Gjest labolina Skrevet 8. april 2002 Skrevet 8. april 2002 Hei Irene! Nå har jeg lest lovtekster til øyet ble stort og vått, så nå må jeg be om hjelp! :-) Den 18. mars i år kom jeg tilbake i jobb etter endt fødselspermisjon (42 uker med full lønn). Mannen min avvikler nå fedrekvoten på 4 uker. Til sommeren venter vi nr. 2, og dessverre har jeg fått bekkenløsning. I dag har jeg vært hos legen, som ga meg rekvisisjon til fysikalsk behandling, samt 2 ukers sykemelding. Det kan jo tenkes at sykemeldingen også blir utvidet ut over de to ukene. Men, så sier arbeidsgiver (kommune) at jeg må ha jobbet sammenhengende i minst 1 mnd for å ha rett til utbetaling av sykelønn. (Hovedtariffavtale KS, pkt. 8.2.2.3: "Når arbeidstakeren etter 11 måneder av folketrygdens refusjonsperiode har tjenestegjort sammenhengende i minst 1 måned etter sykefraværet har vedkommende på ny rett til lønn under sykdom i inntil 3 mnd, jf. pkt. 8.2.2.1.") Men så leser jeg Folketrygdloven § 8-2 Opptjeningstid: "For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst to uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. Likestilt med forutgående arbeid er tidsrom da medlemmet har mottatt en ytelse til livsopphold etter kapittet 4, 8, 9 eller 14." Folketrygdlovens Kapittel 14 omhandler Ytelser ved fødsel og adopsjon. Videre ser jeg i Hovedtariffavtalens punkt 8.3.5 Sykdom under svangerskap at det står: "Hvis det oppstår sykdom under svangerskap, får arbeidstakeren lønn under sykdom etter punkt 8.2 inntil nedkomsten så fremt sykdommen legitimeres ved legeattest." Og i en kommentarutgave til Hovedtariffavtalen står det under samme kapittel at: "Dersom arbeidstakeren ved utløpet av lønnet permisjon er/blir sykemeldt, inntrer retten til sykepenger automatisk (arbeidstakeren behøver ikke ha møtt fram på arbeidet)." Så da kommer spørsmålet: Når jeg har hatt fødselspermisjon (med 100 % lønn) og har gjenintrådt i stillingen og arbeidet i 3 uker - har jeg da krav på sykepenger ved sykemelding? Det er pr. dags dato 14 uker til permisjonen min skal starte - dersom jeg i verste fall skulle bli sykemeldt fra nå og fram til permisjonens start - det blir jo mer enn 3 mnd - hva skjer da i forhold til utbetaling av sykelønn? Får jeg lønna redusert? Har dette i såfall noen betydning for opptjeningsgrunnlaget for neste fødselspermisjon (som starter 18. juli)? Håper på snarlig svar! Med vennlig hilsen 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 9. april 2002 Skrevet 9. april 2002 Du har rett til sykepenger. får du det ikke fra arbeidsgiver så da får du det fra trygdekontoret. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.