Gå til innhold

Kupton: Tvungent psykisk helsevern - alvorlig sinnslidelse - sakkyndig vurdering

Anbefalte innlegg

Mathea Othelie

@kupton og andre: Til tross for to nylige dommer fra tingretten og lagmannsretten avsagt uten dissens som mener at vilkårene, inkludert grunnvilkåret, for tvungent psykisk helsevern, valgte faglig ansvarlig å avslutte det tvungne vernet bare en måned etter ankebehandlingen. Jeg klaget på dette, klagen har fått oppsettende virkning og vi skal møte i kontrollkommisjonen om et par måneder. Kk har besluttet å oppnevne en sakkyndig som skal vurdere om grunnvilkåret ikke er oppfylt.

Jeg har «kun» Asperger syndrom og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse selv om jeg oppfyller kriteriene for samtlige PF-er (dyssosial, avhengig, unnvikende, paranoid, schizoid, EUPF), men retten kom etter en helhetsvurdering fram til at tilstanden min hadde et uttrykk og en alvorlighetsgrad som kunne sidestilles med en psykosetilstand.

Jeg har kjempet lenge for å komme ut av det tvungne vernet, men når jeg endelig ser behovet for det, så velger sykehuset å avslutte det. Det er jo bare et tegn på at det kliniske skjønnet kan variere ved behandlerbytte fordi jeg har ikke blitt bedre på bare en måned. Det var ikke tvil å spore i begge dommene, så jeg har ikke veldig høy puls for Kk-behandlingen og jeg tror det står åpent, samtidig som det ikke er retten som skal vurdere grunnvilkåret nå, det er det en sakkyndig som skal gjøre.

Jeg vet at terskelen er meget høy for å bli bedømt som alvorlig sinnslidende. Samtidig er det vanskelig å forstå fullt ut at dersom tilstanden min ikke tilfredsstiller kravene til unntakssituasjonen når jeg fungerer dårlig i hverdagen, har blitt beltelagt nærmere 500 ganger på ett og et halvt år og er under ekstreme sikkerhetstiltak, så vet ikke jeg. Jeg er oppegående og reflektert samtidig som jeg er destruktiv, noe som gjør denne vurderingen vanskelig.

Hva tenker dere?

Fortsetter under...

Mathea Othelie
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Du har gått to runder i tingretten for å få tvangen avsluttet. Når de da etterpå velger å avslutte tvangen så klager du på det også?

Ber om saklige svar 👏

Mathea Othelie skrev (Akkurat nå):

Ber om saklige svar 👏

Det var ikke min mening å være usaklig, jeg stusser oppriktig. 

Hva er det egentlig du vil av helsevesenet? Og hvor mye av fokuset ditt er på å samarbeide med dem i stedet for å gå i konflikt med dem, slik at du faktisk kan bli bedre?

Mathea Othelie
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det var ikke min mening å være usaklig, jeg stusser oppriktig. 

Hva er det egentlig du vil av helsevesenet? Og hvor mye av fokuset ditt er på å samarbeide med dem i stedet for å gå i konflikt med dem, slik at du faktisk kan bli bedre?

Det er en annen diskusjon.

Mathea Othelie skrev (32 minutter siden):

Jeg har kjempet lenge for å komme ut av det tvungne vernet, men når jeg endelig ser behovet for det, så velger sykehuset å avslutte det. Det er jo bare et tegn på at det kliniske skjønnet kan variere ved behandlerbytte fordi jeg har ikke blitt bedre på bare en måned.

Jeg tenker at det beste for deg og dine behandlere, og den behandlingen du mottar generelt, vil ha bedre effekt dersom den kan skje utenfor rammene av tvungen behandling. Det gir deg mer frihet og mulighet og det gir dine behandlere flere verktøy. Det ser nå ut som at du selv ønsker behandling og ser at det er nødvendig for deg selv - da har du kommet langt.

Det er naturlig at du nå føler det utrygt å stå på dørterskelen til frivillig behandling. Det innebærer mer ansvar, mer frihet - og det er samtidig det du har etterlyst og sagt at du ikke har i tvungen behandling med et omfattende beskyttelsesregime. Jeg kan kjenne meg igjen i den usikkerheten jeg ser for meg du føler på nå. Det å ikke være nok beskyttet av personalet. Frykte at en kan være i stand til å gjøre seg noe uønsket. Det er normalt å ønske seg tilbake til en beskyttet tilværelse, men du kommer ikke til å få jobbet med deg selv og utvikle deg så lenge du er så kraftig beskyttet.

Istedenfor å nå kjempe mot å få tilbake det samme kontrollregimet du tidligere mislikte, du mente det t.o.m. var brudd på menneskerettighetene, synes jeg du bør benytte muligheten til å jobbe for å få til et best mulig hjelpeapparat rundt deg innen frivillig psykisk helsevern hvor du gradvis får mer kontroll, ta mer kontroll og styring over egne handlinger, kommunisere med ord enten de er muntlig, skriftlig eller tegninger fremfor utagering m.m.

Annonse

AnonymBruker
Mathea Othelie skrev (1 time siden):

@kupton og andre: Til tross for to nylige dommer fra tingretten og lagmannsretten avsagt uten dissens som mener at vilkårene, inkludert grunnvilkåret, for tvungent psykisk helsevern, valgte faglig ansvarlig å avslutte det tvungne vernet bare en måned etter ankebehandlingen. Jeg klaget på dette, klagen har fått oppsettende virkning og vi skal møte i kontrollkommisjonen om et par måneder. Kk har besluttet å oppnevne en sakkyndig som skal vurdere om grunnvilkåret ikke er oppfylt.

Jeg har «kun» Asperger syndrom og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse selv om jeg oppfyller kriteriene for samtlige PF-er (dyssosial, avhengig, unnvikende, paranoid, schizoid, EUPF), men retten kom etter en helhetsvurdering fram til at tilstanden min hadde et uttrykk og en alvorlighetsgrad som kunne sidestilles med en psykosetilstand.

Jeg har kjempet lenge for å komme ut av det tvungne vernet, men når jeg endelig ser behovet for det, så velger sykehuset å avslutte det. Det er jo bare et tegn på at det kliniske skjønnet kan variere ved behandlerbytte fordi jeg har ikke blitt bedre på bare en måned. Det var ikke tvil å spore i begge dommene, så jeg har ikke veldig høy puls for Kk-behandlingen og jeg tror det står åpent, samtidig som det ikke er retten som skal vurdere grunnvilkåret nå, det er det en sakkyndig som skal gjøre.

Jeg vet at terskelen er meget høy for å bli bedømt som alvorlig sinnslidende. Samtidig er det vanskelig å forstå fullt ut at dersom tilstanden min ikke tilfredsstiller kravene til unntakssituasjonen når jeg fungerer dårlig i hverdagen, har blitt beltelagt nærmere 500 ganger på ett og et halvt år og er under ekstreme sikkerhetstiltak, så vet ikke jeg. Jeg er oppegående og reflektert samtidig som jeg er destruktiv, noe som gjør denne vurderingen vanskelig.

Hva tenker dere?

Betyr det at du er fri nå og kan skrive deg ut og gå tilbake til samfunnet? 

Anonymkode: 06bbc...376

AnonymBruker

Dette er et tydelig bevis på noe jeg har tenkt på mange ganger nemlig det at mange av de som er under tvang og nekter å være både innlagt og medisiner egentlig ønsker hjelp dersom helsevesenet går motsatt vei og avslutter de og ikke bryr seg mer om de. For da vil de plutselig ha hjelp likevel. 

Noen trenger bare å oppleve det å bli avvist og ikke få hjelp. Da skal man se at de kommer og spør etter hjelp. 

Anonymkode: 3e983...d10

Mathea Othelie skrev (9 timer siden):

Hva tenker dere?

Har du hatt behandlerbytte? 

Det er ikke gitt at forskjellen mellom de to vurderingen primært handler om alvorlighetsgrad, kanskje handler det i like stor grad om hva man mener er hensiktsmessig. Hva vil konsekvensene bli for deg om du ikke får medhold i klagen din? Blir du da tilbakeført fengsel?

Mathea Othelie
frosken skrev (På 13.6.2023 den 19.38):

Har du hatt behandlerbytte? 

Det er ikke gitt at forskjellen mellom de to vurderingen primært handler om alvorlighetsgrad, kanskje handler det i like stor grad om hva man mener er hensiktsmessig. Hva vil konsekvensene bli for deg om du ikke får medhold i klagen din? Blir du da tilbakeført fengsel?

Ja, jeg har hatt behandlerbytte. Dersom jeg ikke får medhold må jeg tilbake til fengselet, ja.

stjernestøv
Mathea Othelie skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg har hatt behandlerbytte. Dersom jeg ikke får medhold må jeg tilbake til fengselet, ja.

Ja ulike behandlere behandler folk forskjellig, det er nok grunnen. 

AnonymBruker
Mathea Othelie skrev (32 minutter siden):

Er vel pga at du nå har asperger som diagnose. Hva var den forrige diagnosen din? 

Anonymkode: 3e983...d10

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...