Gå til innhold

Hvor mye vet du om behandleren din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ettersom jeg har skjønt det så er det ganske ulikt hvor mye behandlere forteller pasientene sine om seg selv så ville bare spørre her inne hvilken erfaring dere har?

Om behandleren min vet jeg småting som bosted, studiested, hobbyer. Det mest personlige jeg vet er nok at han har hatt depresjon tidligere. 

Anonymkode: ee7bf...5d1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473411-hvor-mye-vet-du-om-behandleren-din/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den siste behandleren jeg hadde, visste jeg så altfor mye om. Hadde slett ikke behov for å høre om hans problemer i barndommen, med hans eks og hennes familie og nåværende familie + +. Jeg var der igrunn for å få hjelp med mine ting + at jeg betalte jo for å få hjelp, ikke for å høre om hans ting. Har en psykiatrisk sykepleier nå, og hun kan si bittelitt innimellom (hvis det er relevant), men stort sett så sier hun lite om sånt. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Den siste behandleren jeg hadde, visste jeg så altfor mye om. Hadde slett ikke behov for å høre om hans problemer i barndommen, med hans eks og hennes familie og nåværende familie + +. Jeg var der igrunn for å få hjelp med mine ting + at jeg betalte jo for å få hjelp, ikke for å høre om hans ting. Har en psykiatrisk sykepleier nå, og hun kan si bittelitt innimellom (hvis det er relevant), men stort sett så sier hun lite om sånt. 

Oj, såpass ja. Det hørtes ikke bra ut. Sa du fra til behandler at du følte han delte for mye? Såfall hvilken respons fikk du?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oj, såpass ja. Det hørtes ikke bra ut. Sa du fra til behandler at du følte han delte for mye? Såfall hvilken respons fikk du?

Jeg prøvde, men greide nok ikke å være tydelig nok. Selv om jeg trodde jeg var det. Er nok litt konfliktsky på det området. 

Ikkeanonymnok

Jeg vet at han ikke er fra samme område som meg pga dialekten og at han deler hus med noen men jeg vet ikke om han er gift, har barn etc. Mer enn dette vil jeg i grunn ikke vite heller, er ikke der for å vite om hans bakgrunn eller familie.

Annonse

AnonymBruker

Har hatt flere behandlere og det er veldig forskjellig hva de deler. Noen fikk jeg aldri vite om de feks hadde barn eller ektefelle. Akkurat det kunne ha vært greit å vite da jeg snakket en del om utfordringer i familien pga min psykiske lidelse. En psykiater jeg hadde fortalte stadig om sin angstdiagnose  og utfordringer i hjemmet. Han var mer empatisk men virket usikker på hvordan behandle min lidelse. Vi ble mer som venner som luftet problemer med hverandre. Så hadde jeg en behandler som brukte sine problemer mot meg og sammenlignet våre liv. Hva hadde jeg å klage på som hadde mann og god økonomi. Hun var skilt , alenemor og strevde med å betale regningene sine. Hun sammenlignet til og med utseende vårt. Jeg snakket om en sterk forakt og usikkerhet ang hvordan jeg så ut og hun kom med kommentarer om hvor mye bedre jeg så ut enn henne og gjorde narr av hva jeg følte. Hun var ofte spydig mot meg og  min psykiske helse ble forverret i løpet av behandlingen. 

Anonymkode: 168a5...386

Jeg hadde min behandler I 5,5 år. Har enda kontakt med henne, men hun er ikke behandler som dokumenterer samtaler lenger. Jeg vet ikke så mye om henne. Jeg har bevisst ikke spurt så mye fordi behandler før der delte masse privat og jeg ble skikkelig knyttet til han. Slik at jeg gikk i oppløsning da ledelsen satte en stopper for vår relasjon. Så min tidligere behandler vet jeg bare sånne ting som at hun har en annen kultur, men like full norsk da, at hun har hund, en datter, at hun bor i nabobyen. Sånn der. 

Drømmeautomat

Utrolig hvor mange historier det er om manglende grenser fra behandlers side. Har hørt slike ting fra venner også. Jeg veit lite om min terapeut og på direkte spørsmål vil hun ikke alltid svare. Det kan være frustrerende for meg, men når jeg tar et skritt tilbake er jeg likevel glad for at det er sånn. 

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Utrolig hvor mange historier det er om manglende grenser fra behandlers side. Har hørt slike ting fra venner også. Jeg veit lite om min terapeut og på direkte spørsmål vil hun ikke alltid svare. Det kan være frustrerende for meg, men når jeg tar et skritt tilbake er jeg likevel glad for at det er sånn. 

Har du fått lenge hos din terapeut? 

Anonymkode: 505c5...d46

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ettersom jeg har skjønt det så er det ganske ulikt hvor mye behandlere forteller pasientene sine om seg selv så ville bare spørre her inne hvilken erfaring dere har?

Om behandleren min vet jeg småting som bosted, studiested, hobbyer. Det mest personlige jeg vet er nok at han har hatt depresjon tidligere. 

Prøver å vite minst mulig. 

Anonymkode: be602...3fd

Annonse

Jeg er glad flere deler negative erfaringer med psykologer. Nå vet jeg at jeg ikke er det letteste menneske å ha med å gjøre, men det betyr ikke at ikke de psykologene jeg prøvde var utrolig merkelige og sa veldig mye både upassende og rart. Men jeg vet de bra fins! Og jeg fikk en veldig bra selv også etterhvert.  Han delte ingenting om privatlivet sitt, og jeg ble veldig overrasket da jeg møtte han og kona på restaurant. Jeg hadde ikke sett for meg hvordan hun så ut, og om han var gift i det hele tatt. Hadde aldri behov for å vite noe om livet hans heller. Bra fyr altså! Veldig godt likt som psykolog også, og det skjønner jeg. 

AnonymBruker

Fet er veldig ulikt hva de deler. Hun jeg har nå vet jeg lite om, bare at hun har barn. Hun jeg hadde ført fortalte en del, ikke bare om familieforhold men også om personlige meninger, politisk perspektiv mm. Jeg likte henne fordi hun er litt utradisjonell og tydelig som menneske. Så er det enda en jeg har hatt disponibel i veldig mange år, og hun vet jeg masse om. Psykiaterene er profesjonelle på ulike måter. Forstår både de som har med seg selv som del av samtalen og dem som velger det bort. Har aldri opplevd at det har vært for mye og jeg har aldri opplevd at psykiatere har opptrådt ugreit mht deling fra eget liv.

Anonymkode: d5f65...219

GammelLurker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Jeg er glad flere deler negative erfaringer med psykologer. Nå vet jeg at jeg ikke er det letteste menneske å ha med å gjøre, men det betyr ikke at ikke de psykologene jeg prøvde var utrolig merkelige og sa veldig mye både upassende og rart. Men jeg vet de bra fins! Og jeg fikk en veldig bra selv også etterhvert.  Han delte ingenting om privatlivet sitt, og jeg ble veldig overrasket da jeg møtte han og kona på restaurant. Jeg hadde ikke sett for meg hvordan hun så ut, og om han var gift i det hele tatt. Hadde aldri behov for å vite noe om livet hans heller. Bra fyr altså! Veldig godt likt som psykolog også, og det skjønner jeg. 

Håper ikke du sa mer enn hei. Det liker de ikke, er et lovverk og greie.😁😁

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...