Gå til innhold

Unngå å være 100% ærlig med behandler (ikke lyve, bare unngå å fortelle alt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynte for en måneds tid siden på en antidepressiva som i følge behandler kan forårsake hypomani/mani. Hun sa at jeg måtte si fra om jeg merket noen tegn på dette (samt at hun ramset opp en hel rekke symptomer). Ja, vel... nå har det seg sånn at jeg har det ordentlig bra for første gang på veldig lenge. Og nå når jeg nettopp har kommet opp i rett dose antidepressiva har jeg begynt å trappe ned antipsykotika. Men jeg er redd for å si til henne fordi jeg er redd hun vil ta fra meg den muligheten til å trappe ned (slutte) på antipsykotikaen (som jeg selv mener er 'roten til all vondt'). Hun kan jo ikke tvinge meg til å ta den heller da, det vet jeg, men jeg vil ikke være vanskelig å nekte ta den heller... 

Så ja, jeg tenker å unngå fortelle alt. Ikke lyve, bare ikke være 100% ærlig.

Er det dumt av meg? Vil ikke svekke tillitten behandler har til meg heller... 

Anonymkode: 1772d...b2d

Fortsetter under...

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte for en måneds tid siden på en antidepressiva som i følge behandler kan forårsake hypomani/mani. Hun sa at jeg måtte si fra om jeg merket noen tegn på dette (samt at hun ramset opp en hel rekke symptomer). Ja, vel... nå har det seg sånn at jeg har det ordentlig bra for første gang på veldig lenge. Og nå når jeg nettopp har kommet opp i rett dose antidepressiva har jeg begynt å trappe ned antipsykotika. Men jeg er redd for å si til henne fordi jeg er redd hun vil ta fra meg den muligheten til å trappe ned (slutte) på antipsykotikaen (som jeg selv mener er 'roten til all vondt'). Hun kan jo ikke tvinge meg til å ta den heller da, det vet jeg, men jeg vil ikke være vanskelig å nekte ta den heller... 

Regner med du har bipolar. Et godt råd er å ikke trappe ned eller slutte på noen medisiner uten å ha snakket med legen/behandleren din først. Du har rett i at ingen kan tvinge deg (så lenge du anses som ikke-psykotisk), men jeg synes helt klart at du bør være ærlig om at du trapper ned AP. 

AnonymBruker
Vendi skrev (3 minutter siden):

Regner med du har bipolar. Et godt råd er å ikke trappe ned eller slutte på noen medisiner uten å ha snakket med legen/behandleren din først. Du har rett i at ingen kan tvinge deg (så lenge du anses som ikke-psykotisk), men jeg synes helt klart at du bør være ærlig om at du trapper ned AP. 

Jeg har bipolar ja. Jeg forklarte meg nok litt dårlig, det er behandler som har sagt at jeg kan trappe ned 🙂

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette vil svekke tilliten behandler har til deg (om du gjør som beskrevet).

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 10.20):

Av økonomiske årsaker har min sønn bodd hos sin far. Sønnen er blitt voksen. Men han har hatt mye psykiske vansker. Han bodde hos meg for noen år tilbake. Da gikk det fremover med han. Han klarte å få seg jobb , og han var aktiv og flink. Men så flyttet han tilbake til faren og alt gikk dårligere. Han ramlet ut av jobb , og tiltider bare sov han. Han var veldig deprimert. Jeg oppmuntret han til å søke legehjelp. Ting gikk da litt bedre. Men det har vært mye opp og nedturer. 

Sønnen har sagt siden han var liten at faren kritiserte han hele tiden når han prater til han. Jeg har erfaringen av at faren kritiserer sønnen altfor mye, og det er noe som svekker selvtilliten hans. Har forsøkt å prate med faren om det Men ingenting skjer. Faren har vært med sønnen til lege, men ingenting skjer annet enn at sønnen har fått en lett adhd diagnose og diagnose angst. Og noen medisiner. 

Hver gang jeg hører fra faren så kommer han med mye kritikk om sønnen. Stemor kritiserer også. De sjekker rommet hans , skuffer og skap, og sønnen føler at han ikke har privatliv. 

Om dagen ble det krangel om det. Stemor har klort sønnen til blods før. Og sønnen sier at han fryktet at hun skulle gjøre det igjen for hun gikk rett opp i ansikt på han på en truende måte. Sønnen ble redd og kastet litt melk på henne. Hun ringte da politiet og de kom på døren Men de  gjorde ingenting og gikk raskt. Sønnen var svært deprimert og jeg merket av det på meldinger hele dagen og plutselig var sønnen borte. Jeg var redd noe hadde skjedd han. Faren ringte meg og sa at sønnen var forsvunnet og begynte å skulle fortelle kritikk av sønnen. Jeg bare sa at nå er det nok. Så lenge han ikke er kommet til rette vil jeg ikke prate med deg. Jeg mener dere burde gikk han rett til privatliv, og være snillere med han. Ikke bare kritisere. Også lå jeg på. 

Sønnen kom hjem igjen til faren. Men han vurderer å snakke med nav og spørre om de kan hjelpe han med bolig. Det har blitt litt for mye bråk i huset der nå. Og det er ikke lett når stemor truer med å få sønnen i fengsel osv. 

Jeg har en for liten leilighet Men sa at tross det kan han komme å bo hos meg. Skrev det til faren Men faren svarte ikke. 

Jeg treffer sønnen mye på fridager. Sønnen er en god gutt. Men jeg vet at situasjonen i hjemmet hos faren kan påvirke han negativt. 

Hva tenker dere? Er det naturlig av meg å verne om min sønn i et slikt tilfelle dersom jeg har erfaringen av at han er blitt dårlig behandlet med for mye kritikk som kan ødelegge selvtilliten? 

Anonymkode: f484e...56e

Har du tillit til behandler da? I så fall er det naturlig å være åpen så behandler får all nødvendig informasjon. 

AnonymBruker
Gammelsang skrev (13 timer siden):

Det er løgn å holde tilbake informasjon du ble bedt om å dele.

Poenget med å melde fra hvis medisinen gjør deg manisk er for å beskytte deg fra konsekvensene av mani.

Ja, du har kanskje rett i det? Jeg er egentlig ikke så redd for de eventuelle konsekvensene, jeg er mer redd for å forbli deprimert... 

AnonymBruker
frosken skrev (6 timer siden):

Dette vil svekke tilliten behandler har til deg (om du gjør som beskrevet).

Ja, var  det jeg tenkte. Men det eneste jeg vil er  bare det å ha det bra for en gangs skyld. Og er jeg 100% ærlig er jeg redd for at hun vil ta fra meg det. Om det gir mening?

AnonymBruker
Glimmer skrev (5 timer siden):

Har du tillit til behandler da? I så fall er det naturlig å være åpen så behandler får all nødvendig informasjon. 

Ja, jeg har tillitt til henne. Eller, det eneste jeg ikke stoler helt på henne i forhold til er om hun vil la meg ha det bra eller om hun vil sette en stopper, om du skjønner?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du har kanskje rett i det? Jeg er egentlig ikke så redd for de eventuelle konsekvensene, jeg er mer redd for å forbli deprimert... 

Men etter hypomani/mani så kommer jo ofte depresjon bankende på døra. Det er jo typisk konsekvens. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det forstår jeg godt. Depresjon er … dritt.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, jeg har tillitt til henne. Eller, det eneste jeg ikke stoler helt på henne i forhold til er om hun vil la meg ha det bra eller om hun vil sette en stopper, om du skjønner?

Behandler trenger best mulig grunnlag for sine faglige vurderinger. Kunne du snakket litt med henne om din usikkerhet? 

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (På 14.6.2023 den 14.59):

Men etter hypomani/mani så kommer jo ofte depresjon bankende på døra. Det er jo typisk konsekvens. 

Ja, det har du jo helt rett i... Er kanskje ikke verdt det?

Gammelsang skrev (23 timer siden):

Det forstår jeg godt. Depresjon er … dritt.

Det er det.

Glimmer skrev (6 timer siden):

Behandler trenger best mulig grunnlag for sine faglige vurderinger. Kunne du snakket litt med henne om din usikkerhet? 

Nei, jeg har ikke snakket med henne om det. Er usikker på om jeg tør. Hva om hun tar det negativt?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har i hvert fall funnet ut at det er flere ulemper enn fordeler med å gå umedisinert. Så mange depresjoner osv. Oppturene er bedre enn all rus jeg har prøvd, bortsett fra når det varer så lenge at søvnmangelen gir meg vrangforestillinger samt andre negative ting ved oppturene. Men ja. For meg er det ikke verdt det. Det er med stor ambivalens at jeg nå tar medisiner, men jeg gjør det fordi jeg ikke vil være syk store deler av året. 

Om det er verdt det for deg? Det vet bare du. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er det.

Nei, jeg har ikke snakket med henne om det. Er usikker på om jeg tør. Hva om hun tar det negativt?

Dette handler jo bare om å snakke med henne. Jeg skjønner ikke hvordan du forventer å skulle bli bedre når du holder tilbake denne type informasjon.

Anonymkode: 5736f...a32

AnonymBruker
Glitter skrev (5 timer siden):

Jeg har i hvert fall funnet ut at det er flere ulemper enn fordeler med å gå umedisinert. Så mange depresjoner osv. Oppturene er bedre enn all rus jeg har prøvd, bortsett fra når det varer så lenge at søvnmangelen gir meg vrangforestillinger samt andre negative ting ved oppturene. Men ja. For meg er det ikke verdt det. Det er med stor ambivalens at jeg nå tar medisiner, men jeg gjør det fordi jeg ikke vil være syk store deler av året. 

Om det er verdt det for deg? Det vet bare du. 

Ja du har vel rett. Jeg får tenke litt på det hvorvidt det å gå umedisinert veier opp for depresjoner. Jeg føler bare at medisinene gjør meg så følelsesløs og flat. Helt zombie. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette handler jo bare om å snakke med henne. Jeg skjønner ikke hvordan du forventer å skulle bli bedre når du holder tilbake denne type informasjon.

Anonymkode: 5736f...a32

Jeg skjønner ikke hvordan det å holde tilbake informasjon har en relevans til hvorvidt jeg blir bedre eller ikke? Kunne du forklart? Vil gjerne skjønne. Mulig jeg er uviten og naiv men. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...