Gå til innhold

Er å ruse seg et valg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
Everybody skrev (4 minutter siden):

Er å ruse seg et valg eller er det tilfeldigheter som hvilket miljø man er i, oppvekst og psykisk helse som spiller inn? Er egentlig alltid rus selvpåført? Er det rusen som har reddet de narkomane fra døden?

Rus er en avhengighet, en sykdom. Snakker av erfaring. 

Gjest Vendi
Everybody skrev (11 minutter siden):

Er å ruse seg et valg eller er det tilfeldigheter som hvilket miljø man er i, oppvekst og psykisk helse som spiller inn? Er egentlig alltid rus selvpåført? Er det rusen som har reddet de narkomane fra døden?

Kan ikke svare på alle spørsmålene du stiller her, men jeg mener nå at rus ble et valg første gang man ruset seg. Da valgte man. Så velger man vel flere ganger til det blir avhengighet av det. Når man først er blitt avhengig, så er det ikke lett å lenger snakke om valg.

Mange psykisk syke som også i tillegg har hatt en forjævlig oppvekst eller opplevelser, ruser seg ikke. 

Endret av Vendi

Annonse

Gjest Vendi
Everybody skrev (8 minutter siden):

Det er helt sant. Mange som har det jævlig psykisk ruser seg ikke.

Så er det vel det du nevner som sårbarhet og miljø som også spiller inn. Det er sikkert vanskeligere for noen å la være å ruse seg, gitt vanskelige og "de rette" omstendigheter. 

Endret av Vendi

Alle har valg. Det jeg tror noen ikke tenker på er hvilket valg mennesker helt reelt står ovenfor og hva valgene vil føre til. Ja, det er dumt og skadelig å ruse seg, spesielt for mye. Men hvis de som er avhengige tar valg om å la være, så kan kostnadene bli enormt store. Og det er gjerne kostnader ikke andre ser, for de ser bare gevinsten ved å la være. 

De som er avhengige av rus har en veldig stor gevinst ved å innta den. Den er så stor at det helvete en opplever før en får tilgang på ny rus er verdt det. 

Så de må ha hjelp til å finne annet som gir like stor gevinst psykisk, og kanskje også få vite at det ikke sikkert er noe som kan gi dem det. Da må de også lære å se verdien i det nest beste de kan oppleve. Det er ikke bare enkelt som alle sikkert forstår. 

Tvert i mot for å si det forsiktig. 

Endret av Kashmir

Annonse

GammelLurker

Det viktigste uansett er at alle behandles likt, og ikke minst med respekt og likeverd. Jeg tenker det er urelevant hvorfor noen er psykisk syk eller rusavhengig. Mer viktig, etter min mening, er at alle får den hjelpen de trenger og fortjener, slik at alle som er syke blir friske. 😀❤️

Er det provoserende med de som ruser seg inn i psykose gang på gang og tar opp plasser i psykiatrien? Eller lider disse av en sykdom som må behandles og skal behandles og respekteres akkurat som alle andre?

Endret av Everybody
stjernestøv
GammelLurker skrev (2 minutter siden):

Det viktigste uansett er at alle behandles likt, og ikke minst med respekt og likeverd. Jeg tenker det er urelevant hvorfor noen er psykisk syk eller rusavhengig. Mer viktig, etter min mening, er at alle får den hjelpen de trenger og fortjener, slik at alle som er syke blir friske. 😀❤️

Det er viktig at rusavhengige får hjelpen de trenger men noen vil ikke ha hjelp. 

Everybody skrev (7 minutter siden):

Er det provoserende med de som ruser seg inn i psykose gang på gang og tar opp plasser i psykiatrien? Eller lider disse av en sykdom som må behandles og skal behandles og respekteres akkurat som alle andre?

Det er nok provoserende for de som ikke forstår. Som med alt annet vil jeg si 🙃  

GammelLurker
Everybody skrev (11 minutter siden):

Psykiatrien er ikke et rettsystem; de skal kun behandle, ikke dømme. Sagt på annen måte: det er urelevant hvorfor eller hvordan noen er blitt narkoman. Så lenge h*n er dømt til behandling av enten rettssystemet eller behandlere, skal h*n få den hjelpen h*n trenger til å bli frisk. 😀

Endret av GammelLurker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...