Gå til innhold

Kirurg og innsyn i journal.

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (På 14.6.2023 den 20.42):

Jeg blir redd det meste og har sykehus skrekk og han opererer folk så skal han vite hva som foregår i hodet mitt, det er litt skummelt å tenke på.

De sjekker jo journalen og har samtale med pasienten før en operasjon, for å få kunnskap om det er noe de bør ta hensyn til. Det er jo bedre at de kjenner til "totalsituasjonen" for pasienten enn at de bare fokuserer på akkurat den kroppsdelen de skal gjøre inngrep i, da kan de unngå uheldige situasjoner. Selv om man bare skal gjennom en planlagt operasjon, bør jo sykehuset vite om man f.eks. har diabetes eller allergier, om man tidligere har reagert på narkose, om man bruker faste medisiner osv. Hensyn til eventuelle psykiske problemer hører også med.

Det kunne fort oppstått vanskeligheter om de bare hadde kjørt i vei med kirurgien også, uten å sjekke noe som helst. 

Fortsetter under...

stjernestøv
laban skrev (10 minutter siden):

De sjekker jo journalen og har samtale med pasienten før en operasjon, for å få kunnskap om det er noe de bør ta hensyn til. Det er jo bedre at de kjenner til "totalsituasjonen" for pasienten enn at de bare fokuserer på akkurat den kroppsdelen de skal gjøre inngrep i, da kan de unngå uheldige situasjoner. Selv om man bare skal gjennom en planlagt operasjon, bør jo sykehuset vite om man f.eks. har diabetes eller allergier, om man tidligere har reagert på narkose, om man bruker faste medisiner osv. Hensyn til eventuelle psykiske problemer hører også med.

Det kunne fort oppstått vanskeligheter om de bare hadde kjørt i vei med kirurgien også, uten å sjekke noe som helst. 

Ja du har jo et poeng der, tok med en liste over medisinene jeg tar og. De må vel ha opplysninger om det meste. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Ok. I henvisningen sto det at jeg hadde schizoaffektiv og det skrev han også + at jeg var urolig. Han skrev også jeg hadde kontakt med dps en gang i uken, hvor han nå enn tar det fra. 

Hvor ser du henvisningen? Jeg ser ikke henvisninger noen sted jeg. Jeg tror ikke min fastlege skriver noe om den diagnosen jeg fikk den gangen, så den diagnosen har jeg aldri sett nedskrevet i noen epikriser i somatikken,  bare en gang i epikrisen fra dps.

Anonymkode: cc6a0...806

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor ser du henvisningen? Jeg ser ikke henvisninger noen sted jeg. Jeg tror ikke min fastlege skriver noe om den diagnosen jeg fikk den gangen, så den diagnosen har jeg aldri sett nedskrevet i noen epikriser i somatikken,  bare en gang i epikrisen fra dps.

Henvisningen var på helse norge...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Henvisningen var på helse norge...

Jeg får bare beskjed når henvisningen er besvart, og jeg har fått time til undersøkelse. Det er helt sikkert, for akkurat i disse dager har jeg fått påvist forstadie til prolaps I nakken. Da jeg skulle prøve å få MR privat og litt fortere, sa de at jeg måtte sende henvisningen. Jeg fant ikke henvisningen noen steder, ennå jeg visste at legen hadde sendt henvisning. Det ordnet seg heldigvis fort allikevel. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg får bare beskjed når henvisningen er besvart, og jeg har fått time til undersøkelse. Det er helt sikkert, for akkurat i disse dager har jeg fått påvist forstadie til prolaps I nakken. Da jeg skulle prøve å få MR privat og litt fortere, sa de at jeg måtte sende henvisningen. Jeg fant ikke henvisningen noen steder, ennå jeg visste at legen hadde sendt henvisning. Det ordnet seg heldigvis fort allikevel. 

Bra det ordnet seg da :) 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har selv stengt kjernejournal pga folk som har blitt registrert med oppslag der som ikke har noe med den biten å gjøre. 

Anonymkode: 6fc89...831

Jeg og, men det så ut som kirurgen visste at jeg hadde vært i psykiatrien. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg og, men det så ut som kirurgen visste at jeg hadde vært i psykiatrien. 

Det er skikkelig guffent. Det er mulig at fastlege eller andre har skrevet det på selve henvisningsbrevet. Opplevde at gynekolog (?!) ble informert om suicidforsøk da jeg skulle til en rutinesjekk der... Lenge leve personvernet. 

AnonymBruker

Min kjernejournal er tom, står ingen ting. Likevel visste en anestesilege i en somatisk sammenheng at jeg har bipolar. Føler også at personvernet ikke er ivaretatt, jeg vil ikke at alle skal vite at jeg har en mental sykdom. 

Anonymkode: 343ab...72e

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min kjernejournal er tom, står ingen ting. Likevel visste en anestesilege i en somatisk sammenheng at jeg har bipolar. Føler også at personvernet ikke er ivaretatt, jeg vil ikke at alle skal vite at jeg har en mental sykdom. 

En anestesilege som har ansvar for at du kommer trygt gjennom en operasjon, er langt fra «alle».

AnonymBruker
kupton skrev (11 minutter siden):

En anestesilege som har ansvar for at du kommer trygt gjennom en operasjon, er langt fra «alle».

Det har du helt rett i. Takk for korreksjon. Men hvor fikk han info fra? Systemet som skal være lukket har luker for noen. Det er dette jeg ikke forstår. Det sto til info ikke i henvisning fra min fastlege. Er svaret så enkelt at han har sett på på legemiddellisten min? Det står det jo litium pga BP så enkelt å trekke konklusjoner om hva jeg lider av da. Men han står ikke oppført over folk som har sett oversikt over legemidlene mine via kjernejorunal. 

Annonse

Min erfaring er at jeg har fått  bedre oppfølging før, under og etter operasjoner når sykehuset har fått info om det som er relevant å vite om mine psykiske utfordringer. Jeg opplever ikke at de ser ned på meg, men heller at de ønsker å hjelpe meg gjennom noe som kan være veldig krevende. 

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Selvsagt har han sett på legemiddellisten din. Hadde han ikke gjort det, hadde det vært svært nært tap av autorisasjon.

Du har selvsagt rett. Er bare jeg som har fordommer om at sykehuspersoneller har fordommer mot psykisk uhelse. Og så skaper jeg skam ut av det

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 1.33):

Det er skikkelig guffent. Det er mulig at fastlege eller andre har skrevet det på selve henvisningsbrevet. Opplevde at gynekolog (?!) ble informert om suicidforsøk da jeg skulle til en rutinesjekk der... Lenge leve personvernet. 

Å ja, min gynekolog er privat, så hun har ikke noe innsyn. Hun vet bare det jeg forteller. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...