Gå til innhold

Snakke til seg selv i 2-person

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg snakker i blant til meg selv i tankene i 2-person. Som feks. "du er så dum" eller "du fortjener ikke leve". Jeg vet ikke helt når dette begynte (jeg kan ikke helt huske), men det har i alle fall blitt litt verre i det siste. Og det har fått meg litt til å lure... er dette normalt? Har liksom ikke helt turt å ta det opp med behandler for jeg er redd hun vil misforstå og mulig se på det som hørselshallusinasjon? For det er det jo ikke, sant?

Jeg vet ikke helt jeg... 

Ps. Jeg har diagnosen "F31.8 Andre spesifiserte bipolare... med hovedvekt på alvorlige depresjoner med psykotiske symptomer" eller noe sånt... husker ikke helt hvordan det ble spesifisert i journal, er lenge siden jeg leste den... 

Anonymkode: a9d39...8e4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473231-snakke-til-seg-selv-i-2-person/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vendi

Nei, tror ikke det er noen hørselshallusinasjon. Det er jo du som sier det til deg selv, du vet det kommer fra deg selv.

Jeg tror ikke dette er så unormalt. Mange snakker til seg selv for å f.eks oppmuntre seg selv også, har jeg hørt. Hvis det er noe man gruer seg til kan det visst hjelpe å si til seg selv: "Dette klarer du!", osv. 

Men ble litt i tvil nå. Kanskje det er unormalt. Jeg vet ikke. 

Endret av Vendi

Jeg snakker mye til meg selv. Eller, kanskje ikke så mye men. Kjefter på meg selv når jeg ikke får til noe også. Men det har jeg blitt bedre på å ikke gjøre siden noen sa at det ikke var helt okay 🙂 har ikke tenkt at det er noe galt eller rart med det i det hele tatt. 

AnonymBruker
Vendi skrev (1 time siden):

Nei, tror ikke det er noen hørselshallusinasjon. Det er jo du som sier det til deg selv, du vet det kommer fra deg selv.

Jeg tror ikke dette er så unormalt. Mange snakker til seg selv for å f.eks oppmuntre seg selv også, har jeg hørt. Hvis det er noe man gruer seg til kan det visst hjelpe å si til seg selv: "Dette klarer du!", osv. 

Men ble litt i tvil nå. Kanskje det er unormalt. Jeg vet ikke. 

Nei, det tror ikke jeg heller. Slik jeg har fått det forklart er en hørselshallusinasjon noe man hører utenifra og som man hører med øre, ikke inne i hodet.  Det er nok ikke så unormalt nei, men er likevel litt redd for å bli misforstått. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg snakker mye til meg selv. Eller, kanskje ikke så mye men. Kjefter på meg selv når jeg ikke får til noe også. Men det har jeg blitt bedre på å ikke gjøre siden noen sa at det ikke var helt okay 🙂 har ikke tenkt at det er noe galt eller rart med det i det hele tatt. 

Godt å høre jeg ikke er den eneste. Men ja, du er rett i at det ikke er helt okey, i alle fall ikke når det er så negativt... 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt å høre jeg ikke er den eneste. Men ja, du er rett i at det ikke er helt okey, i alle fall ikke når det er så negativt... 

Nei, bedre å ikke kjefte så mye på seg selv. Jeg er ikke alltid så god til å høre på andre, men der hadde de rett. Det føles mye bedre å si noe positivt 😊 eller tenke da. 

Annonse

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det tror ikke jeg heller. Slik jeg har fått det forklart er en hørselshallusinasjon noe man hører utenifra og som man hører med øre, ikke inne i hodet.  Det er nok ikke så unormalt nei, men er likevel litt redd for å bli misforstått. 

Jeg tror jeg kanskje misforstod deg litt i sta. Jeg trodde du mente at det var dine egne ord du sa til deg selv, og at du var klar over at det var deg. At du snakket til deg selv på den måten med vilje. Men hvis du mener at dette kommer utenfra deg selv, fra en ukjent ekstern kilde som snakker til deg, stiller det seg nok annerledes. 

Endret av Vendi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...