Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ISW skrev (5 minutter siden):

Samtidig er det et aspekt vi skal huske på, selv om det ikke er snakk om tre ferier.

Det er lett for de med god inntekt å overse, men utrolig mange jobber og sliter med den gulroten foran seg at man skal kunne ha en god 14 dagers ferie i utlandet. Om dette er på Svinesund, Gran Canaria eller Mallorca spiller egentlig liten rolle. Det er den motivasjonen som får folk til å holde ut hverdagen. Som kan være tung nok.

Vi skal ikke ignorere denne verdien. Empati eller ikke

Mange setter seg til og med i forbruksgjeld eller kredittkortgjeld for å få denne opplevelsen. Jeg synes som sagt ikke vi skal undervurdere hvor viktig det er i et ellers vanskelig liv.

EN ferie ja. Ikke 3.

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
ISW skrev (42 minutter siden):

Samtidig er det et aspekt vi skal huske på, selv om det ikke er snakk om tre ferier.

Det er lett for de med god inntekt å overse, men utrolig mange jobber og sliter med den gulroten foran seg at man skal kunne ha en god 14 dagers ferie i utlandet. Om dette er på Svinesund, Gran Canaria eller Mallorca spiller egentlig liten rolle. Det er den motivasjonen som får folk til å holde ut hverdagen. Som kan være tung nok.

Mange setter seg til og med i forbruksgjeld eller kredittkortgjeld for å få denne opplevelsen. Jeg synes som sagt ikke vi skal undervurdere hvor viktig det er i et ellers vanskelig liv.

Jeg har lurt på disse tingene. Hvis hverdagene er tunge til vanlig, er man da deprimert? Jeg vil si det. Og da hjelper ikke en ferietur til utlandet veldig mye. Mange vil kanskje si at «jo det gjør det», men depresjonen vil komme tilbake fort når man går tilbake til hverdagen, så blir det en ond sirkel om man har brukt mer enn man skulle.

Så man bør kanskje finne ut hvorfor livet er tungt, så kan man kankske fungere bra nok til å få bedre råd.

Endret av 90tallsbarn
UtakknemligDiva
Dorthe skrev (52 minutter siden):

De fleste har en eller annen form for reumatisme, altså mye smerter og blir ganske dårlige i Norge om vinteren.  Og endel klarer ikke å komme seg ut i Norge pga snø og is.

Da stiller jeg spørsmålet. Hvorfor får folk det? Er vi ikke egentlig skapt for å bo i nord? 
Man kan kanskje prøve å finne ut hva dette isåfall kommer av. 
Visste ikke at de fleste har revmatisme. Kan du gi noen eksempler på mild revmatisme? 

kupton skrev (9 timer siden):

Jeg leser i VG om folk som gruer seg til sin tredje utenlandsferie dette året. Årsaken er den svake kronen, og at alt har blitt så dyrt i utlandet - ja, nesten like dyrt som i Norge,

Men jeg greier ikke å få den store medfølelsen. Jeg kan ikke dele deres katastrofefølelse. Ja, jeg leser det, men får ikke en eneste tåre i øyekroken.

Hvor er artikkelen i VG?

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Tviler på om de som står klagende frem i media har et så vanskelig liv at 14 dager i "syden" er livsviktig. First World Problems.

Pin by Shelley Hansen on First World Problems VS Third World Problems.Who  has it the hardest? | Third world problems, World problems, Third world

Anonymkode: 6826e...993

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler på om de som står klagende frem i media har et så vanskelig liv at 14 dager i "syden" er livsviktig. First World Problems.

Pin by Shelley Hansen on First World Problems VS Third World Problems.Who  has it the hardest? | Third world problems, World problems, Third world

Dette var sikkert veldig nødvendig🙄 

Tenk at det enda finnes folk som bruker memes av Afrika for å nevne oss på i-landsproblemene.

Endret av 90tallsbarn

Annonse

90tallsbarn skrev (55 minutter siden):

Da stiller jeg spørsmålet. Hvorfor får folk det? Er vi ikke egentlig skapt for å bo i nord? 
Man kan kanskje prøve å finne ut hva dette isåfall kommer av. 
Visste ikke at de fleste har revmatisme. Kan du gi noen eksempler på mild revmatisme? 

Fibromyalgi er vel kanskje den diagnosen som er vanligst.

Hvis jeg drar til Oslo en helg og bor på et hotel, reiser jeg innenlands.  Hvis jeg reiser en helg til Køvenhavn, besøker en venninne og vi lager mat hjemme (og kjøper vinflaskene i butikken) så er det utenlandsferie.  Jeg reiser også til Alicante og bor hos en venninne av og til.

Oslotur er absolutt dyrest.  Jeg trenger ikke å slutte og reise, og det er faktisk veldig viktig for meg.  I fjor var jeg to uker på Cuba.  Jeg kunne ha delt de to ukene opp i tre reiser og DA hadde jeg ikke fått noen empati...........eller?

Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg leste også saken i VG.

Ingen tårer i øyekroken min, men til deres forsvar:

De har ikke stått frem i media og klaget. De ble stoppet av en journalist på Gardermoen som stilte spørsmål om prisveksten. 

Det er det. Og vinklingen. 

Grendel skrev (14 minutter siden):

Jeg leste også saken i VG.

De har ikke stått frem i media og klaget. De ble stoppet av en journalist på Gardermoen som stilte spørsmål om prisveksten. 

Kan du sette inn en link?

AnonymBruker

Jeg synes ikke synd på de nei.

Jeg skjønner at mange ser på det som det beste i livet å reise. Selv har jeg aldri eid ett pass eller vært utenfor Skandinavia.

Men jeg synes synd på de som skal kjøpe luksusur i denne inflasjonen. Stakkars de som må ut med enda flere tusen 😩

Anonymkode: 23ca2...822

Annonse

Grendel skrev (35 minutter siden):

Enig. Deres innledende kommentarer er da også ganske faktuelle:

– Vi hadde denne turen for fire år siden også, det var absolutt billigere. Det er billige land å reise til, men nå var det ikke så billig, forteller Monica Svendsgård fra Ørnes til VG.

Sammen med mannen Jan Tore, har de reist 14 dager i Kroatia, Bosnia og Montenegro.

– Prisene har gått opp i de landene vi har vært i. Så blir det selvfølgelig også dyrt når man snakker om valutakursen slik den er nå, forteller Jan Tore.

Jeg synes overhodet ikke synd på dem; men sitatene lenger ned i saken er jo bare et resultat av at de skled over i småsludring med journalisten. Som man lett kan gjøre om man ikke er medievant.

Jeg jobber i en bransje som er sterkt avhengig pav tjenester med tilhørende innsatsfaktorer i utlandet. Der bekymrer kronekursen meg definitivt - dagens situasjon påvirker bunnlinjen betraktelig.

Grendel skrev (20 minutter siden):

Takk for dette.  Jeg forstår ikke hva denne tråden handler om.  Ingen snakker om tre utenlandsferier, og de som kom til Gardermoen syntes det var dyrt i utlandet.  Hvis jeg ble spurt om jeg synes kronekursen er lav og om jeg synes det var dyrt i utlandet, ville jeg svart ja.  Jeg ville ikke regne med storgråt over hele Norges land for det.

AnonymBruker
Savannah skrev (20 minutter siden):

Takk for dette.  Jeg forstår ikke hva denne tråden handler om.  Ingen snakker om tre utenlandsferier, og de som kom til Gardermoen syntes det var dyrt i utlandet.  Hvis jeg ble spurt om jeg synes kronekursen er lav og om jeg synes det var dyrt i utlandet, ville jeg svart ja.  Jeg ville ikke regne med storgråt over hele Norges land for det.

Han klager vel over at han "må" til Danmark i juli.

kupton skrev (12 timer siden):

Jeg leser i VG om folk som gruer seg til sin tredje utenlandsferie dette året. Årsaken er den svake kronen, og at alt har blitt så dyrt i utlandet - ja, nesten like dyrt som i Norge,

Men jeg greier ikke å få den store medfølelsen. Jeg kan ikke dele deres katastrofefølelse. Ja, jeg leser det, men får ikke en eneste tåre i øyekroken.

Jeg vet ikke hva du mangler. Det er ikke empati. Det er VG som mangler empati. 

VG lager overskrifter og driver "historiefortelling" på en måte som skaper klikk og oppmerksomhet. Og hvorfor gjør de det? Hvordan ble det slik? 

Nicklusheletida
cathlin skrev (56 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du mangler. Det er ikke empati. Det er VG som mangler empati. 

VG lager overskrifter og driver "historiefortelling" på en måte som skaper klikk og oppmerksomhet. Og hvorfor gjør de det? Hvordan ble det slik? 

Det er sant som du sier. Jeg leste ikke artikkelen før jeg svarte i tråden, men her tror jeg de bare ble overrumlet med en mikrofon rett i ansiktet og svarte etter beste evne på ledende spørsmål, uten å tenke så mye på hvordan dette ville bli fremstilt i media. Journalister vet hvordan de skal vinkle spørsmålene for å få de svarene de ønsker.

- Jeg gruer meg til å komme hjem og sjekke kontoen, har nok jeg også sagt en eller annen gang på utelandsreise, uten at jeg dermed synes synd på meg selv. Ei heller betyr et slikt utsagn at jeg gruer meg så veldig mye.

Når det gjelder media, kan de være noen skikkelige udyr. Ta f.eks Lørenskogsaken hvor det har blitt laget store overskrifter for å få klikk. Ting som skal ha blitt sagt og gjort i avhør osv osv. Ting som med stor sannsynlighet har blitt tatt ut av en sammenheng og fremstilt på verst tenkelige måte. Tenk om TH er uskyldig?  Tenk om ???  En ektemann som har opplevd omtrent det verste som kan skje og så får han dette attpåtil. For ikke å snakke om barn og barnebarn oppi dette her. Jeg kan ikke få sagt hvor ille jeg synes dette er 😪

Nå sklir jeg ut. Snakker meg helt bort fra tema. Poenget var at jeg synes mediene ( journalister ) kan være noen ordentlige troll, helt fri for empati. 

Nicklusheletida skrev (16 timer siden):

Det er sant som du sier. Jeg leste ikke artikkelen før jeg svarte i tråden, men her tror jeg de bare ble overrumlet med en mikrofon rett i ansiktet og svarte etter beste evne på ledende spørsmål, uten å tenke så mye på hvordan dette ville bli fremstilt i media. Journalister vet hvordan de skal vinkle spørsmålene for å få de svarene de ønsker.

- Jeg gruer meg til å komme hjem og sjekke kontoen, har nok jeg også sagt en eller annen gang på utelandsreise, uten at jeg dermed synes synd på meg selv. Ei heller betyr et slikt utsagn at jeg gruer meg så veldig mye.

Når det gjelder media, kan de være noen skikkelige udyr. Ta f.eks Lørenskogsaken hvor det har blitt laget store overskrifter for å få klikk. Ting som skal ha blitt sagt og gjort i avhør osv osv. Ting som med stor sannsynlighet har blitt tatt ut av en sammenheng og fremstilt på verst tenkelige måte. Tenk om TH er uskyldig?  Tenk om ???  En ektemann som har opplevd omtrent det verste som kan skje og så får han dette attpåtil. For ikke å snakke om barn og barnebarn oppi dette her. Jeg kan ikke få sagt hvor ille jeg synes dette er 😪

Nå sklir jeg ut. Snakker meg helt bort fra tema. Poenget var at jeg synes mediene ( journalister ) kan være noen ordentlige troll, helt fri for empati. 

Ja. 

(Beklager har ikke lest tråden før jeg svarte så vet ikke hva du har skrevet)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...