Gå til innhold

Kan det være jeg faktisk blir bedre av å trappe ned på medisinene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tenkt en tanke - Kan det faktisk være at jeg blir bedre av å trappe ned på medisinene? 🙂 Jeg har nettopp startet opp med antidepressiva (wellbutrin) og gikk fra før på stemningsstabiliserende og antipsykotika (litium, lamictal og abilify). Skal snakke med psykiater om dette selvfølgelig og gjør ikke endringer før jeg får klarsignal fra henne. Bare lurte på hvilken erfaring dere her inne har? 

Så vidt jeg har skjønt kan i alle fall abilify og lamictal legge lokk på følelsene? Er det andre "bivirkninger" disse medisinene har ift. stemningsleie ogsånt?

Anonymkode: 0dfb3...a72

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, svaret på om du bør trappe ned og eventuelt på hva kommer an på hva som feiler deg og hvilke sykdom du hadde som gjorde at du begynte med medisiner? 

Anonymkode: c2793...2e5

Jeg har bipolar, så det var grunnen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har tenkt en tanke - Kan det faktisk være at jeg blir bedre av å trappe ned på medisinene? 🙂 Jeg har nettopp startet opp med antidepressiva (wellbutrin) og gikk fra før på stemningsstabiliserende og antipsykotika (litium, lamictal og abilify). Skal snakke med psykiater om dette selvfølgelig og gjør ikke endringer før jeg får klarsignal fra henne. Bare lurte på hvilken erfaring dere her inne har? 

Så vidt jeg har skjønt kan i alle fall abilify og lamictal legge lokk på følelsene? Er det andre "bivirkninger" disse medisinene har ift. stemningsleie ogsånt?

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Spør du om noen har erfaring med å bli bedre ved å trappe ned, evt slutte med, medisiner? 

Anonymkode: 5e518...c6e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Spør du om noen har erfaring med å bli bedre ved å trappe ned, evt slutte med, medisiner? 

Ja, det er det jeg spør om. Enten trappe ned eller slutte på enkelte medisiner når en står på flere, dvs ikke det å bli helt medikamentfri (for det regner jeg nesten med ikke er mulig når man har bipolar). 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er det jeg spør om. Enten trappe ned eller slutte på enkelte medisiner når en står på flere, dvs ikke det å bli helt medikamentfri (for det regner jeg nesten med ikke er mulig når man har bipolar). 

Ok. Erfaringen min er i alle fall at jeg blir dårligere når jeg tar lavere doser enn jeg trenger, eller ikke tar dem i det hele tatt. Er ikke det egentlig ganske innlysende?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Erfaringen min er i alle fall at jeg blir dårligere når jeg tar lavere doser enn jeg trenger, eller ikke tar dem i det hele tatt. Er ikke det egentlig ganske innlysende?

Ikke nødvendigvis? Eller, om man bruker lavere doser enn man trenger så blir man jo åpenbart dårlig(ere), men det er ikke helt det jeg mener her. Men det å bruke medisiner man (muligens) ikke trenger vil jo nødvendigvis ikke være nødvendig eller kan ha negativ effekt? I alle fall i mitt tilfelle, føler meg helt følelsesløs og sløv  og mistenker at det kan være alle medisinene jeg står på. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er du klart overmedisinert kan det selvfølgelig hjelpe å trappe ned/slutte på enkelte. Men det må du jo finne ut av sammen med psykiateren din. 

Med 4 ulike medikamenter regner jeg nesten med at jeg er overmedisinert. Men ja, skal selvfølgelig ta det med psykiater... 

Worriesome Plenty 2

Psykiateren jeg var hos før pandemien mente jeg kun trengte ap og at ad ikke hadde noen virkning på meg. Så fa sluttet jeg på ad. Men ap måtte jeg fortsette på antagelig for livet.

For depresjonsbehandling er vedlikeholdsdosen den samme som den dosen som behandlet depresjonen. Her skal en ikke trappe ned dosen.

For psykoser er vedlikeholdsdose vanligvis langt lavere enn den dosen en brukte for å få bukt med psykosen. Men også her må nedtrappingen skje langsomt. Så må en ikke bli forledet til å tro at dersom en klarer seg med en meget liten dose, kan en klare seg helt uten medisin.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...