitt diagnosen. Og hva gjør jeg da som nevnt i forhold til angst og søvn?

Anonymkode: 97488...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Takk for alle svar. Jeg skal be om en henvisning til rediagnostisering. Det som er blitt sagt vedr. symptomer er at det er flere sammenfallende symptomer mellom k-ptsd og schizofreni. I mitt tilfelle er dissosiasjon og depersonalisering aktuelle. 
 

Det ville være fint om noen her inne kunne svare på om det medfører riktighet at jeg må være uten AP et helt år og da uten psykotiske symptomer for å bli kvitt diagnosen. Og hva gjør jeg da som nevnt i forhold til angst og søvn?

Anonymkode: 97488...2f2

Om det finnes en sånn «regel», regner jeg med at det er snakk om AP i doser for å regulere psykose. Om du bruker 50 mg Seroquel daglig i et år så vil jeg ikke tro det ser ut som om du behandler en psykose, men snarere at du bruker AP mot søvnstøtte. 

Anonymkode: 3b3e6...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par punkter å tenke over. 

Diagnoser satt i TOP-prosjektet er sannsynligvis de mest sikre psykosediagnoser som er satt i Norge. Alle medarbeiderne var meget godt skolert, og prosessen med vurdering av flere spesialister var meget omfattende.

Så er det interessant å vite hvorfor du var innlagt før jul, og hva de fortalte deg da om din lidelse.

Før du ber om en second opinion, anbefaler jeg at du lufter disse tankene med din(e). faste behandler(e). Hvis de er overbeviste om at diagnosen er riktig, tror jeg det er bortkastet tid å søke en ny vurdering. Men kanskje har de ikke tenkt nøye over at du kanskje ikke har lidelsen lengre, og da vil du få støtte på at det bør gjøres en ny vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva var TOP-prosjektet og hvordan kan schizofreni ligne k-ptsd? Spør fordi jeg oppriktig lurer. 

Anonymkode: 3b3e6...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk til Kupton og dere andre for fine innspill og vurderinger.

Innleggelsen før jul var ikke pga psykose. Årsaken var en mix av angst/depresjon/selvmordstanker grunnet div. belastninger. Siden jeg ikke har hatt noen psykotiske symptomer så er det nok som Kupton skriver at de behandlere jeg har vært i kontakt med ikke har tenkt så nøye over om jeg har denne diagnosen eller ikke. Jeg har jo hele tiden gått på AP.

Jeg har en fast behandler (svært dyktig psykolog) som forteller at det er mange overganger/overlappinger mellom schizofreni og k-ptsd (hvis jeg har oppfattet riktig). Jeg vil konferere med vedkommende.

Til deg som spør om TOP-prosjektet og like symptomer må jeg kaste ballen videre til Kupton. Jeg vet bare at det var et stort forskningsprosjekt med schizofreni i fokus.

Når det gjelder fellessymptomer mellom de nevnte diagnosene så vil det ofte være like symptomer på personer med traumeproblematikk og psykose (depersonalisering/dissosiasjon/selvopplevlesesproblemer/utydelig identitetsopplevelse og den slags).

God pinse til alle 😃

Anonymkode: 97488...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Et par punkter å tenke over. 

Diagnoser satt i TOP-prosjektet er sannsynligvis de mest sikre psykosediagnoser som er satt i Norge. Alle medarbeiderne var meget godt skolert, og prosessen med vurdering av flere spesialister var meget omfattende.

Så er det interessant å vite hvorfor du var innlagt før jul, og hva de fortalte deg da om din lidelse.

Før du ber om en second opinion, anbefaler jeg at du lufter disse tankene med din(e). faste behandler(e). Hvis de er overbeviste om at diagnosen er riktig, tror jeg det er bortkastet tid å søke en ny vurdering. Men kanskje har de ikke tenkt nøye over at du kanskje ikke har lidelsen lengre, og da vil du få støtte på at det bør gjøres en ny vurdering.

Men kan jo hende ts bare hadde en vanlig forbigående psykose og ikke livsvarig schizofreni da. 

Anonymkode: ce7dd...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men kan jo hende ts bare hadde en vanlig forbigående psykose og ikke livsvarig schizofreni da. 

Anonymkode: ce7dd...a2e

Det var akkurat det jeg prøvde å skrive noe om. Schizofrenidiagnosen har også et varighetskriterium, og nettopp i TOP-studien er det svært lite sannsynlig at de har bommet på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (38 minutter siden):

Det var akkurat det jeg prøvde å skrive noe om. Schizofrenidiagnosen har også et varighetskriterium, og nettopp i TOP-studien er det svært lite sannsynlig at de har bommet på dette.

Jeg ble diagnostisert på TOP-prosjektet i 2007/2008. Hvordan er det i forhold til varighetskriteriet som du nevner? Har gått på AP helt siden det både i form av piller og depotinjeksjoner. Har fått et nytt liv etter at jeg seponerte sist sommer (til en mini-dose).

Anonymkode: 97488...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan vel ta feil på TOP og, iallfall om du ikke har vært observert over flere år, men var innom en kortere periode. Sats på å prøve en second opinion.

Anonymkode: 3b3e6...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...