Gå til innhold

"Takler" ikke voksenlivet. Føler meg fanget når jeg vil være fri - Vanskelig med forpliktelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glitter
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Same, same. 

Anonymkode: 31f54...48d

Nei det synes jeg ikke. Jeg var feks ikke umoden når det gjaldt å ha barna mine, lage mat etc. Men jeg hadde en skjevutbikling som gjorde dette med følelser og selvivaretakelse ble vanskelig. Ingen i psykiatrien har skrevet at jeg er umoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Same, same. 

Anonymkode: 31f54...48d

Har du et veldig stor behov for å kunne se ned på andre? Det virker nesten sånn når du insisterer på å bruke slike karakteristikker som «umoden» uten å klare å forstå hva som kanskje ligger bak, eller å se nyanser.

Du skriver same, same. Men for dem som lider under dette har det betydning hvordan man snakker rundt det og hvilke ord man bruker. Skjevutvikling pga livsbelastninger er helt klart et mindre stigmatiserende uttrykk enn «umoden».

Da kaller jeg deg like gjerne direkte «ufin». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Nei det synes jeg ikke. Jeg var feks ikke umoden når det gjaldt å ha barna mine, lage mat etc. Men jeg hadde en skjevutbikling som gjorde dette med følelser og selvivaretakelse ble vanskelig. Ingen i psykiatrien har skrevet at jeg er umoden. 

Klarte du og være mamma selv på det sykeste slik at barna dine fremdeles kjente deg i igjen eller har det blitt en relsjonskade som følge av at du er syk? 

Anonymkode: 6554d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (21 minutter siden):

Hvorfor velger man familieliv når man har det sånn lurer jeg på. Oppstår slike tanker plutselig, eller har det vedvart? Hvorfor velger man så mange forpliktelser når man åpenbart ikke ønsker det/ takler det?

Opplevde ei venninne som fant en fyr, de var sammen en stund. Hun fikk ham til å gifte seg med henne etter hennes ønske, få barn, flytte til hus på landet og så trakk hun seg plutselig ut. Fyren ble stående alene med boliglån, skilsmisse og barn på deltid.

Den dag i dag har jeg ikke forstått. 

Ble han tvangsgiftet med henne eller ordlegger du deg til fordel for hennes nåværende eksmann? 

Anonymkode: 6554d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ble han tvangsgiftet med henne eller ordlegger du deg til fordel for hennes nåværende eksmann? 

Anonymkode: 6554d...761

🫠🫠🫠👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (4 minutter siden):

Har du et veldig stor behov for å kunne se ned på andre? Det virker nesten sånn når du insisterer på å bruke slike karakteristikker som «umoden» uten å klare å forstå hva som kanskje ligger bak, eller å se nyanser.

Du skriver same, same. Men for dem som lider under dette har det betydning hvordan man snakker rundt det og hvilke ord man bruker. Skjevutvikling pga livsbelastninger er helt klart et mindre stigmatiserende uttrykk enn «umoden».

Da kaller jeg deg like gjerne direkte «ufin». 

Jeg har personlighetsforstyrrelser selv jeg. Noen ganger tenker jeg bare at man kan kalle en bolle en bolle, og en skjevutvikling høres unektelig litt finere ut, men det betyr jo at noe ikke er utviklet som det skal, som er det samme som umoden. At man er er umoden på et område behøver ikke betyr at man er umoden på alle. 

Mitt første innlegg var en respons til psykedelikers bruk av ordet umodenhet, som om umoden er et skjellsord. Som at man alltid bare kan ta seg sammen og tenkte og handle modent i enhver situasjon. Og at man kan skylde seg selv for at man er det. I terapi er det jo det å modnes og utvikles som er fokuset og hele poenget. 

Anonymkode: 31f54...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har personlighetsforstyrrelser selv jeg. Noen ganger tenker jeg bare at man kan kalle en bolle en bolle, og en skjevutvikling høres unektelig litt finere ut, men det betyr jo at noe ikke er utviklet som det skal, som er det samme som umoden. At man er er umoden på et område behøver ikke betyr at man er umoden på alle. 

Mitt første innlegg var en respons til psykedelikers bruk av ordet umodenhet, som om umoden er et skjellsord. Som at man alltid bare kan ta seg sammen og tenkte og handle modent i enhver situasjon. Og at man kan skylde seg selv for at man er det. I terapi er det jo det å modnes og utvikles som er fokuset og hele poenget. 

Anonymkode: 31f54...48d

Svaret mitt var påvirket av at jeg også oppfattet umodent som et rent skjellsord. Det du skriver her er mer nyansert og gir mening for meg i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Klarte du og være mamma selv på det sykeste slik at barna dine fremdeles kjente deg i igjen eller har det blitt en relsjonskade som følge av at du er syk? 

Anonymkode: 6554d...761

Nei de ser ut til å utvikle seg normalt. Jeg har ikke hatt de boende hos meg på syv år. Men har hatt samvær og da har jeg tatt godt vare på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (34 minutter siden):

🫠🫠🫠👏

Hva mente du her? 

Anonymkode: 6554d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Nei de ser ut til å utvikle seg normalt. Jeg har ikke hatt de boende hos meg på syv år. Men har hatt samvær og da har jeg tatt godt vare på 

Har det vært vanskelig for deg? Må vært en vanskelig beslutning 

Anonymkode: 6554d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (13 minutter siden):

Svaret mitt var påvirket av at jeg også oppfattet umodent som et rent skjellsord. Det du skriver her er mer nyansert og gir mening for meg i hvert fall. 

Takk. For meg er det ikke et skjellsord, og jeg blir litt opptrekt når det brukes som det. Jeg er oppvokst med å ha blitt kalt dum av familien min hver gang jeg har sagt noe de ikke liker, og det blir litt i samme gate for meg. Som om jeg bare kunne skjerpe meg for å bli smart. Å få slengt etter seg at man er umoden og dum er omtrent like hjelpsomt som å bli kalt apekatt.

Så jeg forsøkte å sette umodenhet i kontekst av at det kan være psykdom eller psykisk lidelse. Så klart kan man være umoden uten at man har en diagnose også, uansett er det jo noe man kan jobbe med å utvikle. 

Men jeg ser det kom dårlig frem hva jeg egentlig mener i de første innleggene mine, og håper at det ikke virker like ille nå. 

Anonymkode: 31f54...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har det vært vanskelig for deg? Må vært en vanskelig beslutning 

Anonymkode: 6554d...761

Ja det har vært vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt første innlegg var en respons til psykedelikers bruk av ordet umodenhet

Jeg har aldri brukt begrepet umoden i denne tråden, det er det noen andre som har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (35 minutter siden):

Ja det har vært vanskelig. 

Skjønner jeg godt. Håper du engang blir helt frisk🥰

Anonymkode: 6554d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
psykedeliker skrev (12 timer siden):

Jeg har aldri brukt begrepet umoden i denne tråden, det er det noen andre som har gjort.

Noen leser litt på kryss og tvers ser jeg. Begynner å bli slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...