Gå til innhold

Overtid , feriepenger og skatt.

Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg har jobbet noe overtid i mai. Hvis jeg skriver timer 1 juni, vil disse bli utbetalt sammen med feriepengene i juni ?  Hvordan vil det i så fall påvirke skatten ? 

Jeg skal også jobbe noe overtid i juni. Timene til sammen i mai og juni, vil ikke overstige 25 timer. Er det best å vente til 1. Juli med å føre opp overtidstimene for både mai og juni ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (10 timer siden):

Jeg har jobbet noe overtid i mai. Hvis jeg skriver timer 1 juni, vil disse bli utbetalt sammen med feriepengene i juni ?  Hvordan vil det i så fall påvirke skatten ? 

Jeg skal også jobbe noe overtid i juni. Timene til sammen i mai og juni, vil ikke overstige 25 timer. Er det best å vente til 1. Juli med å føre opp overtidstimene for både mai og juni ? 

Spør personalavdelingen/regnskap hos deg. Der jeg jobber nå får vi det utbetalt påfølgende måned etter det er innmeldt (men med feks hel skatt i desember og som tillegg i juni). Der jeg jobbet tidligere fikk vi det som ble innmeldt i mai på julilønn.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (50 minutter siden):

Spør personalavdelingen/regnskap hos deg. Der jeg jobber nå får vi det utbetalt påfølgende måned etter det er innmeldt (men med feks hel skatt i desember og som tillegg i juni). Der jeg jobbet tidligere fikk vi det som ble innmeldt i mai på julilønn.

Jeg snakket med lønningskontoret nå. Hun sa at det jeg jobber overtid nå i mai, må jeg sende inn nå, så kommer det sammen med feriepengene. Jeg kan da risikere å få baksmell neste år, men det får jeg bare være forberedt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trekkfritaket i juni gjelder vel ikke overtidsbetaling, så der skal det trekkes selv om utbetaling skjer i juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare feriepenger som utbetales trekkfritt. Du kan jobbe så mye overtid du ønsker, men du trekkes fortsatt skatt etter del 2 på skattekortet uavhengig når dette lønnes. Det er altså ett fett når du ønsker å få dette utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (4 timer siden):

Men trekkfritaket i juni gjelder vel ikke overtidsbetaling, så der skal det trekkes selv om utbetaling skjer i juni

ISW skrev (1 time siden):

Det er bare feriepenger som utbetales trekkfritt. Du kan jobbe så mye overtid du ønsker, men du trekkes fortsatt skatt etter del 2 på skattekortet uavhengig når dette lønnes. Det er altså ett fett når du ønsker å få dette utbetalt.

Nettopp slik blir det gjort der jeg jobbet nå. Jeg får alt utbetalt på samme lønn, men trekkfritaket er kun beregnet på feriepengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

@morsan@ISW@Kayia Nå har jeg fått klarhet i dette. I min jobb trekkes ikke skatt av overtidsbetaling som utbetales sammen med feriepengene. Alt blir utbetalt skattefritt i juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 31.5.2023 den 19.29):

@morsan@ISW@Kayia Nå har jeg fått klarhet i dette. I min jobb trekkes ikke skatt av overtidsbetaling som utbetales sammen med feriepengene. Alt blir utbetalt skattefritt i juni. 

Er du helt sikker på dette? Det høres jo ikke helt bra ut.

Typisk er det slik som dette: Av lønnen din (eks. feriepenger) opparbeider du deg 12% feriepenger gjennom hele det foregående året (som et talleksempel: Hvis du har 500.000 kroner i lønn (feriepengegrunnlag) får du 500.000 x 0,12 = 60.000 kroner i feriepenger.)

Disse 60.000 kronene utbetales trekkfritt i juni. I tillegg får du følgende transaksjoner:

Lønn juni: kr 40.000

Ferietrekk: 25 dager / 22 dagers normalmåned x -40.000 = -45.454

Disse 5.454 kronene (40.000 - 45.454) kommer til fratrekk i feriepengene slik at du får 54.546 kroner utbetalt, pluss andre eventuelle poster på lønnsslippen din (som overtid).

Det er kun feriepengekomponenten som skal være trekkfri. Andre ytelser (f.eks. overtid eller at du tar ut mindre enn 22 dager ferie og således får utbetaling av vanlig lønn i tillegg) skal det trekkes skatt av. Hvis ikke risikerer du å få restskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 31.5.2023 den 19.29):

Som ISW så riktig sier har du ikke rett på halv skatt på denne delen av utbetalingen i juni. Dette betyr at arbeidsgiver legger ansvaret på deg med å legge til side tilstrekkelig beløp til skatt. I værste fall vil du kunne få krav om en restskatt (tilsvarende det arbeidsgiver skulle trukket) på neste års skatteberegning. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to foran - det er ikke riktig dersom arbeidsgiveren din utbetaler overtidsbetaling trekkfritt fordi dette tilfeldigvis skjer i juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er en stor og seriøs bedrift og synes det er rart at de gjør det sånn. Har fått beskjed om at det ikke er vanlig , men at denne bedriften gjør det sånn. Hadde en diskusjon med kollegaer her og en opplevde å få baksmell i år nettopp fordi vedkommende jobbet overtid i mai i fjor. 

Men jeg blåser i det. Fikk igjen noen tusenlapper i år og tror ikke overtiden jeg har hatt vil føre til store baksmellen hvis jeg i det hele tatt får det. Det er ikke så mange timer overtid det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men legger til: Det er ikke ditt ansvar at arbeidsgiver gjør feil :) Men det kan fort bli ditt problem, i den forstand at du risikerer restskatt. Men det er du jo allerede klar over og kan sette av penger til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
morsan skrev (2 minutter siden):

Men legger til: Det er ikke ditt ansvar at arbeidsgiver gjør feil :) Men det kan fort bli ditt problem, i den forstand at du risikerer restskatt. Men det er du jo allerede klar over og kan sette av penger til det. 

Jeg er forberdt. En god del av feriepengene går uansett rett i på sparekonto. Jeg var mest nysgjerrig på om " ryktene" på jobb kunne være riktige og det var de visst. Jeg er enig i at dette ikke er helt bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...