Gå til innhold

"Takler" ikke voksenlivet. Føler meg fanget når jeg vil være fri - Vanskelig med forpliktelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns det er så vanskelig med forpliktelser og det blir bare vanskeligere og vanskeligere. Jeg har familie, jeg har bolig, jeg har jobb. Men det eneste jeg vil nå er at alt jeg eier får plass i sekk og leie bolig - alene. Uten noen forpliktelser eller krav og vekk fra samfunnet.

Hvorfor er det slik? Redd for at jeg kommer til å rømme snart.

Anonymkode: 70bec...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vendi

"Rømmetanker" eller "rømmeønsker" tror jeg er vanlig for noen når livet føles uutholdelig. Kanskje trenger du en sykmelding på kort sikt og litt avlastning hjemme på lengre sikt? Husarbeid kan man jo i noe grad sette bort, f.eks vasking. Hjelp med barna kan du kanskje avtale med familie og venner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns det er så vanskelig med forpliktelser og det blir bare vanskeligere og vanskeligere. Jeg har familie, jeg har bolig, jeg har jobb. Men det eneste jeg vil nå er at alt jeg eier får plass i sekk og leie bolig - alene. Uten noen forpliktelser eller krav og vekk fra samfunnet.

Hvorfor er det slik? Redd for at jeg kommer til å rømme snart.

Anonymkode: 70bec...e18

Høres vondt ut. Har du tenkt gjennom scenariene, hva skjer når du har flyktet. Hvordan ønsker du leve, har du gjort tankene konkret (inne i hodet). Spør fordi det i blant kan være nyttig å tenke gjennom drømmene sine inne i seg, i blant faller de fra hverandre på veien

Anonymkode: 59f8f...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Høres vondt ut. Har du tenkt gjennom scenariene, hva skjer når du har flyktet. Hvordan ønsker du leve, har du gjort tankene konkret (inne i hodet). Spør fordi det i blant kan være nyttig å tenke gjennom drømmene sine inne i seg, i blant faller de fra hverandre på veien

Anonymkode: 59f8f...d65

Ja, endel. Lever et rikt indre liv. Vært sånn lenge. Med periodevis store forskjeller i stemningsleie. Skal utredes for bipolar. Men forstår ikke hvorfor jeg syns økonomi, jobb, forhold og familie og samfunn er vanskelig. Vil være fri som fuglen og ikke ha forpliktelser. Blir stresset og fengslet av det.

Anonymkode: 70bec...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner til det der. Var slik i to år. Nå kan jeg puste samtidig som jeg har (delt) ansvar for barna. 

Hvor lenge har det vært slik for deg? Hvis du er noe ustabil, uansett om det er bipolar eller annet,så kan det være vanskelig å kjenne tilknytning i en periode. 

Hvordan kan du få pusterommet du trenger uten å kaste alt over bord? Kan du avtale å reise bort en stund og avtale med partner? Vanskelig å føle seg sånn fanget. 

Anonymkode: d7ac0...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei, jeg kom over denne nå og ville bare si at jeg har det akkurat likedan og har hatt det så lenge jeg kan huske. Har prøvd å «flykte» selv fra alt, leide meg hytte og dro alene langt bort fra alt. Har du funnet ut hva det er? Lurer veldig selv men de finner ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Umodenhet kalles det dere beskriver. Det har ikke noe med bipolar lidelse å gjøre 

Anonymkode: 0ae81...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Umodenhet kalles det dere beskriver. Det har ikke noe med bipolar lidelse å gjøre 

Anonymkode: 0ae81...9db

Nå er det jo sånn at man både kan ha bipolar lidelse OG ha ønsker om å rømme fra en vanskelig livssituasjon. Det er ikke noen motsetninger der. Og det å ønske å rømme fra en vanskelig livssituasjon trenger ikke å være tegn på umodenhet. Man kan "leke" med tanken så ofte man vil, man kan til og med faktisk reise bort for en tid, hvis det kan hjelpe en til å takle livet bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vendi skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo sånn at man både kan ha bipolar lidelse OG ha ønsker om å rømme fra en vanskelig livssituasjon.

Nå er det også sånn at diagnoser ikke er noen unnskyldning for negative holdninger og dårlige livsvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Nå er det også sånn at diagnoser ikke er noen unnskyldning for negative holdninger og dårlige livsvalg.

Hvem har sagt det? Ikke jeg i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (16 minutter siden):

Hvem har sagt det? Ikke jeg i alle fall :)

Du skrev noe som kunne tolkes dit hen.

Jeg skrev at umodenhet ikke har sammenheng med bipolar. Du skrev at man kunne ha begge deler. Selvsagt kan man det, og det er likevel sånn at umodenhet ikke har noe med bipolar lidelse å gjøre. Er man umoden og har bipolar lidelse kan man ikke skylde sine umodne trekk og handlinger på sykdommen, kun på seg selv og sin personlighet og umodenhet. Viktig å differensiere  

Anonymkode: 0ae81...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skrev noe som kunne tolkes dit hen.

Jeg skrev at umodenhet ikke har sammenheng med bipolar. Du skrev at man kunne ha begge deler. Selvsagt kan man det, og det er likevel sånn at umodenhet ikke har noe med bipolar lidelse å gjøre. Er man umoden og har bipolar lidelse kan man ikke skylde sine umodne trekk og handlinger på sykdommen, kun på seg selv og sin personlighet og umodenhet. Viktig å differensiere  

Anonymkode: 0ae81...9db

Ok, da har jeg formulert meg klønete. For det var ikke sånn jeg mente det. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (10 minutter siden):

Ok, da har jeg formulert meg klønete. For det var ikke sånn jeg mente det. 

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skrev noe som kunne tolkes dit hen.

Jeg skrev at umodenhet ikke har sammenheng med bipolar. Du skrev at man kunne ha begge deler. Selvsagt kan man det, og det er likevel sånn at umodenhet ikke har noe med bipolar lidelse å gjøre. Er man umoden og har bipolar lidelse kan man ikke skylde sine umodne trekk og handlinger på sykdommen, kun på seg selv og sin personlighet og umodenhet. Viktig å differensiere  

Anonymkode: 0ae81...9db

Men tenker jeg videre på dette, så kan faktisk dårlige livsvalg være direkte forårsaket av bipolar lidelse, eller annen psykisk sykdom. Da er det jo sykdom som står bak og ikke nødvendigvis umodne trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (1 minutt siden):

 

Men tenker jeg videre på dette, så kan faktisk dårlige livsvalg være direkte forårsaket av bipolar lidelse, eller annen psykisk sykdom. Da er det jo sykdom som står bak og ikke nødvendigvis umodne trekk. 

Ja selvsagt. Det er ikke det dette handler om. Du må lese hi før du kommenterer. Om du ikke liker ansvar og bare vil være fri over lang tid, utenfor bipolare episoder, er ikke det bipolar sykdom men umodenhet. Ok? 

Anonymkode: 0ae81...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja selvsagt. Det er ikke det dette handler om. Du må lese hi før du kommenterer. Om du ikke liker ansvar og bare vil være fri over lang tid, utenfor bipolare episoder, er ikke det bipolar sykdom men umodenhet. Ok? 

Anonymkode: 0ae81...9db

Eller andre prioriteringer? Eller er det sånn at det bare finnes én riktig vei, og alle som Ikke gjør ting akkurat sånn, de er umodne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja selvsagt. Det er ikke det dette handler om. Du må lese hi før du kommenterer. Om du ikke liker ansvar og bare vil være fri over lang tid, utenfor bipolare episoder, er ikke det bipolar sykdom men umodenhet. Ok? 

Anonymkode: 0ae81...9db

Det er jo ikke nødvendigvis umodenhet som er årsak til at man ikke liker ansvar, ønsker seg bort og være fri, over lang tid. Ting er jo ikke svart - hvitt. 

Men jeg trekker meg ut av tråden nå. Åpenbart er det noe jeg ikke har forstått, eller så klarer jeg ikke å gjøre meg forstått. Så da ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er vel alle personlighetsforstyrrelser basert på umodenhet, så å si at umodenhet ikke har noe med å diagnoser å gjøre stemmer ikke nødvendigvis. 

Anonymkode: 31f54...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er vel alle personlighetsforstyrrelser basert på umodenhet, så å si at umodenhet ikke har noe med å diagnoser å gjøre stemmer ikke nødvendigvis. 

Anonymkode: 31f54...48d

Handler mer om en skjevutvikling pga livsbelastninger enn umodenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Hvorfor velger man familieliv når man har det sånn lurer jeg på. Oppstår slike tanker plutselig, eller har det vedvart? Hvorfor velger man så mange forpliktelser når man åpenbart ikke ønsker det/ takler det?

Opplevde ei venninne som fant en fyr, de var sammen en stund. Hun fikk ham til å gifte seg med henne etter hennes ønske, få barn, flytte til hus på landet og så trakk hun seg plutselig ut. Fyren ble stående alene med boliglån, skilsmisse og barn på deltid.

Den dag i dag har jeg ikke forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (20 minutter siden):

Handler mer om en skjevutvikling pga livsbelastninger enn umodenhet. 

Same, same. 

Anonymkode: 31f54...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...