Gå til innhold

Hvordan bli kvitt schizofreni-diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg fikk diagnosen for mange år siden. Husker ikke helt hvordan alt med diagnostiseringen foregikk, men det skjedde i relasjon til TOP-prosjektet. 

Jeg har forstått det slik at schizofreni er en slags «samle-diagnose» som dekker et helt spekter av symptomer. Jeg har slitt med litt skrøpelig selvopplevelse men har ikke vært fullstendig psykotisk noen gang (kanskje litt grense-psykotisk for lenge siden) ei heller opplevd hallusinasjoner. Jeg mener at denne diagnosen ikke er «riktig» lenger. 

Jeg har ingen schizofreni-symptomer og synes det er belastende å tenke på at denne diagnosen «henger» på meg fortsatt.

Før jul svarte jeg på en rekke spørsmål Panss (eller hva det het) og jeg scoret da ikke på noe som har med psykose å gjøre. Dette var i forbindelse med en innleggelse.

Hvordan blir jeg kvitt denne diagnosen nå? Hvem skal jeg kontakte? Jeg er jo ikke pasient på dette sykehuset lenger. Jeg tar fortsatt litt AP men det er ikke pga psykose, det er kun for angstreduksjon og søvn.

Hvordan får jeg «bevist» at jeg ikke har schizofreni lenger? (Kanskje litt rart spørsmål, men dette plager meg en hel del).

Håper noen kan hjelpe meg med noen tips/svar.

 

Anonymkode: 97488...2f2

Ikke lett å bli helt kvitt slike diagnoser, den vil uansett være en del av en historie. Kanskje du kan tenke på hva du tross alt har "fått ut av" denne diagnosen og om du kan komme til å "trenge den" til noe i fremtiden. 

Hva er det du trenger å bevise og ovenfor hvem trenger du å bevise dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
Everybody skrev (11 timer siden):

Hva er det som gjør at det er plagsomt å ha en schizofreni diagnose "hengende" over seg?

Jeg kan skjønne det virker belastende. Leser man om schizofreni i media er det stort sett noen som har gjort noe galt.

Jeg bryr meg lite over at jeg har diagnosen, synes uansett angsten som følger med er det verste.

Jeg ble også utredet av top prosjektet selv om jeg tidligere også var gitt diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (9 minutter siden):

Jeg kan skjønne det virker belastende. Leser man om schizofreni i media er det stort sett noen som har gjort noe galt.

Jeg bryr meg lite over at jeg har diagnosen, synes uansett angsten som følger med er det verste.

Jeg ble også utredet av top prosjektet selv om jeg tidligere også var gitt diagnosen.

Jeg syns dere er skikkelig modige som står og kjemper med hverdagene og de vanskelige symptomene diagnosen kan by på. 
 

Hva slags symptomer har du på diagnosen, eller hadde du da du ble utredet? Har forstått det som at ikke alle med schizofreni har alle symptomer og at det går an å leve ganske ok liv med sykdommen. Av og til lurer jeg på om det er schizofreni jeg har selv, jeg er BP men har en del depresjoner med psykotiske symptom bak meg. Og friske perioder mellom. 

Anonymkode: 3b3e6...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns dere er skikkelig modige som står og kjemper med hverdagene og de vanskelige symptomene diagnosen kan by på. 
 

Hva slags symptomer har du på diagnosen, eller hadde du da du ble utredet? Har forstått det som at ikke alle med schizofreni har alle symptomer og at det går an å leve ganske ok liv med sykdommen. Av og til lurer jeg på om det er schizofreni jeg har selv, jeg er BP men har en del depresjoner med psykotiske symptom bak meg. Og friske perioder mellom. 

Anonymkode: 3b3e6...e53

Jeg har skrevet om det så mange ganger at jeg ikke går i detalj. Men siste psykose var tankeinnsetting og tankekrinkastning selhemføring og kranglet høylytt med indre stemme. Nå har jeg mest negative symptomer og katastrofeangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For man "er" jo ikke diagnosen sin, noe de fleste behandlere sier om og om igjen.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (15 minutter siden):

For man "er" jo ikke diagnosen sin, noe de fleste behandlere sier om og om igjen.

Nei, men få hadde villet ha en schizofreni-diagnose som ikke stemte, selv om man ikke er diagnosen. 

Anonymkode: 3b3e6...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men få hadde villet ha en schizofreni-diagnose som ikke stemte, selv om man ikke er diagnosen. 

Hvorfor har det noe å si hva en lege har sagt hvis det ikke sant?

Jeg oppsøkte legevakten på grunn av et panikkanfall, og ble møtt av en lege som mente jeg hadde et rusproblem. Jeg har aldri hatt et rusproblem, men det vil alltid stå foreslått i journalen min fra den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gammelsang skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har det noe å si hva en lege har sagt hvis det ikke sant?

Jeg oppsøkte legevakten på grunn av et panikkanfall, og ble møtt av en lege som mente jeg hadde et rusproblem. Jeg har aldri hatt et rusproblem, men det vil alltid stå foreslått i journalen min fra den dagen.

Du forklarer jo selv hvorfor det har noe å si. Svaret et at det blant annet følger deg og kan gi uhensiktsmessig behandling og feiltolkninger av symptom i helsevesenet. Det følger et stigma med særlig psykoselidelser som man må leve med om han har lidelsen. Om man ikke har lidelsen tenker jeg det er helt forståelig å ønske å kvitte seg med den på papiret, nettopp for å slippe misforståelser, feil behandling, stigma og alt som følger med en alvorlig psykisk sinnslidelse 

Anonymkode: 3b3e6...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de som er så uheldige å få en psykoselidelse i tillegg føle på stigma for å ha den diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne vært litt mer detaljert. Den hendelsen har aldri hatt konsekvenser for annen behandling jeg har fått.

Det er i utgangspunktet ikke et problem å være feildiagnostisert. Det er ikke offentlig informasjon som følger deg utenfor en klinisk setting. Og fordi du ikke har diagnosen har du ikke grunn til å oppsøke behandling for den.

Hvis du oppsøker hjelp 10 år etter du fikk en diagnose, er det ikke sånn at du øyeblikkelig blir behandlet basert på gammel informasjon.

Jeg opplever også at folk ikke forstår alvorligheten av min diagnose,  men det er noe annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gammelsang skrev (På 29.5.2023 den 19.15):

Jeg kunne vært litt mer detaljert. Den hendelsen har aldri hatt konsekvenser for annen behandling jeg har fått.

Det er i utgangspunktet ikke et problem å være feildiagnostisert. Det er ikke offentlig informasjon som følger deg utenfor en klinisk setting. Og fordi du ikke har diagnosen har du ikke grunn til å oppsøke behandling for den.

Hvis du oppsøker hjelp 10 år etter du fikk en diagnose, er det ikke sånn at du øyeblikkelig blir behandlet basert på gammel informasjon.

Jeg opplever også at folk ikke forstår alvorligheten av min diagnose,  men det er noe annet.

 

Jeg er helt enig med deg. Jeg er feildiagnotisert med en psykosediagnose, men jeg har erfart at det ikke er noen som vet om min diagnose. Jeg er skrevet ut av psykiatrien,  og i somatikken er det ingen som nevner den diagnosen. Jeg tror ikke det er noen som vet den. Antagelig står den bare i psykiatrien. En gang opplevde jeg en lege som spurte om jeg hadde noe kontakt med psykiatrien,  jeg svarte bare nei. I epikrisen fra den legen, sto det bare at jeg hadde en tidligere psykiatrisk historie. Det var alt han visste. Ellers i samfunnet er det selvfølgelig ingen som vet noe, eller nevner det. Fastlegen vet selvfølgelig om det, men har aldri sagt noe som helst om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frufru skrev (16 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Jeg er feildiagnotisert med en psykosediagnose, men jeg har erfart at det ikke er noen som vet om min diagnose. Jeg er skrevet ut av psykiatrien,  og i somatikken er det ingen som nevner den diagnosen. Jeg tror ikke det er noen som vet den. Antagelig står den bare i psykiatrien. En gang opplevde jeg en lege som spurte om jeg hadde noe kontakt med psykiatrien,  jeg svarte bare nei. I epikrisen fra den legen, sto det bare at jeg hadde en tidligere psykiatrisk historie. Det var alt han visste. Ellers i samfunnet er det selvfølgelig ingen som vet noe, eller nevner det. Fastlegen vet selvfølgelig om det, men har aldri sagt noe som helst om det.

Men bare fordi man har en psykoselidelse for 5år siden betyr det ikke at man har den lidelsen idag. 

Anonymkode: ce7dd...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men bare fordi man har en psykoselidelse for 5år siden betyr det ikke at man har den lidelsen idag. 

Anonymkode: ce7dd...a2e

Nei det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...