Gå til innhold

Kupton: Snakker høyt med meg selv - er det vanlig el. symptom?

Anbefalte innlegg

I den senere tid (ca. et par måneder) har jeg begynt å snakke høyt med meg selv. Det er akkurat som jeg et blitt «sosial med et annet menneske». Dette har jeg aldri opplevd før. Det er akkurat som jeg ikke kan kontrollere det.

Er dette noen jeg bare kan trekke på skuldrene av? Jeg spør fordi dette er en markant forandring, noe jeg aldri har erfart meg selv gjøre før. Det er en merkelig følelse fordi jeg jo ikke føler at jeg er en «hel», sammenhengende person. Et «liksom liv» som jeg ikke er inne i men som jeg beskuer fra en slags avstand. Som ute i rommet.

Til opplysning: Uspes. schizofreni, små doser Zyprexa og Seroquel, dertil 300 Wellbutrin.

Kupton: Har du noen synspunkter, erfaringer fra lignende tilfeller, og er det ikke noe å bry seg om?

Fortsetter under...

bibben skrev (16 timer siden):

I den senere tid (ca. et par måneder) har jeg begynt å snakke høyt med meg selv. Det er akkurat som jeg et blitt «sosial med et annet menneske». Dette har jeg aldri opplevd før. Det er akkurat som jeg ikke kan kontrollere det.

Er dette noen jeg bare kan trekke på skuldrene av? Jeg spør fordi dette er en markant forandring, noe jeg aldri har erfart meg selv gjøre før. Det er en merkelig følelse fordi jeg jo ikke føler at jeg er en «hel», sammenhengende person. Et «liksom liv» som jeg ikke er inne i men som jeg beskuer fra en slags avstand. Som ute i rommet.

Igjen er det ikke det å snakke med seg selv som er det vesentlige her. Det tror jeg kun er et symptom på at en er mye alene. Derimot er "Det er en merkelig...." osv ganske typiske symptomer ved schizofreni.

Jeg har eksempler på folk som har snakket mye med seg selv - og ganske høyt, uten at det har vært tegn på psykisk sykdom.

En jeg kjente med schizofreni snakket konstant med seg selv og bablet i ett sett i telefonen, fikk ikke inn et ord. Også på en fest satt hun og snakket med seg selv. Også når jeg skulle sove over så snakket hun så jeg måtte dra hjem til slutt.

Endret av Everybody
Everybody skrev (22 minutter siden):

En jeg kjente med schizofreni snakket konstant med seg selv og bablet i ett sett i telefonen, fikk ikke inn et ord. Også på en fest satt hun og snakket med seg selv. Også når jeg skulle sove over så snakket hun så jeg måtte dra hjem til slutt.

Ja, dette er sykelig. Jeg forsto TS slik at vedkommende kun snakket med seg selv når var alene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...