Gå til innhold

De viktigste årsakene til psykisk uhelse og psykiske lidelser i samfunnet er?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

Psykisk uhelse kan være i så mange ulike former og grader. Tror ensomhet og mangel på gode relasjoner, skam og følelse av å ikke være elsket betyr en del. Å ikke ha noe som engasjerer.  Mobbing, utenforskap , traumer og selvfølgelig disse faktorene som flere nevner:  Overgrep,omsorgssvikt, rus og genetikk. Tror også en del får problemer med den psykiske helsen pga langvarig stress, men da kanskje ikke alvorlige psykiske lidelser. 

Anonymkode: adbc3...2f5

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kom med din teori!

Anonymkode: 3349a...814

Har ikke peiling, men jeg syns det er et ensidig fokus på behandling. Alt skal «behandles», fremfor leve med, bygge opp, mestre, lære, gjøre, inkludere, integrere, akseptere, være, utvikle.

I stedet er det en overvekt av diagnostisering og klassifisering av symptomer, «behandling» og medisinering av «det unormale» og terskelen for hva som er sykt kjennes stadig lavere. Behovet for å skille mellom «syk» og «frisk», som om noen bare var friske mens andre er syke. Et slags avstandstagen fra vår iboende verdi, integritet og humanitet. 

Sier ikke at man bare skal gjøre det ene eller det andre. Jeg syns likevel det blir en svakhet når fokuset blir mer ensrettet på hvordan forstå og hvordan behandle psykisk sykdom som om svaret var helt opplagt. For det er det ikke. 

kupton skrev (1 time siden):

Dette er vel symptomer på psykisk sykdom og ikke årsaker til.

Jeg tror konfliktskyhet er et personlighetstrekk som disponerer for angst og depresjon hvert fall. Min far sin side av slekta er av den konfliktsky typen, og det er bøttevis med psykisk sykdom der. I stedet for å konfrontere hverandre, så holder vi ting inne i oss som tærer på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...