Gå til innhold

Seponere AP - hvor fort psykotisk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vendi
Cesium skrev (10 minutter siden):

Lurer på om man er feildiagnostisert hvis man ikke har blitt psykotisk etter en viss tid uten medisiner

Vet ikke hvor lang tid det evt vil ta før man merker at symptomene kommer tilbake, men vil tro det er individuelle forskjeller. Noen vil kanskje merke det etter noen dager, andre etter flere år, jeg vet ikke. Så tror ikke man kan trekke noen konklusjon om feildiagnostisering før det har gått veldig lang tid. Men dette vet nok @kupton

Endret av Vendi

Annonse

kupton skrev (3 timer siden):

Fra en uke til et år. 
Mange godt stabiliserte blir psykotiske etter 8-10 mnd. Deretter trenger de større doser AP enn før. 

Hva er grunnen til det? Trenger man større dose for å få samme serumskonsentrasjon, eller trenger man høyere serumskonsentrasjon for å få samme effekt?

kupton skrev (17 minutter siden):

Man trenger høyere serumkonsentrasjon. Sannsynligvis fordi reseptorene reagerer mindre/dårligere for hver gang.

Ok. Men forstår jeg det riktig da at det vil ta minimum en uke uten medisiner før man får tilbakefall? Altså vil ikke et par glemte doser være noe å stresse for?

Cesium skrev (3 minutter siden):

Men forstår jeg det riktig da at det vil ta minimum en uke uten medisiner før man får tilbakefall? Altså vil ikke et par glemte doser være noe å stresse for?

Hvis du er i en stabil fase, og de par glemte dosene ikke skjer for ofte, er det lite å frykte.

kupton skrev (1 minutt siden):

Hvis du er i en stabil fase, og de par glemte dosene ikke skjer for ofte, er det lite å frykte.

Feks: jeg har brukt Rxulti i ca en mnd nå og jeg tror den begynner å ha effekt, men fikk ikke til å ta den da jeg hadde permisjon i helga. Men tror jeg skal klare å ta den i kveld, så da er vel ingen skade skjedd.

Annonse

Cesium skrev (3 timer siden):

Feks: jeg har brukt Rxulti i ca en mnd nå og jeg tror den begynner å ha effekt, men fikk ikke til å ta den da jeg hadde permisjon i helga. Men tror jeg skal klare å ta den i kveld, så da er vel ingen skade skjedd.

Rxulti har så lang halveringstid at det bør gå bra.

AnonymBruker
Cesium skrev (9 timer siden):

Lurer på om man er feildiagnostisert hvis man ikke har blitt psykotisk etter en viss tid uten medisiner

Det kan jo hende du hadde bare en enkeltstående psykose episode tidligere ja. 

Anonymkode: 90885...8cf

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det kan jo hende du hadde bare en enkeltstående psykose episode tidligere ja. 

Anonymkode: 90885...8cf

Ingen setter diagnosen paranoid schizofreni etter en enkeltstående psykotisk episode.  Det er mange kriterier som skal oppfylles for å få diagnosen - deriblant et om varighet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...