Gå til innhold

Opphengt i vanskelige tanker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får fra tid til annen tanker om forskjellig som jeg er redd for, og det er som om jeg henger meg helt opp i dette og ikke klarer la det gå. Nesten som en slags tvangstanke?

Ett eksempel er døden. Kan tenke på at jeg dør, at familie eller venner dør, hvordan en blir å dø osv. Ett annet eksempel er at jeg blir utsatt for noe alvorlig. Er vanskelig å si det, men jeg har hatt en del tanker om at jeg blir voldtatt i det siste. Også blir jeg redd for at når jeg har tenkt tanken så blir det mer sannsynlig å skje.  

Anonymkode: 1d8d9...168

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473349-opphengt-i-vanskelige-tanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen rimelig grunn til at du skal frykte å bli voldtatt? Bor du med en som mishandler deg, har du en truende psykopat i umiddelbar nærhet som har sagt noe om det, eller har du gjort ting i rusa tilstand som du har glemt, og så blir redd for at du skal miste hukommelsen igjen? Går du i mer belastede områder og provoserer folk som er ustabile, eller gjør du noe som helst som setter deg i en spesielt utsatt posisjon? 

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Er det noen rimelig grunn til at du skal frykte å bli voldtatt? Bor du med en som mishandler deg, har du en truende psykopat i umiddelbar nærhet som har sagt noe om det, eller har du gjort ting i rusa tilstand som du har glemt, og så blir redd for at du skal miste hukommelsen igjen? Går du i mer belastede områder og provoserer folk som er ustabile, eller gjør du noe som helst som setter deg i en spesielt utsatt posisjon? 

Nei, det er det ikke. Så jeg vet ikke helt hvorfor hjernen min har hengt seg opp i akkurat dette... Det gir ikke helt mening?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Så jeg vet ikke helt hvorfor hjernen min har hengt seg opp i akkurat dette... Det gir ikke helt mening?

Nei, det gjør ikke det. Det virker jo å være tvangstanker da. 

Det med at du tror ting skjer er jo også det. 

Noen ganger så går det såkalte troll i ord og det kan oppfattes som mystisk og rart. Og noen ganger slår jo så klart tilfeldigheter til, men det er jo også akkurat hva det er. Andre ganger fornemmer vi ting, men jeg tenker at her må vi tenke på alt vi helt ubevisst får med oss. Jeg så en overskrift uten navn og bilde her om dagen, og jeg visste umiddelbart hvem det handlet om. Og det viste seg å være riktig selv om den overskriften kunne handlet om bær sagt hvem som helst. Jeg så at artikkelen var skrevet for bare noen minutter siden, men jeg skjønte også at jeg hadde scrollet forbi noe om det før jeg noterte meg akkurat den overskriften. Litt teit eksempel, men ting er ikke så mystiske. Hvis du kanskje helt ubevisst har lest eller hørt om voldtekt, så kan det ja festet seg og kanskje bidratt til tvangstanker? Ting skjer i hvertfall ikke fordi vi frykter at de skal skje. Med mindre du veier 80 kg for mye, røyker 60 sigg om dagen og spiser er kilo smør i døgnet. Da er frykten for hjerteproblemer og verre helt rasjonelle. Satt på spissen. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Nei, det gjør ikke det. Det virker jo å være tvangstanker da. 

Det med at du tror ting skjer er jo også det. 

Noen ganger så går det såkalte troll i ord og det kan oppfattes som mystisk og rart. Og noen ganger slår jo så klart tilfeldigheter til, men det er jo også akkurat hva det er. Andre ganger fornemmer vi ting, men jeg tenker at her må vi tenke på alt vi helt ubevisst får med oss. Jeg så en overskrift uten navn og bilde her om dagen, og jeg visste umiddelbart hvem det handlet om. Og det viste seg å være riktig selv om den overskriften kunne handlet om bær sagt hvem som helst. Jeg så at artikkelen var skrevet for bare noen minutter siden, men jeg skjønte også at jeg hadde scrollet forbi noe om det før jeg noterte meg akkurat den overskriften. Litt teit eksempel, men ting er ikke så mystiske. Hvis du kanskje helt ubevisst har lest eller hørt om voldtekt, så kan det ja festet seg og kanskje bidratt til tvangstanker? Ting skjer i hvertfall ikke fordi vi frykter at de skal skje. Med mindre du veier 80 kg for mye, røyker 60 sigg om dagen og spiser er kilo smør i døgnet. Da er frykten for hjerteproblemer og verre helt rasjonelle. Satt på spissen. 

Ja, kan godt hende det er tvangstanker. For jeg vil jo IKKE tenke på det. Og tankene kan dukke opp helt tilfeldig også. Som når jeg jobber, når jeg er på vei til butikken, når jeg ser på serier osv osv. Håper der er noen måte jeg kan bli kvitt tankene på? Vet du hva en kan gjøre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...