Gå til innhold

Er dette et godt "tips" mot selvmedlidenhet?

Anbefalte innlegg

Gjest Vendi

Hvis det er selvmedlidenhet jeg feiler nå da. Det kan jo godt bare være det jeg feiler.

Så fikk en tanke om at jeg burde sette meg inn i verdens lidelser og meditere over det og gå grundig inn i det. Ta også for meg enkeltmenneskers tragiske livsskjebner og på en måte gjøre det til mitt. Det er utrolig mye vondt rundt omkring! Kanskje vil jeg da slutte å være så opptatt av egne utfordringer? Går jo an å prøve. 

Fortsetter under...

stjernestøv
Vendi skrev (1 minutt siden):

Og jeg tenker også at ved å på en måte "absorbere" folks lidelser på den måten, så kan jeg ta andres lidelser bort. At det kommer på meg i stedet for på dem. 

Jeg har tenkt mye på lidelsene i verden og vært opptatt av at det er grusomt med trafficing og spesielt av barn, jeg blir ikke bedre av det. Da tror jeg man må se etter positive ting med verden og folk, da får man et positivt mindset. 

Jeg syns det ser ut som en dårlig idé. Du vil jo ikke føle deg noe bedre av å ta innover deg hele verdens lidelser. 

Kan du ikke bare syns synd på deg selv?  Hvis det går for langt , så ville jeg heller hørt på musikk, sett film eller noe for å føle meg bedre.

Gjest Vendi
Kashmir skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det ser ut som en dårlig idé. Du vil jo ikke føle deg noe bedre av å ta innover deg hele verdens lidelser. 

Kan du ikke bare syns synd på deg selv?  Hvis det går for langt , så ville jeg heller hørt på musikk, sett film eller noe for å føle meg bedre.

Nei, vil ikke synes synd på meg selv. 

Jeg vil heller hjelpe andre ved å ta på meg deres smerte og lidelse. Så vil jeg tilintetgjøre det. 

Vendi skrev (5 minutter siden):

Jeg vil heller hjelpe andre ved å ta på meg deres smerte og lidelse. Så vil jeg tilintetgjøre det. 

Tror ikke det henger sammen sånn at du kan ta på deg andres smerte og lidelse. Jeg har hatt lignende tanker selv ved en anledning, men det hadde ikke rot i virkeligheten. 

Jeg tror heller det har effekt om du prøver å se på hva du kan være takknemlig for i livet og for hver dag som går. Det er ikke enkelt når alt er mørkt, men det er en mer positiv vinkling enn å fokusere på alt lidelse for å føle mindre synd på seg selv. 

Håper ikke jeg sa noe galt nå. Jeg vil deg bare vel. :)

Endret av Glitter

Annonse

Gjest Vendi
Glitter skrev (2 minutter siden):

Tror ikke det henger sammen sånn at du kan ta på deg andres smerte og lidelse. Jeg har hatt lignende tanker selv ved en anledning, men det hadde ikke rot i virkeligheten. 

Jeg tror heller det har effekt om du prøver å se på hva du kan være takknemlig for i livet og for hver dag som går. Det er ikke enkelt når alt er mørkt, men det er en mer positiv vinkling enn å fokusere på alt lidelse for å føle mindre synd på seg selv. 

Håper ikke jeg sa noe galt nå. Jeg vil deg bare vel. :)

Du sa ikke noe galt :) Du og stjernestøv har nok rett. 

Vendi skrev (11 minutter siden):

Hvorfor tar du ikke like godt vare på deg selv som på andre? 

Jeg tror det er helt ok å syns synd på seg selv i like stor grad som du syns synd på andre, men begge deler bør begrenses! 

Endret av Kashmir
GammelLurker
Kashmir skrev (47 minutter siden):

Hvorfor tar du ikke like godt vare på deg selv som på andre? 

Jeg tror det er helt ok å syns synd på seg selv i like stor grad som du syns synd på andre, men begge deler bør begrenses! 

Istedenfor å si føl synd på deg selv, tror jeg det er bedre å si: vis omsorg til deg selv. Å føle synd på seg selv er ikke noe positivt. Å vise omsorg og kjærlighet derimot er noe helt annet.🙂❤️

Endret av GammelLurker
GammelLurker skrev (4 minutter siden):

Istedenfor å si føl synd på deg selv, tror jeg det er bedre å si: vis omsorg til deg selv. Å føle synd på seg selv er ikke noe positivt. Å vise omsorg og kjærlighet derimot er noe helt annet.🙂❤️

Det sier jeg meg enig i! 

Vendi skrev (14 timer siden):

For å ev. klare dette, må du først og fremst ta vare på deg selv - "ta først på egen maske, før du hjelper andre", som de sier under sikkerhetsdemonstrasjonen på flyet.

Mot slutten av svarene hittil i denne tråden er en inne på det, men istedenfor å dyrke medlidenhet, synes jeg du bør ha fokus på selvmedfølelse og egenomsorg. Ofte nedprioriterer vi det betydelig når selvhatet er stort, men det er akkurat da vi egentlig trenger det mest... Enklere sagt enn gjort - men la det få en liten sjanse, og ikke la selvhatet blåse det hele bort... 🌹

Jeg er nokså sikker på at om du hadde spurt en venn av deg, hadde h*n protestert om du hadde spurt om du har legitime og godt begrunnede årsaker til selvhatet. Det hatet skulle trolig ha vært rettet mot andre enn deg selv.

Gir deg en virtuell klem om du vil ha 😍

AnonymBruker
Vendi skrev (17 timer siden):

Og hvordan vil du tilintetgjøre det? Hvordan er det i det hele tatt mulig å hjelpe folk på den måten? Tror du bør gå litt i deg selv og tenke gjennom dette, for dette er ikke en frisk tankegang!

Anonymkode: a67cf...13f

Verden blir ikke bedre av et slikt tiltak. Men en kan huske hvordan storparten av verdens mennesker har det før en sutrer over at en halvliter har blitt så dyr, at det snart er like dyrt å spise i Spania som i Norge, eller at prisen på melk har steget med en krone eller to.

Annonse

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvordan vil du tilintetgjøre det? Hvordan er det i det hele tatt mulig å hjelpe folk på den måten? Tror du bør gå litt i deg selv og tenke gjennom dette, for dette er ikke en frisk tankegang!

Ok

Vendi skrev (På 18.6.2023 den 16.10):

Hvis det er selvmedlidenhet jeg feiler nå da. Det kan jo godt bare være det jeg feiler.

Så fikk en tanke om at jeg burde sette meg inn i verdens lidelser og meditere over det og gå grundig inn i det. Ta også for meg enkeltmenneskers tragiske livsskjebner og på en måte gjøre det til mitt. Det er utrolig mye vondt rundt omkring! Kanskje vil jeg da slutte å være så opptatt av egne utfordringer? Går jo an å prøve. 

Heldigvis er ikke all verdens lidelse den enkelte av oss sitt ansvar. 

Ellers er det å føle synd på seg selv i blant helt fint og normalt. Man trenger ikke bade i det men en dråpe nå og da kan være godt.

kupton skrev (6 timer siden):

Det spørs hvem du sammenligner med. Men de fleste har det klart dårligere enn oss. 

Tenker du sånn objektivt nå, eller hvordan de føler det? 

For, det er jo det da, at felleskap eller følelsen av det er veldig viktig. I et land hvor det er mye fattigdom fks, så føler de det bedre enn i land med forskjeller i befolkningen. Eller? Det verste er jo å føle på utenforskap og å bli nedprioritert og nedgradert av andre. Ensomhet. 

Her i Norge og andre land hvor det er mer klasseskiller kan det føles verre enn der alle lider samme skjebne. Der de fleste har samme skjebne føles det nok lettere å være menneske? 

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er noe galt i å synes synd på seg selv hvis det er vanskelige ting å bale med. Men begrense det til maks en gang om dagen. Da kan man samtidig tenke over om det er noe man burde gjøre annerledes med livet sitt for å slippe å synes synd på seg selv.

Den var igrunn litt dyp ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...