Gjest labolina Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Hei Irene! Nå har jeg lest lovtekster til øyet ble stort og vått, så nå må jeg be om hjelp! :-) Den 18. mars i år kom jeg tilbake i jobb etter endt fødselspermisjon (42 uker med full lønn). Mannen min avvikler nå fedrekvoten på 4 uker. Til sommeren venter vi nr. 2, og dessverre har jeg fått bekkenløsning. I dag har jeg vært hos legen, som ga meg rekvisisjon til fysikalsk behandling, samt 2 ukers sykemelding. Det kan jo tenkes at sykemeldingen også blir utvidet ut over de to ukene. Men, så sier arbeidsgiver (kommune) at jeg må ha jobbet sammenhengende i minst 1 mnd for å ha rett til utbetaling av sykelønn. (Hovedtariffavtale KS, pkt. 8.2.2.3: "Når arbeidstakeren etter 11 måneder av folketrygdens refusjonsperiode har tjenestegjort sammenhengende i minst 1 måned etter sykefraværet har vedkommende på ny rett til lønn under sykdom i inntil 3 mnd, jf. pkt. 8.2.2.1.") Men så leser jeg Folketrygdloven § 8-2 Opptjeningstid: "For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst to uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. Likestilt med forutgående arbeid er tidsrom da medlemmet har mottatt en ytelse til livsopphold etter kapittet 4, 8, 9 eller 14." Folketrygdlovens Kapittel 14 omhandler Ytelser ved fødsel og adopsjon. Videre ser jeg i Hovedtariffavtalens punkt 8.3.5 Sykdom under svangerskap at det står: "Hvis det oppstår sykdom under svangerskap, får arbeidstakeren lønn under sykdom etter punkt 8.2 inntil nedkomsten så fremt sykdommen legitimeres ved legeattest." Og i en kommentarutgave til Hovedtariffavtalen står det under samme kapittel at: "Dersom arbeidstakeren ved utløpet av lønnet permisjon er/blir sykemeldt, inntrer retten til sykepenger automatisk (arbeidstakeren behøver ikke ha møtt fram på arbeidet)." Så da kommer spørsmålet: Når jeg har hatt fødselspermisjon (med 100 % lønn) og har gjenintrådt i stillingen og arbeidet i 3 uker - har jeg da krav på sykepenger ved sykemelding? Det er pr. dags dato 14 uker til permisjonen min skal starte - dersom jeg i verste fall skulle bli sykemeldt fra nå og fram til permisjonens start - det blir jo mer enn 3 mnd - hva skjer da i forhold til utbetaling av sykelønn? Får jeg lønna redusert? Har dette i såfall noen betydning for opptjeningsgrunnlaget for neste fødselspermisjon (som starter 18. juli)? Håper på snarlig svar! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47321-f%C3%B8dselsperm-sykemelding-f%C3%B8dselsperm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Du har rett til sykepenger. får du det ikke fra arbeidsgiver så da får du det fra trygdekontoret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47321-f%C3%B8dselsperm-sykemelding-f%C3%B8dselsperm/#findComment-180336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.